03.03.2025 07:23

Raport marketingowy po meczu Ruch Chorzów-Wisła Kraków

Rekordowa w XXI wieku w polskiej piłce klubowej frekwencja, ponad 200 akredytowanych pracowników mediów, koncert C-Boola, szeroko zakrojona wielotygodniowa promocja tego wydarzenia – Ruch Chorzów podsumowuje swoje działania marketingowe prowadzone przy okazji meczu z Wisłą Kraków na Stadionie Śląskim.

Raport marketingowy po meczu Ruch Chorzów-Wisła Kraków
Autor zdjęcia: Ruch Chorzów

Przygotowania do spotkania Ruch – Wisła rozpoczęto jeszcze w 2024 roku. Przed świętami Bożego Narodzenia uruchomiliśmy przedsprzedaż biletów (a także dwupaków na ćwierćfinał Pucharu Polski z Koroną Kielce i karnetów wiosennych), nie znając jeszcze dokładnego terminu spotkania przedstawianego jako #MeczMistrzów – takim hashtagiem klub z Chorozwa opatrzył spotkanie 14-krotnego z 13-krotnym mistrzem Polski.

Tenże termin został podany 22 stycznia, dokładnie w dniu wylotu Ruchu na zgrupowanie do Turcji, gdy na liczniku – raporty frekwencyjne były publikowane mediach społecznościowych Niebieskich regularnie – było już 12 tysięcy osób uprawnionych do wejścia. Ale spirala na #MeczMistrzów dopiero zaczynała się nakręcać.

#MeczMistrzów – podsumowanie działań marketingowych

  • stworzenie nazwy Mecz Mistrzów, hashtagu #MeczMistrzów, specjalnego logo meczu, używanego w materiałach marketingowych 
  • kampania mailingowa – ponad 320 tysięcy wysłanych maili do kibiców z naszej bazy
  • kampania outdoorowa: bilbordy na terenie śląskich miast: Chorzowa, Rudy Śląskiej, Siemianowic i Mikołowa, reklamy-citylighty na terenie Chorzowa 
  • kampania radiowa – spoty promujące mecz na antenach RMF Maxx, Radia Fest, Radia Best i Radia Silesia
  • kampania informacyjna w prasie papierowej: Kurierze Chorzowskim, Naszych Mysłowicach i Naszej Gazecie (powiat mikołowski), o łącznym nakładzie 90 000 egzemplarzy
  • kampania w pojazdach komunikacji miejskiej na terenie województwa śląskiego (spoty promujące mecz)
  • seria kampanii w social mediach – reklamy za pośrednictwem platform Google i Meta

Promowanie #MeczMistrzów podczas sparingów rozgrywanych w Turcji czy na eventach z udziałem klubu – sprzedaż biletów w niższych cenach na czas ww. sparingów czy eventów (jak coroczne spotkanie z kibicami w Mikołowie czy turniej w Radlinie) regularne raporty frekwencyjne w social mediach – 23 liczniki informujące o osiągnięciu kolejnej okrągłej liczby osób uprawnionej do wejścia na #MeczMistrzów. Licznik w formie wideo z okazji 50 tysięcy osób został odtworzony na samym Facebooku ponad 270 tysięcy razy. 106 unikalnych postów w klubowych mediach społecznościowych dotyczących #MeczMistrzów, opublikowanych na przestrzeni 2 miesięcy.

Zaangażowanie Makłowicza

Nagranie na Stadionie Śląskim trzech klipów promujących #MeczMistrzów we współpracy z Wisłą Kraków:
– pierwszy z udziałem kapitanów Patryka Sikory i Alana Urygi
– drugi z udziałem maskotek klubowych Adlera i Smoka
– trzeci z napastnikami Danielem Szczepanem i Łukaszem Zwolińskim (narratorem, nagranym w Krakowie, był słynny Robert Makłowicz, przystający do kulinarnej konwencji klipu).

Wszystkie te filmy cieszyły się dużą popularnością w social mediach, zyskując z osobna ponad 100 tysięcy wyświetleń.

Do tego dochodzi nagranie klipu na zgrupowaniu w Turcji we współpracy z grupą Ultras Niebiescy, która przygotowała specjalny transparent list otwarty prezesa Seweryna Siemianowskiego zapraszającego kibiców Wisły Kraków na Stadion Śląski (ponad 65 tysięcy wyświetleń tylko na Facebooku), opublikowany tuż po ogłoszeniu terminu meczu – 22 stycznia pozyskanie sponsora meczu – został nim Szpital Nefrolux z Siemianowic Śląskich, na co dzień Sponsor Strategiczny Ruchu Chorzów pobicie rekordufrekwencji I ligi XXI wieku – należącego do Lechii Gdańsk (37 983 na derbach z Arką Gdynia), co niemalże stało się już 5 lutego, 17 dni przed #MeczMistrzów współpraca ze Sponsorem Strategicznym, firmą STS – wynagradzanie za frekwencję, produkcja szalików, bicie rekordu głośności produkcja i sprzedaż zgodowych gadżetów: szalików, kubków, podkładek, breloków, poduszek, magnesów, smyczy, wlepek Specjalny „Mistrzowski Dwupak” z kuflem oraz piwami „Chorzowskie” i „Wiślackie” w efektownym limitowanym opakowaniu.

Kilkanaście postów w social mediach w dniach bezpośrednio poprzedzających #MeczMistrzów z informacjami organizacyjnymi (zamieszczonymi również na stronie internetowej ksruch.com). Wspólne komunikowanie informacji organizacyjnych wraz z Wisłą Kraków przedstawienie kibicom kompleksowej informacji dotyczącej parkingów na terenie Chorzowa – w tym współorganizowanie ich w bezpośrednim sąsiedztwie oraz na terenie stadionu przy ul. Cichej 6.

Pomoc miasta

Przedmeczowa konferencja prasowa na Stadionie Śląskim z udziałem trenera Dawida Szulczka i obrońcy Macieja Sadloka, nagranie standardowego przedmeczowego programu „Czas na Szpil” promującego mecz od strony sportowej, wykupienie w porozumieniu z miastem Chorzów i ZTM na dzień meczu specjalnej linii tramwajowej S1 Katowice Plac Wolności – Chorzów Stadion Śląski – Chorzów Metalowców, zorganizowanie szachowego przedmeczu z otwartymi zapisami, które przyciągnęły m.in. zawodników klasyfikowanych w rankingu FIDE, w tym mistrza międzynarodowego Dariusza Mikruta.

Mecz rozgrywany w jednej z sal konferencyjnych Stadionu Śląskiego na kilka godzin przed rozpoczęciem piłkarskich emocji zakończył się zwycięstwem Wisły. Odbywał się pod patronatem Prezydenta Chorzowa Szymona Michałka. Zawodnicy wystąpili w niebieskich (Ruch) i czerwonych (Wisła) specjalnie przygotowanych na tę okazję koszulkach.

Koordynacja przemarszu kibiców spod Dworca PKP w Chorzowie Batorym na Stadion Śląski – wzięło w nim udział około 6 tysięcy kibiców ponad 200 akredytowanych dziennikarzy i fotoreporterów  zorganizowanie miasteczka sponsorów na terenie Stadionu Śląskiego ze strefami atrakcji przygotowanymi przez sponsorów, partnerów biznesowych i przyjaciół Ruchu

– MORiS Chorzów
– Nefrolux
– Galeria AKS Chorzów
– Legendia
– Topcar
– Noyon
– Superauto
– Sala Zabaw Cosmic Fun
– NO10
– UKS Studio Gwiazd
– Delikatesy Kubik uhonorowanie Sponsorów Strategicznych Ruchu Chorzów symbolicznymi grawertonami oraz koszulkami na murawie krótko przed rozpoczęciem #MeczMistrzów – Szpitala Nefrolux, reprezentowany przez prezesa Wojciecha Kamińskiego i dyrektor Edytę Słotę oraz Grupy Alba, reprezentowaną przez właściciela Erica Schweitzera i prezesa polskiego oddziału Krzysztofa Gruszczyńskiego. Upominki wręczali prezydent Szymon Michałek i prezes Seweryn Siemianowski. 

Legendy i akcenty muzyczne

Zaproszenie legend obu klubów, Jana Benigiera i Kazimierza Kmiecika, wicemistrzów olimpijskich z Montrealu, do wyprowadzenia jedenastek na murawę zaproszenie ponad 500 osób do stref VIP (w tym specjalnie otwartej drugiej strefy VIP) – klubowych legend, byłych piłkarzy Ruchu, przedstawicieli świata polityki, sportu, biznesu ugoszczenie 53 zorganizowanych grup kibiców, w tym 26 – z Klubów Partnerskich Ruchu występ cheerleaderek z formacji Graffiti FanTV – telewizja dokumentująca na żywo wydarzenia na Stadionie Śląskim, wyświetlana na telebimach występ C-BooLa, światowej sławy DJ-a, w przerwie #MeczMistrzów. C-BooL zagrał kilkunastominutowego seta, którego zapis cieszy się popularnością na kanale Ruch TV na YouTube.

To wszystko złożyło się na pobicie rekordu frekwencji w polskiej piłce klubowej w XXI wieku. Ruch pobił swój rekord z kwietniowego Wielkiego Meczu Przyjaźni z łódzkim Widzewem. 53 293 widzów z 1367 miejscowości to wynik powodujący dumę (a ponad 400 tysięcy widzów w piku oglądalności w TVP Sport). 

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski