O czym pamiętać w sponsoringu?
Sponsoring nie jest łatwą działalnością, dlatego stosunkowo łatwo popełnić błąd, który działania sponsorskie zniweczy.
O czym pamiętać, na co zwracać uwagę gdy jest się sponsorem i sponsorowanym – oto kilka rad od prawdziwej specjalistki w tej dziedzinie – Kim Skildum-Reid, autorki świetnego bloga powersponsorship.
- Jeśli jesteś prezesem, dyrektorem generalnym lub dyrektorem zarządzającym trzymaj się z dala od sponsoringu.
- Nie możesz tworzyć strategii sponsoringu jeśli nie masz strategii marki. Ich związek ze sobą nie podlega dyskusji.
- Jeśli nie zamierzasz wykorzystać faktu zaangażowania się w sponsoring, nie inwestuj. Nie ma większego marnotrawstwa pieniędzy niż przemilczany sponsoring.
- Wykorzystuj każdy sponsoring tak, jakbyś był sponsorem na Olimpiadzie – wyobraź sobie – żadnych marek i parę korzyści. To sprawi, że Twoje myślenie będzie kreatywne i strategiczne.
- Nie mierz wyników sponsoringu jako takiego. Zawsze mierz je w stosunku do celów marketingowych i biznesowych.
- Mierz zawsze w stosunku do celów, ale z wykorzystaniem istniejących wzorców i metod pomiaru już używanych przez Twoją firmę.
- Bycie głośnym i dominującym w promowaniu marki do tego stopnia, że działania mogą być odebrane jako inwazyjne, na pewno nie przysporzy Ci klientów. W zamian zwróć ich uwagę na wartość jaką tworzy sponsoring.
- Gdybyś miał taki sam budżet i żadnych zobowiązań, jak wpłynęłoby to na Twoje decyzje inwestycyjne? Przestań się „szczypać” i zanalizuj Twój prawdziwy potencjał.
- Nie ustalaj swojego celu sponsoringu w oparciu o potrzeby finansowe. Twoja wartość na rynku i Twoje potrzeby finansowe nigdy nie będą takie same.
- Nie polegaj na zarządzie gdy chodzi o pieniądze na sponsoring. Przyciągnie on tylko niewielki kapitał, nie sumy, jakie Cię interesują.
- Twoim zadaniem nie jest wykorzystanie sponsoringu, ale zawsze w Twoim interesie jest zachęcenie do wykorzystywania go przez organizacje Cię wspierające.
- Nie przedstawiaj propozycji sponsoringu w formach online. Nigdy – to ślepy zaułek. Idź do menedżera marki.
- Kiedy jesteś na spotkaniu ze sponsorem i mówisz więcej niż on – strzelasz sobie w stopę. Słuchaj!
- Prawdopodobieństwo, że znajdziesz pośrednika, który znajdzie dla Ciebie sponsora jest zerowe. Uświadom sobie: zdobywanie pieniędzy to Twoje zadanie.
- Sponsorzy nie chcą dotrzeć do Ciebie, chcą dotrzeć do swojej grupy docelowej. Ty jesteś tylko pośrednikiem, kanałem dotarcia.
- Najważniejsze słowa sponsoringu to „wygrany-wygrany-wygrany”. Ty wygrywasz, Twój partner wygrywa i grupa docelowa wygrywa. Zapamiętaj to!
- Najważniejsza część sponsoringu to publiczność. Zlekceważ ją i wszyscy przegracie.
- Najlepsze drogi wykorzystania i nagłośnienia sponsoringu rodzą się ze współpracy sponsorowanego i sponsora. Kreatywność i otwartość są kluczem.
- Pozwolenie by sponsoring popadł w stagnację nie jest dobre dla nikogo. Odświeżaj go lub pożegnaj.
- Wsparcie w postaci usługi czy produktów jest tyle warte, ile sponsorowany musiałby za nie zapłacić, gdyby nie pochodziło od sponsora. Sponsorzy, z którymi wymiana następuje w barterze, powinni być zatem traktowani tak samo jak ci, którzy dostarczają gotówkę.
Nic dodać, nic ująć.
Joanna Czyczuk
Marketing Sportowy, Sport Marketingowy