30.11.2012 14:24

Sponsoring sportowy Emirates Airlines

Emirates Airlines to jedna z najchętniej angażujących się w sponsoring sportowy firm na świecie. Staramy się przedstawić najważniejsze działania sponsoringowe linii lotniczych z Dubaju.

Sponsoring sportowy Emirates Airlines
\"\"
Emirates Airlines to jedne z największych i najszybciej rozwijających się linii lotniczych na świecie. Należą do grupy The Emirates Group, której właścicielem jest rząd Dubaju. Mające siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich linie lotnicze powstały 25 października 1985 roku. Początki nie były łatwe, gdyż firma miała jedynie dwa samoloty. Jednak już w pierwszym roku funkcjonowania przetransportowała 260 tysięcy osób i 10 tysięcy ton towarów.
Przez 27 kolejnych lat istnienia Emirates stały się jednymi z najważniejszych linii lotniczych na świecie, o czym świadczą liczby. W listopadzie 2011 roku firma posiadała już 230 samolotów, zaś w roku finansowym 2011/12 przetransportowała 34 miliony pasażerów i 1,8 miliona ton towarów. Samoloty z Dubaju obecne są w 120 krajach na sześciu kontynentach, co tylko potwierdza globalny charakter przedsiębiorstwa, zatrudniającego w sumie ponad 50 tysięcy pracowników.
Na tak szybki rozwój miało wpływ między innymi szerokie zaangażowanie w sponsoring sportowy, nie tylko w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, ale również w skali globalnej. Pierwsze tego typu działanie miało miejsce już w 1987 roku, kiedy firma wsparła finansowo lokalny wyścig motorówek.
O wielkim znaczeniu sponsoringu w działaniach marketingowych przedsiębiorstwa świadczą słowa szejka Ahmeda bin Saeeda Al Maktouma. – Uważamy, że sponsoring jest jednym z najlepszych sposobów komunikacji z naszymi pasażerami. To pozwala nam dzielić się i wspierać ich zainteresowania, a także budować bliższe relacje z naszymi klientami – twierdzi prezes Emirates Airline & Group.
Te słowa nie są oderwane od rzeczywistości. Dziś działania sponsoringowe Emirates w sporcie są zakrojone na szeroką skalę. Dubajskie linie lotnicze angażują się w sponsoring największych klubów i imprez sportowych na świecie. Wśród wybranych dyscyplin są piłka nożna, rugby, tenis, żeglarstwo, golf, wyścigi konne, czy też futbol australijski. Wybór tych jakże prestiżowych i popularnych na całym świecie dyscyplin nie jest przypadkowy i w pełni przedstawia charakter firmy, której głównym celem jest „Budowa globalnej sieci”.
Oczywiście najbardziej popularnym wyborem działu zajmującego się sponsoringiem jest piłka nożna. Od 2007 roku Emirates są Oficjalnym Światowym Partnerem FIFA, a współpraca potrwa przynajmniej do 2014 roku. Dzięki temu logo linii lotniczych obecne jest podczas najważniejszych imprez FIFA, czyli Mistrzostw Świata FIFA, Mistrzostw Świata Kobiet FIFA i Klubowych Mistrzostw Świata FIFA. Ponadto od 2002 roku Emirates są również Oficjalnym Sponsorem Azjatyckiej Federacji Piłkarskiej (AFC), co tylko podkreśla jak ważny dla firmy jest rynek na tym kontynencie.
Emirates angażują się nie tylko w sponsoring najważniejszych na świecie imprez piłkarskich, ale również współpracują z najlepszymi klubami europejskimi. Na pierwszą myśl przychodzi partnerstwo z Arsenalem Londyn, które trwa od 2006 roku. Wówczas linie lotnicze z Dubaju wykupiły za 100 milionów funtów prawa do nazwy nowo budowanego stadionu Kanonierów oraz możliwość zamieszczenia logo na koszulkach przez osiem lat. Ostatnio umowa została przedłużona o pięć lat (do 2019 roku) za bagatela 150 milionów funtów.
Współpraca z Arsenalem nie ogranicza się jedynie do wykupienia praw do nazwy stadionu i zamieszczenia logo na strojach. Co roku w Londynie przed rozpoczęciem nowego sezonu organizowany jest dwudniowy turniej towarzyski Emirates Cup, w którym biorą udział europejskie kluby. Ponadto Emirates jest sponsorem ligi piłkarskiej w Arabii Saudyjskiej, a także innych klubów w Europie, w tym między innymi Realu Madryt (2011), AC Milan (2007), Paris Saint-Germain (2005), Hamburger SV (2009) oraz Olympiacosu Pireus (2011).
Działania sponsoringowe Emirates nie są skupione jedynie na piłce nożnej. Linie lotnicze z Dubaju w ostatnich latach zaangażowały sie także w rugby, w tym między innymi zostały pierwszym Światowym Partnerem Pucharu Świata w 2011 roku. Logo Emirates znajduje się także na koszulkach wszystkich sędziów podczas imprez pod egidą IRB. Działania sponsoringowe obejmują również taki event jak IRB Sevens World Series, australijski zespół Emirates Western Force oraz reprezentację USA.
Coraz szerzej marka Emirates obecna jest także w tenisie. W 2011 roku firma ta została sponsorem tytularnym Emirates Airline US Open Series. To trwająca sześć tygodni seria turniejów w Stanach Zjednoczonych, której kulminacją jest wielkoszlemowy US Open odbywający się na słynnych kortach Flushing Meadows w Nowym Jorku. Emirates są także partnerem takich turniejów jak BNP Paribas Open w kalifornijskim Indian Wells, Rogers Cup w Kanadzie, czy tez Internazionali BNL d`Italia we Włoszech. Jednak najdłużej współpraca trwa z turniejem Dubai Tennis Championship, a mianowicie od 1993 roku, kiedy to miała miejsce pierwsza edycja.
Kolejną prestiżową dyscypliną, w którą zaangażowane są Emirates to golf. Firma ta jest Oficjalnymi Liniami Lotniczymi 18 turniejów golfowych na całym świecie, a także Oficjalnym Partnerem European Ryder Cup Team 2012. Emirates są także związane z Międzynarodową Federacją Krykieta (ICC), w tym najważniejszymi imprezami, czyli Mistrzostwami Świata w krykieta, a także World Twenty20 i Champions Trophy. Linie lotnicze z Dubaju są także sponsorem tytularnym łodzi Emirates Team New Zealand, która w 2013 roku w San Francisco powalczy o zwycięstwo w 34. edycji America Cup. To najstarsze trofeum w międzynarodowym sporcie i najbardziej prestiżowe w żeglarstwie.
Te wszystkie przedstawione działania potwierdzają, że Emirates są bardzo aktywną firmą pod względem sponsoringu sportowego. W działaniach tych nie ma przypadku, a podmioty sponsoringu podlegają starannej selekcji. Każde działanie ma przynieść zysk nie tylko w formie finansowej, ale również wzrost rozpoznawalności marki w skali globalnej. Linie lotnicze z Dubaju wybierają głównie dyscypliny, które są bardzo popularne na całym świecie (piłka nożna, rugby) i uznawane za najbardziej prestiżowe (golf, żeglarstwo, krykiet). W związku z tym Emirates angażują się głównie we współpracę z najważniejszymi imprezami międzynarodowymi w danej dyscyplinie lub jednymi z najlepszych i najpopularniejszych klubów piłkarskich w skali globalnej, jednocześnie pamiętając o zaangażowaniu na rynku lokalnym.
„Budowa globalnej sieci” jest hasłem przewodnim także w działaniach związanych z sponsoringiem sportowym. Rozwój firmy w ostatnich latach i wciąż rosnąca liczba pasażerów świadczą, że taka ścieżka działania jest jak najbardziej trafna i słuszna. W 2013 roku Emirates uruchomią nowe połączenie z Dubaju do Warszawy. Być może przyczyni się to do zaangażowania w sponsoring sportowy także na polskim rynku.
Udostępnij
Bartosz Burzyński

Bartosz Burzyński