Ranking działalności klubów piłkarskich w Internecie
Agencja Lewis PR zdecydowała się zbadać w jaki sposób kluby Ekstraklasy i I Ligii korzystają z Internetu jako narzędzia do komunikowania się z kibicami.
Przebadane zostały 34 zespoły występujące w sezonie 2011/2012 w dwóch najwyższych klasach rozgrywkowych w Polsce. Lewis PR szczególny nacisk położył na ocenę oficjalnych stron internetowych zespołów, pod kątem ich funkcjonalności dla poszczególnych grup użytkowników. Drugim ważnym kryterium oceny było różnorodne zastosowanie mediów społecznościowych i konsekwencja w budowaniu za ich pośrednictwem relacji z otoczeniem.
– Celem badania była ocena skali i jakości działań komunikacyjnych w Internecie w sektorze sportowym. W rezultacie otrzymaliśmy obszerne zestawienie, które już na pierwszy rzut oka pokazuje spore różnice pomiędzy poszczególnymi klubami piłkarskimi. Pierwszej trójce udało się zbudować spójne platformy komunikacji w mediach społecznościowych. Natomiast niektóre zespoły nie mają nawet profesjonalnej strony internetowej – komentuje Łukasz Kluj, General Manager, Lewis PR, Warszawa.
Zdecydowanym zwycięzcą rankingu okazał się Lech Poznań (189 pkt.). Drugie miejsce zajęła Polonia Warszawa (156 pkt.), a trzecie dość niespodziewanie Polonia Bytom (148 pkt.). Rezultaty te pokazują brak jednoznacznej zależności pomiędzy zamożnością klubu, osiągniętymi wynikami sportowymi, a jakością działań komunikacyjnych online. Poza podium zestawienia Lewis PR znalazły się kluby z tak dużymi zyskami jak Zagłębie Lubin i Legia Warszawa, a wysokie lokaty zajęły zespoły, które opuściły niedawno szeregi najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce – wspomniana Polonia Bytom i Arka Gdynia.
Wśród klubów Ekstraklasy i Pierwszej Ligi najpopularniejszym portalem społecznościowym jest oczywiście Facebook, gdzie oficjalne profile ma 29 drużyn. Drugie miejsce należy do YouTube, na którym swój kanał prowadzi 15 zespołów. Twitter póki co pozostaje bardzo rzadko wykorzystywany – konta na nim ma zaledwie dziewięć klubów, zaś jego polski odpowiednik Blip wykorzystuje siedem klubów. Nasza Klasa (nk.pl) natomiast zupełnie poszła w odstawkę i z jej usług korzystają zaledwie dwa kluby.
Największą liczbę fanów w serwisie Facebook posiadają zespoły z dużych miast, grające w europejskich pucharach. Liderem jest Lech Poznań z niemal 150 tysiącami fanów.
– Za duży sukces można uznać naszą obecność na Facebooku, o czym świadczy nie tylko liczebność fanów, ale przede wszystkim ich aktywność – mówi Maciej Krzyżanowski, Internet Marketing Manager Lecha Poznań.
Pod względem używanych narzędzi, najbardziej urozmaicone działania komunikacyjne w ramach mediów społecznościowych prowadzą: GKS Bełchatów, Polonia Warszawa, Polonia Bytom i Warta Poznań. Każdy zespół z Ekstraklasy posiada oficjalną stronę internetową i dział kontaktu z prasą. Niemalże wszystkie natomiast (za wyjątkiem warszawskiej Legii) mogą pochwalić się oficjalnym profilem na Facebooku,. Zdecydowana większość klubów najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce na swoich witrynach internetowych umieszcza dział interakcji z kibicami i sklepy internetowe.
W Pierwszej Lidzie aż 16 zespołów nie posiada kanału RSS na swojej oficjalnej witrynie internetowej, 14 nie udostępnia opcji Newslettera, 14 drużyn nie prowadzi sprzedaży biletów online, a 12 klubów nie posiada wyszukiwarki wewnątrz serwisu.
Z racji swojego zaawansowania technicznego i zawartośći merytorycznej profesjonalnie prowadzone strony fanowskie (np. Legii) i blogi (Lech Poznań) bywają trudne do weryfikacji pod kątem źródła emisyjnego. Doskonałym przykładem jest nieoficjalny profil Legii Warszawa prowadzony przez jej fanów na Facebook.com, a liczący ponad 90 tys. fanów. Z kolei wśród klubów Pierwszej Ligi strony tworzone przez kibiców są nawet niekiedy lepiej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania niż oficjalne witryny zespołów, dlatego też dobrym pomysłem wydaje się powierzenie oficjalnych kanałów komunikacji klubowej kibicom.
– Naszą siłą jest to, że jesteśmy nie tylko dziennikarzami, ale przede wszystkim kibicami „Czarnych Koszul”. Dzięki temu zamiast suchego podejścia rodem z prasy branżowej patrzymy na klub i to, co go otacza, z innej perspektywy. Dostaliśmy szansę na promowanie Polonii, dlatego staramy się ją wykorzystać w jak najlepszy sposób – komentuje Wojciech Kostecki, Szef Biura Prasowego z KSP Polonia Warszawa.
– Mamy wizję nowoczesnej strony będącej pierwszym źródłem informacji z Konwiktorskiej i konsekwentnie wcielamy ją w życie, także wykorzystując nowe media społecznościowe. Nie brakuje nam pomysłów, których wdrożenie – mam nadzieję – wpłynie na poprawę naszego miejsca w kolejnej edycji rankingu – dodaje.
Cały ranking obejmujący działalność polskich klubów piłkarskich w Internecie, można zobaczyć poniżej: