Polska żużlowa
Żużel to po piłce nożnej, siatkówce, piłce ręcznej i koszykówce, piąta dyscyplina w Polsce, najczęściej oglądana na żywo.
Mimo iż żużel nie należy do najpopularniejszych dyscyplin sportowych w naszym kraju to ma wiernych i zaangażowanych kibiców – wynika z raportu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia.
Żużel nie należy do najpopularniejszych dyscyplin sportowych w Polsce. W zestawieniu takich dyscyplin znajduje się dopiero na 21. miejscu. Jednocześnie imprezy żużlowe znajdują się w czołówce najczęściej oglądanych na żywo imprez sportowych w Polsce.
Źródło: Sponsoring Monitor 2014, ARC Rynek i Opinia, luty 2015
Żużlem interesują się przede wszystkim mężczyźni (stanowią oni 80% kibiców tej dyscypliny), z małych i średnich miast oraz z obszarów wiejskich, najczęściej z wykształceniem podstawowym, zawodowym i średnim.
Żużel najbardziej popularny jest w miejscach z długą tradycją żużlową oraz z drużynami, które osiągają sukcesy. Dlatego w kilku województwach poziom zainteresowania jest wyższy od średniej krajowej, która jest na poziomie 2,4 punktu (w skali 1-7).
Najwyższe zainteresowanie żużlem (w punktach) deklarowali mieszkańcy województw:
– lubuskiego (3,22)
– kujawsko-pomorskiego (2,9)
– podkarpackiego (2,75)
– dolnośląskiego (2,63)
– wielkopolskiego (2,56)
– śląskiego (2,47)
Najbardziej znanym polskim żużlowcem jest Tomasz Gollob, który ze znajomością wspomaganą na poziomie 54% znajduje się na 16. miejscu wśród najbardziej znanych polskich sportowców.
– Rozgoryczenie kibiców, którzy przyjechali na Stadion Narodowy jest w pewien sposób podwójne, ponieważ kibice żużla są bardzo związani ze swoją dyscypliną i wszelkie imprezy na żywo są dla nich istotne – nie tak jak w przypadku typowych dyscyplin telewizyjnych. Historycznie żużel jest sportem o bardzo zlokalizowanym zasięgu, ogniskującym się w konkretnych regionach Polski. Próba nadania tej dyscyplinie rangi ogólnopolskiej niestety się nie powiodła – powiedział Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2014 roku przeprowadzono wywiady telefoniczne (CATI) oraz internetowe (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia – epanel.pl. Zrealizowanych zostało łącznie N=5272 wywiadów. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.