UEFA i Disney łączą siły
UEFA i Disney połączyły siły w celu opracowania przełomowego programu piłkarskiego, który wykorzystuje znane na całym świecie opowiadania Disneya.
Celem programu Playmakers jest zachęcenie młodych dziewcząt do regularnego treningu i rozbudzić w nich zamiłowanie do piłki nożnej na całe życie.
Zainspirowany badaniami naukowymi pokazującymi pozytywną rolę opowiadania historii w zachęcaniu dzieci do uprawiania sportu program Playmakers dąży również do zwiększenia odsetka dziewcząt spełniających minimalne standardy Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie aktywności fizycznej – obecnie jest to zaledwie 16%.
Z myślą o dziewczynkach w wieku 5-8 lat, które obecnie nie grają w piłkę nożną, siedem krajowych federcji w ramach UEFA, w tym Polska, jako pierwsze wprowadzi program „Playmakers” w szkołach, klubach i społecznościach lokalnych. Przewiduje się, że więcej federacji wdroży ten program jeszcze w tym roku.
W przeciwieństwie do tradycyjnych programów piłkarskich każda z dziesięciu początkowych sesji treningowych programu Playmaker podąża za przebojem kasowym studia Disney i Pixar "Iniemamocni 2", który zarobił miliardy dolarów na całym świecie. Wyposażeni w piłki nożne, oznaczniki i stożki treningowe przeszkoleni trenerzy zachęcają uczestników do odgrywania ról popularnych postaci, takich jak Elastyna, Violet, Pan Iniemamocny i Dash, wcielając w życie sceny akcji filmu za pomocą ruchu, pracy zespołowej i wyobraźni.
Wraz z rozwojem programu Playmakers w całej Europie dodane zostaną nowe opowiadania Disneya.
Zbigniew Boniek, prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej, powiedział: – Znalezienie się w gronie pierwszych krajów, które biorą udział w tym paneuropejskim programie, to dla kobiecego futbolu w Polsce duży bodziec do działania i rozwoju. Jeśli naprawdę zależy nam na tym, by więcej dziewczynek zaangażowało się w sport, to musimy zapewnić im ku temu odpowiednie warunki. Jak pokazują badania, zainteresowanie wzrasta, jeśli przy nauce bazuje się na jakiejś historii czy fabule, kiedy się zgodnie współpracuje oraz wtedy, kiedy znika element rywalizacji. Nasi trenerzy są w pełnej gotowości, aby zaangażować się w ten program. Planujemy rozpocząć zajęcia w pierwszej połowie 2020 roku.
Nina Patalon, Koordynator Piłki Nożnej Kobiet PZPN, trener kadry narodowej kobiet WU-19, dodała: – To w tej chwili jedna z najważniejszych inicjatyw UEFA. Dlatego tym bardziej cieszymy się, że zostaliśmy wybrani jako jeden z pierwszych krajów w Europie do rozpoczęcia pilotażowego programu. Projekt skierowany jest do dziewczynek miedzy piątym a ósmym rokiem życia. Nie tylko jego uczestniczki, ale także rodzice będą mogli przekonać się, że piłka nożna to wspaniały sport przeznaczony dla każdego. Rocznie około 1800 dziewczynek będzie mogło aktywnie i ciekawe spędzić czas wolny oraz przy okazji zainspirować się futbolem. Ten program to kolejna nowa inicjatywa PZPN, która ma przyczynić się do rozwoju piłki kobiecej, na czym nam bardzo zależy.
Nauka przez zabawę stanowiąca istotę unikalnego podejścia programu Playmakers jest wynikiem przeglądu literackiego przeprowadzonego przez uniwersytet Leeds’ Beckett University w Anglii, który został zlecony przez UEFA. W ramach przeglądu dokonano oceny badań akademickich nad tym, co motywuje młode dziewczęta do uprawiania sportu, określając najlepsze metody trenerskie w celu stworzenia bezpiecznego środowiska nauki. Jego ustalenia kładą szczególny nacisk na korzyści płynące z edukacji opartej na zabawie.
Program jest również wynikiem współpracy z English Football Association (FA), który obecnie prowadzi program „Shooting Stars” we współpracy z Disneyem.
Program Playmakers stanowi pierwszy krok w kierunku osiągnięcia jednego z głównych celów strategii UEFA dotyczącej piłki nożnej kobiet –dwukrotnego zwiększenia udziału dziewcząt i kobiet w piłce nożnej do 2024 r. – Obowiązkiem UEFA jako organu zarządzającego w zakresie piłki nożnej w Europie jest wspieranie dziewcząt w grze w piłkę nożną – dodał prezes UEFA, Aleksander Čeferin. – Dzięki partnerstwu z Disneyem otworzymy piłkę nożną na odbiorców, którzy nie są jeszcze zaangażowani w ten sport.
Nicole Morse, wiceprezes Disney EMEA ds. marketingu zintegrowanego, powiedziała: – Ta genialna inicjatywa Playmakers jest kolejnym wspaniałym przykładem długoterminowego zaangażowania Disneya w pomoc przyszłym pokoleniom w prowadzeniu zdrowszego stylu życia. Wykorzystując nasze ukochane postacie i historie jako siłę do czynienia dobra możemy naprawdę coś zmienić i zainspirować rodziny i dzieci do większej aktywności. Jesteśmy więc bardzo dumni, że dzięki współpracy z UEFA w pierwszym ogólnoeuropejskim programie piłkarskim dla dziewcząt będziemy zachęcać w całym regionie coraz więcej z nich do aktywności, budowania swojej pewności siebie i gry w piłkę nożną, a wszystko to w środowisku, które zostało specjalnie dla nich zaprojektowane.
Oprócz Polski program Playmakers zostanie wdrożony wiosną tego roku także w Austrii, Belgii, Norwegii, Rumunii, Szkocji i Serbii, zanim w pełni rozwinie się w całej Europie.