Czeski film o marketingu
Jak funkcjonuje marketing w Czeskim Związku Piłki Nożnej? O tym rozmawialiśmy z Romanem Duškiem, pracownikiem firmy STES odpowiedzialnej za marketing federacji.
STES to partner marketingowy piłkarskiej federacji w Czechach. Firma odpowiedzialna jest za wszelkie kontakty związku z mediami, a jej priorytetowymi celami jest przedstawienie piłki nożnej, jako sportu o najwyższej wartości w czeskim społeczeństwie oraz promocja głównych partnerów handlowych reprezentacji.
Roman Dušek jest Sekretarzem Zarządu STES. Promocja futbolu w Czechach będzie łatwiejsza, ponieważ kadra narodowa bez problemów ograła Czarnogórę w barażach i zagra w turnieju finałowym Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie.
Czy awans do czołowej szesnastki europejskich drużyn wpłynie na zarobki reprezentacji? – Planujemy promocję kadry wspólnie z naszymi partnerami medialnymi. Każdy spot reklamowy w telewizji i radiu musi zawierać odnośniki do naszych głównych partnerów. Na chwilę obecną ciężko powiedzieć ile procent z budżetu zostanie na to przeznaczone – mówi Dušek.
– W planach mamy także kampanie reklamowe związane z odkupem biletów od osób, które je wylosowały i promocje wycieczek do Polski i na Ukrainę dla naszych fanów – dodaje pracownik STES.
Ciekawe, czy w zapowiadanych akcjach pojawią się podobne motywy, jak brytyjskie zaproszenia od Johna Clees`a dla kibiców z Czech, które sugerowały przyjazd na Igrzyska Olimpijskie do Londynu?
Działalność finansowa piłkarskiej federacji w Czechach to nie tylko pieniądze od FIFA i UEFA, ale głównie wpływy od sponsorów. Czesi liczyć mogą na wsparcie T-Mobile, jako głównego partnera reprezetacji, ale także Ceska Sporitelna (branża finansowa), Gambrinus (krajowy browar, który jest sponsorem tytularnym rozgrywek ligowych) oraz Pumy i Hyundai.
Ponadto, w lokalny futbol swoje pieniądze pompują także mniejsi sponsorzy zaliczani do kategorii premium: Hormann (produkcja bram garażowych), Čedok (branża turystyczna), Synot Tip (firma bukmacherska) i G4S (ochrona mienia).
Do obowiązków STES należy także sprzedaż praw telewizyjnych do rozgrywek ligowych i reprezentacyjnych. Procedura jest tutaj identyczna, jak w przypadku rozgrywek T-Mobile Ekstraklasy. – Sprzedajemy prawa do transmisji rozgrywek Gambrinus Ligi agencji, która potem odsprzedaje je stacjom telewizyjnym. Podobnie jest z meczami reprezentacji. Wszystkie prawa do pokazywanie meczów reprezentacji Czech należą do agencji Sportfive i to ona dysponuje nimi w rozmowach z zagranicznymi nadawcami – mówi Dušek.