09.10.2012 14:31

Piłkarskie trykoty pod lupą

Przyjrzyjmy się sprzedaży koszulek klubów piłkarskich. Jaki zespół sprzedaje ich najwięcej? Kto zarabia najwięcej na umowie z dostarczycielem strojów?

Piłkarskie trykoty pod lupą


Peter Rohlmann i jego zespół zajęli się analizą sprzedaży klubowych koszulek w przeciągu ostatnich 5 lat. Pod lupę wzięto drużyny piłkarskie z całej Europy. Okazało się, że najwięcej replik koszulek meczowych sprzedają takie kluby jak Manchester United i Real Madryt. W obu przypadkach liczba ta wynosi około 1,4 miliona sztuk rocznie.

Na najniższym stopniu podium znalazła się FC Barcelona, która w ciągu sezonu sprzedaje średnio 1,15 milionów koszulek. Chyba nikogo nie dziwi fakt, że praktycznie wszystkie z najlepiej sprzedających się koszulek produkowane są przez którąś firmę z duetu Nike, Adidas.

10 najlepiej sprzedających się koszulek:
1. Manchester United – 1,4 miliona sztuk rocznie (Nike)
1. Real Madryt – 1,4 miliona sztuk rocznie (Adidas)
3. FC Barcelona – 1,15 miliona sztuk rocznie (Nike)
4. Chelsea FC – 910 tysięcy sztuk rocznie (Adidas)
5. Bayern Monachium – 880 tysięcy sztuk rocznie (Adidas)
6.Liverpool FC – 810 tysięcy sztuk rocznie (Adidas/Warrior)
7. Arsenal FC – 800 tysięcy sztuk rocznie (Nike)
8. Juventus Turyn – 480 tysięcy sztuk rocznie (Nike)
9. Inter Mediolan – 425 tysięcy sztuk rocznie (Nike)
10. AC Milan – 350 tysięcy sztuk rocznie (Addas)

Stworzono także ranking najlepszych pod względem finansowym umów ze sponsorami, którzy dostarczają stroje. W tym przypadku pod uwagę brano kwoty jakie firmy odzieżowe gwarantują zespołom za to, że ich piłkarze biegają po boiskach w strojach danej marki. Jak łatwo się domyślić kluby z tej listy w ogromnym stopniu pokrywają się z drużynami z poprzedniego rankingu.

1. Real Madryt – 38 milionów euro (Adidas)
2. FC Barcelona – 33 miliony euro (Nike)
3. Manchester United – 31,5 miliona euro (Nike)
4. Liverpool FC – 31.03 miliona euro (Warrior)
5. Chelsea FC – 24.8 miliona euro (Adidas)
6. Bayern Monachium – 20 milionów euro (Adidas)
7. Inter Mediolan – 18,1 miliona euro (Nike)
8. Manchester City FC – 14,9 miliona euro (Nike)
9. AC Milan – 14,88 miliona euro (Adidas)
10. Juventus Turyn – 13,1 miliona euro (Nike)

Jeśli chodzi o producentów strojów to najwięcej na sprzedaży koszulek piłkarskich zarabia Adidas. Rocznie jest to kwota około 1,6 miliarda euro. Wysokie zyski są możliwe dzięki temu, że firma ta posiada 38% udziału w rynku. Tylko niewiele gorzej prezentują się wyniki Nike. 36% udziału w rynku gwarantuje zyski na poziomie 1,5 miliarda euro rocznie. Na podium znalazła się jeszcze Puma (340 milionów euro zysku i 8% rynku), za którą uplasowała się marka Umbro (170 milionów euro zysku przy 4% udziałów w rynku). Zsumowane zyski wszystkich firm w 2012 roku wyniosą około 4,2 miliarda dolarów.

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing