Rośnie wartość franczyz MLS
Według "Forbesa" średnia wartość franczyzy Major League Soccer (MLS) wzrosła o 30 procent, z 240 mln do 313 mln dolarów.
To największy wzrost w amerykańskich liga profesjonalnych względem roku 2018. Wartość franczyz National Basketball Association (NBA) wzrosła o 13 procent, o 11 procent zespołów National Football League (NFL), o 8 procent w Major League Baseball (MLB) i o 6 procent w National Hockey League (NHL).
Najcenniejszą franczyzą MLS pozostaje Atlanta United, której wartość wzrosła z 330 mln do 500 mln dolarów. Przychody klubu wzrosły z 47 mln do 78 mln, co dalej przychód operacyjny w wysokości 7 mln.
Kolejne miejsca zajęły Los Angeles Galaxy (480 mln), Los Angeles Football Club (475 mln), Seattle Sounders (405 mln) i Toronto FC (395 mln).
Pomimo wzrostu wartości franczyz, „Forbes” szacuje, że tylko siedem z 24 drużyn ligi – Atlanta United, LA Galaxy, Seattle Sounders, Portland Timbers, DC United, Sporting Kansas City i Real Salt Lake – osiągnęło zysk w ubiegłym sezonie.
Nie powstrzymało to jednak popytu ze strony inwestorów chcących posiadać franczyzę MLS, mimo że opłaty za dołączenie do ligi wzrosły do 200 mln. Jest to cena, którą zarówno St Louis, jak i Sacramento zapłacą, aby dołączyć do ligi w 2022 roku. Inter Miami i Nashville SC mają rozpocząć grę w przyszłym roku, a Austin dołączy rok później.