Podsumowanie 2024: najciekawsze projekty Superligi
Historyczny Superpuchar Polski, nowoczesne rozwiązania technologiczne, nowe partnerstwa i wyjątkowe akcje charytatywne sprawiły, że 2024 rok był przełomowy dla rozwoju Superligi.
Wielkie święto piłki ręcznej, historyczny Superpuchar Polski
Pierwsza edycja Superpucharu zapisała się w historii jako największe wydarzenie w klubowej piłce ręcznej w Polsce. W Atlas Arenie zasiadło ponad 8 000 kibiców, którzy stworzyli na trybunach fantastyczną atmosferę. Na parkiecie triumfowała kobieca drużyna KGHM Zagłębia Lubin, pokonując KPR Gminy Kobierzyce 23:21.
W męskim starciu lepsza okazała się ORLEN Wisła Płock, nie dając szans w meczu na szczycie Industrii Kielce 27:23. Obie drużyny sięgnęły po potrójną koronę, wygrywając odpowiednio ORLEN Superligę Kobiet i ORLEN Superligę, ORLEN Puchar Polski oraz Superpuchar Polski. W łódzkiej arenie wystąpiło łącznie 43 reprezentantów i reprezentantek różnych krajów, w tym medaliści igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata i Europy.
Wiele atrakcji
Superpuchar Polski to nie tylko dwa mecze na najwyższym poziomie. Oprócz sportowych emocji, na kibiców czekało mnóstwo atrakcji: unikalna możliwość spotkania legend piłki ręcznej, zewnętrzna strefa Superpuchar Park ze stanowiskiem do skoków na bungee, 15 boisk do piłki ręcznej 1 na 1 dla najmłodszych, foodtrackami z rozbudowanym menu przeznaczonym zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, możliwość kupienia specjalnej kolekcji odzieży Superpucharu Polski, ciekawe strefy sponsorów i partnerów, a także liczne konkursy z nagrodami oraz akcje charytatywne.
Przy okazji promocji Superpucharu Polski zorganizowano również kilka turniejów piłki ręcznej, w których wzięło udział łącznie ponad 800 dzieci, a w łódzkiej Manufakturze odbył się trening piłki ręcznej dla najmłodszych, który poprowadził trener reprezentacji Polski, Marcin Lijewski. Superpuchar cieszył się również ogromnym zainteresowaniem mediów, generując ponad 3 000 publikacji oraz osiągając 950 milionów zasięgu. Najbliższe dwie edycje Superpucharu Polski w piłce ręcznej również odbędą się w Atlas Arenie w Łodzi – jednej z największych hal w Polsce. Bilety na kolejną edycję są już dostępne do kupienia na platformie Eventim.
Profesjonalizacja rozgrywek, system video replay (VR) oraz elektroniczny system żądania czasu
W kwietniu 2024 roku zadebiutowała technologia wideoweryfikacji (VR), wspomagająca pracę sędziów w kluczowych momentach. System wykorzystywano od półfinałowych meczów w fazie PLAY-OFF ORLEN Superligi, w Final4 ORLEN Pucharu Polski oraz podczas spotkań Superpucharu Polski. Wprowadzenie VR to odpowiedź na globalne trendy w sporcie, stanowiąca ważne wsparcie dla sędziów w ocenie dynamicznych i skomplikowanych sytuacji boiskowych.
Od sezonu 2024/2025, w rozgrywkach ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet wprowadzono obowiązkowe korzystanie w trakcie wszystkich meczów z elektronicznego systemu żądania czasu (tzw. buzzerów). Po aktywacji buzzera czas gry automatycznie zatrzymuje się, a specjalny sygnał dźwiękowy informuje o przyznaniu przerwy. Więcej TUTAJ.
Kluby piłki ręcznej z zaawansowanym narzędziem do analizy danych
Superliga rozpoczęła współpracę z Handball.ai i XPS Network. Do dyspozycji sztabów szkoleniowych klubów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet oddano nowoczesne oprogramowanie statystyczne, które dostarcza zaawansowanych danych na temat gry zespołów oraz poszczególnych szczypiornistów. Superliga dołączyła tym samym do grona europejskich organizacji, które korzystają z najnowocześniejszych technologii analizy danych opartych na sztucznej inteligencji. Umowa pomiędzy podmiotami została podpisana na okres 3 lat. Więcej o współpracy TUTAJ.
– Nasze partnerstwo to inwestycja w technologię, która dostarczy klubom narzędzi do rozwoju zespołów i poprawy wyników na parkietach. To duży krok naprzód w celu poprawy jakości nie tylko w samej grze, ale i scoutingu. W Superlidze podpatrujemy najlepsze, europejskie rozwiązania i staramy się je systematycznie wdrażać do ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet – mówi Piotr Należyty, prezes Superligi sp. z o.o.
Nowe partnerstwa kluczowe dla rozwoju ligi
Do grona nowych partnerów Superligi dołączył oficjalny bukmacher forBET. Umowa pomiędzy stronami została zawarta na okres dwóch sezonów – 2024/2025 oraz 2025/2026. W ramach współpracy forBET Zakłady Bukmacherskie przygotował dedykowaną ofertę skierowaną do fanów piłki ręcznej, zaplanowano również program dofinansowania opraw meczowych dla klubów kibica, który wystartuje na początku 2025 roku. Na mocy podpisanej umowy logotyp marki jest obecny się m.in. na bandach wideo, ściankach do wywiadów i mixed-zone, w social-mediach oraz podczas transmisji meczów w sportowych kanałach Telewizji Polsat i streamingowych w Emocje.TV. Więcej TUTAJ.
Udana współpraca z dostawcą piłek
Superliga przedłużyła również partnerstwo z oficjalnym dostawcą piłek, firmą SELECT. Nowa umowa obowiązuje przez kolejne trzy sezony (2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027). Na mocy umowy SELECT zyskał szereg świadczeń i praw marketingowych, a przede wszystkim wykorzystywanie przez kluby oficjalnych piłek w trakcie wszystkich meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet. Więcej TUTAJ.
Świetna współpraca Superligi i Nata Aqua Minerale zaowocowała wprowadzeniem na rynek sygnowanej przez Superligę wody. Woda dostępna jest w butelkach o pojemności 0,7 litra, a w jej składzie można znaleźć szereg minerałów potrzebnych każdej aktywnej osobie. Zawodnicy i zawodniczki korzystają z wody podczas oficjalnych meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet, treningów oraz jest eksponowana podczas wszystkich konferencji prasowych i akcji specjalnych. Więcej TUTAJ.
Nowe partnerstwa nawiązano również przy okazji Superpucharu Polski. Partnerem wydarzenia został łódzki lider telekomunikacyjny, TOYA. W ramach partnerstwa przy Superpucharze Polski TOYA zyskała pakiet świadczeń, obejmujący m.in. prawa wizerunkowe i reklamowe. W TOYA TV czekał na kibiców szereg dedykowanych materiałów m.in. wywiad z selekcjonerem reprezentacji Polski, Marcinem Lijewskim. Więcej TUTAJ.
Partnerem Superpucharu Polski zostało również Gorenje, europejski lider w branży AGD. Marka pozyskała szereg świadczeń marketingowych. Przygotowała także wyjątkowe atrakcje dla kibiców, które dodatkowo uświetniły wydarzenie, m.in. quiz, w którym do wygrania były atrakcyjne nagrody marki Gorenje. Co więcej, firma przekazała na cele charytatywne 100 zł za każdą rzuconą bramkę w obydwu meczach Superpucharu Polski na rzecz fundacji Cancer Fighters. Więcej TUTAJ.
Superpuchar Polski był również świetną okazją do zacieśnienia współpracy z dotychczasowymi partnerami ligi m.in. marką hummel, która przygotowała dedykowaną kolekcję odzieży, firmą Nata Aqua Minerale, NAMEDSPORT>, Suzuki Motor Poland czy partnerem medialnym Interią Sport.
„Walka do samego końca” nie tylko na parkiecie, pomoc podopiecznym fundacji Cancer Fighters oraz powodzianom
2024 rok w ORLEN Superlidze był dowodem na to, że sport to nie tylko rywalizacja, ale również doskonała okazja do pomocy potrzebującym. Wspólnie z kibicami, zespoły ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet zebrały ponad 161 tysięcy złotych na rzecz podopiecznych fundacji Cancer Fighters, organizując licytacje, zbiórki oraz wydarzenia charytatywne podczas meczów. Dzieci objęte wsparciem mogły nie tylko otrzymać pomoc finansową, ale także uczestniczyć w meczach, spotkać swoich idoli, odwiedzić szatnie czy towarzyszyć drużynom w podróżach na ligowe spotkania. W lutym 24 kluby ogłosiły symboliczne „transfery” dzieci do swoich składów, dając im niezapomniane wspomnienia i wsparcie. Szczypiorniści wspólnie z kibicami napisali setki kartek do podopiecznych fundacji ze słowami otuchy, wywołując uśmiech na twarzach małych wojowników. Podsumowanie akcji TUTAJ.