08.09.2012 21:56

Amp Futbol w Polsce

Amp Futbol to zmagania piłkarskie osób po przebytych amputacjach. Po raz pierwszy w Polsce odbywają się mecze międzypaństwowe tego sportu.

Amp Futbol w Polsce

\"\"Podstawowe zasady są takie same, jak w zwykłej piłce nożnej z pewnymi różnicami. Mecze rozgrywane są na polu gry wyznaczonym w postaci prostokąta o szerokości 30 metrów i długości 60 metrów. Czas gry wynosi 50 minut (dwie połowy, każda po 25 minut) i 10 minut przerwy. Pełny skład drużyny liczy 6 zawodników i bramkarz w każdej drużynie, plus zawodnicy rezerwowi. W trakcie gry nie używa się protez, używa się natomiast kul łokciowych. Dozwolone są jedynie pojedyncze i przypadkowe zagrania piłki kulą, a każde inne zagranie traktowane jest tak, jak zagranie piłki ręką. Również zagranie piłki kikutem traktowane jest jak zagranie ręką. W Amp Futbolu zasada spalonego nie obowiązuje, zabronione są również wślizgi. Bramkarz nie może opuszczać pola karnego. Jeżeli zrobi to w sposób celowy otrzymuje czerwoną kartkę, a drużyna przeciwna wykonuje rzut karny. Pozostałe zasady są zgodne z zasadami FIFA.

 
W 2005 roku powstała WAFF – Światowa Federacja Piłkarzy Amputowanych, która dwa lata później zorganizowała w Turcji pierwsze oficjalne Mistrzostwa Świata z udziałem dwunastu reprezentacji.
 
Teraz w Polsce odbywają się pierwsze mecze międzypaństwowe Amp Futbolu. 8 i 9 września, pod kierownictwem Marka Dragosza, Polska zmierzy się z Ukrainą, Irlandią i Anglią. 
 
– Podczas wszystkich rozgrywek prowadzonych przez UEFA bardzo mocno akcentuje się wartości respect, czyli szacunek dla osób, które grają, dla przeciwnika, dla wszystkich odmian piłki nożnej. Hasło respect zdecydowanie lepiej rozumie się, oglądając mecze amp futbolu. Zapraszam wszystkich na wrześniowy międzynarodowy turniej amp futbolu w Warszawie, aby kibicować i podziwiać grę naszych reprezentantów. – mówi Jerzy Engel, były trener kadry narodowej.
 
Swoje poparcie dla takich zmagań wyraził również Czesław Michniewicz i Robert Lewandowski.

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing