08.03.2025 15:00

Francuskie stadiony świętują Dzień Kobiet

W najbliższy weekend zawodnicy dwóch najwyższych klas rozgrywkowych we Francji wystąpią w wyjątkowych koszulkach – zamiast nazwisk na plecach pojawi się napis „WO=MAN”. Jest to część inicjatywy nawiązującej do Dnia Kobiet, który w tym roku przypada w sobotę – informuje „L'Equipe”.

Udostępnij
Woman head referee Stephanie FRAPPART during the french Ligue 1 Uber Eats - MD 23 - football match between OGC Nice and AC Ajaccio at Allianz Riviera stadium on February 10, 2023 in Nice (France).
2023.02.10 NICE
Pilka nozna liga francuska
OGC Nice - AC Ajaccio
Foto ADIL BENAYACHE/SIPA/PressFocus

!!! POLAND ONLY !!!
Autor zdjęcia: Pressfocus.pl

Akcja organizowana przez francuską ligę rozpoczęła się w piątek podczas meczu pomiędzy Tuluzą a Monaco i będzie kontynuowana w sobotę oraz niedzielę. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem seksizmu w piłce nożnej.

„To wyraziste przesłanie podkreślające wagę równości płci – zarówno na murawie, jak i na trybunach” – podkreśla w swoim komunikacie LFP.

Podczas wszystkich meczów na elektronicznych bandach wokół boisk pojawi się hasło „WO=MAN”, a oficjalne piłki meczowe zostaną ozdobione tym mottem. Dodatkowo w przerwach spotkań emitowane będą specjalne komunikaty wzmacniające przekaz kampanii.

Koszulki, w których zagrają piłkarze, trafią na sprzedaż od poniedziałku, a uzyskane z nich środki zostaną przekazane trzem organizacjom współpracującym z LFP. Z kolei meczowe piłki z autografami zawodników będzie można wylicytować na platformach internetowych Ligue 1.

Władze ligi konsekwentnie dążą do zwiększenia bezpieczeństwa kobiet na stadionach. W ramach programu pilotażowego działania wspierają m.in. kluby Toulouse, Rennes i Auxerre z Ligue 1 oraz Metz, Paris FC i Troyes z Ligue 2.

Jednym z głównych celów kampanii jest zachęcenie większej liczby kobiet i dziewcząt do udziału w meczach na żywo. Według badania przeprowadzonego przez IPSOS w listopadzie 2023 roku, aż 26 procent kobiet interesuje się Ligue 1 – to rekordowy wynik.

LFP dąży do zaangażowania całego środowiska piłkarskiego, w tym swoich partnerów. W ramach kampanii nagrano specjalne materiały promocyjne z udziałem piłkarzy takich jak Alexandre Lacazette (Lyon), Bradley Barcola (PSG) i Denis Zakaria (Monaco).

Mimo rosnącego zainteresowania kobiet futbolem, ich obecność w strukturach klubowych nadal jest ograniczona. W Ligue 2 stanowisko dyrektora generalnego piastują jedynie Helene Schrub (Metz) i Pauline Gamerre (Red Star). Sarah Palluel, dotychczasowa wicedyrektor w Troyes, odeszła z klubu pod koniec ubiegłego roku. Ogólnie rzecz biorąc, kobiety rzadko obejmują wysokie stanowiska w LFP i francuskiej federacji piłkarskiej.

Udostępnij
Adrian Janiuk

Adrian Janiuk