Sky Sports uruchomi kanał o NFL. A co z transmisjami w Polsce?
3 września Sky Sports uruchomi nowy kanał w całości poświęcony rozgrywkom ligi NFL. Futbol amerykański zyskuje na popularności. Tymczasem w Polsce nadal nikt nie nabył praw do transmisji i nic nie zapowiada zmiany. Nowe otwarcie Sky Sports i NFL zawarły porozumienie, na mocy którego 3 września wystartuje nowy kanał poświęcony zawodowej lidze futbolu amerykańskiego. Futbolowe […]
3 września Sky Sports uruchomi nowy kanał w całości poświęcony rozgrywkom ligi NFL. Futbol amerykański zyskuje na popularności. Tymczasem w Polsce nadal nikt nie nabył praw do transmisji i nic nie zapowiada zmiany.
Nowe otwarcie
Sky Sports i NFL zawarły porozumienie, na mocy którego 3 września wystartuje nowy kanał poświęcony zawodowej lidze futbolu amerykańskiego. Futbolowe treści będą transmitowane 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. To doskonałe zwieńczenie 25-letniej współpracy, bowiem NFL gości na antenach stacji od 1995 roku.
– Jesteśmy dumni z naszej współpracy. Jesteśmy podekscytowani uruchomieniem nowego dedykowanego kanału. To pierwsza taka współpraca NFL z międzynarodowym nadawcą – stwierdził Stephen van Rooyen, dyrektor generalny Sky UK & Europe.
Brytyjczycy pokochali futbol
Utworzenie kanału poświęconego wyłącznie NFL to kolejny etap ekspansji zawodowej ligi, która zyskuje coraz więcej zwolenników w Europie. Do tej pory telewizja Sky na różnych antenach pokazywała na żywo 5 spotkań w kolejce oraz tzw. „red zone”, czyli odpowiednik polskiej „multiligi” z trwających jednocześnie spotkań.
Warto dodać, że współpraca NFL i Brytyjczyków rozwija się także na polu rozgrywania spotkań NFL w Londynie. Pierwszy mecz „International Series” rozegrano w 2007 roku. Obecnie liga podpisała umowę na rozgrywanie 4 spotkań sezonu zasadniczego każdego roku. Dwa z nich będą odbywać się na Wembley, dwa na stadionie Tottenhamu.
NFL w Polsce? Temat zapomniany
Kibice futbolu amerykańskiego w Polsce na te ruchy patrzą z zazdrością. W naszym kraju jedyną możliwością obejrzenia meczów NFL jest szukanie ich na zagranicznych kanałach, które są w ofertach telewizji bądź wykupienie oficjalnej usługi „NFL Game Pass”. Jej koszt to 205 dolarów na cały sezon (ponad 760 złotych).
Nadawcy w dwóch ostatnich sezonach nie zdecydowali się nawet na wykupienie praw do transmitowania Super Bowl, finału sezonu. Ostatnią stacją, która transmitowała NFL był Eleven Sports.
O komentarz dotyczący transmisji NFL w Europie i Polsce poprosiliśmy Karola Potasia, twórcę portalu NFLPolska.com:
Odpowiedź jest złożona, wpływ ma na to wiele czynników, ale podstawą jest to, że dla tych telewizji NFL jest produktem ważnym, eksponowanym. Ale z marką budowaną krok po kroku, np. w Niemczech na poważnie ten etap zaczął się od pokazywania NFL w otwartej telewizji, w rodzimym języku, o 19 i 22, ze studiem w przerwach, do tego z odpowiednią reklamą w mediach społecznościowych. I po kilku latach sąsiedzi z Niemiec nie dość że transmitują mnóstwo spotkań NFL, to też wiele programów okołofutbolowych, po NFL Draft włącznie. Co najważniejsze, po tym czasie inwestycji w produkt, ten broni się odpowiednimi wynikami oglądalności.
Dlaczego u nas się nie udało? W ostatnim czasie – gdy mieliśmy NFL w polskiej telewizji – transmitowane były w dużej części spotkania o 2.30 w nocy, z wyłącznie angielskim komentarzem i przy tym bez powtórki. Tym nie przyciągnie się nowych widzów. Dla kogoś kto wchodzi w ten sport, próbuje zrozumieć zasady, to działa odrzucająco. Mimo wszystko przykłady Niemiec, Wielkiej Brytanii i wielu innych krajów europejskich dają nadzieję, że znajdzie się telewizja, która uwierzy w produkt i spróbuje skorzystać z ogromnego potencjału jaki NFL oferuje.