Czy koszulki Wisły Kraków na przyszły sezon są zgodne z regulaminem?
Wisła Kraków w połowie czerwca ogłosiła nawiązanie współpracy z Orlen Oil. Spółka została sponsorem strategicznym 13-krotnego mistrza Polski i w nadchodzącym sezonie jej logotyp będzie widnieć na przedniej części klubowej koszulki. Można jednak mieć zastrzeżenia co do rozmieszczenia logotypów sponsorskich na strojach "Białej Gwiazdy"... Więcej o wspomnianych nieścisłościach regulaminowych w naszym tekście.
Orlen Oil na koszulkach Wisły Kraków od najbliższego sezonu
17 czerwca Wisła Kraków potwierdziła doniesienia, które pojawiły się w przestrzeni publicznej już wcześniej. Klub ze stolicy Małopolski nawiązał nową umowę biznesową. Nowym sponsorem “Białej Gwiazdy” została spółka Orlen Oil. Na mocy współpracy logotyp spółki wraz z marką olejów motoryzacyjnych Platinum pojawią się od najbliższego sezonu ekstraklasy w centralnym miejscu koszulek Wiślaków. Logo znajdzie się także na bandach reklamowych Stadionu Miejskiego im. Henryka Reymana oraz materiałach promocyjnych klubu.
– Zawarta umowa – oprócz standardowych elementów widocznych także przy okazji współpracy z innymi podmiotami, jak ekspozycja logo na frontach trykotów meczowych zawodników Białej Gwiazdy czy materiałach marketingowych – niesie ze sobą misję. Nie bez powodu użyłem słowa misja, gdyż misją zarówno Wisły, jak i PKN ORLEN jest wyniesienie rodzimego futbolu na wyższy poziom i ponowne zaistnienie 13-krotnego mistrza Polski na najwyższym szczeblu Ekstraklasy oraz na arenie międzynarodowej – powiedział Dawid Błaszczykowski, Prezes TS Wisła Kraków w oficjalnym komunikacie.
Usytuowanie reklam niezgodne z regulaminem?
Tego samego dnia klub zaprezentował koszulki na kolejny sezon, już z logotypem (a właściwie dwoma logotypami) nowego sponsora. Patrząc jednak na usytuowanie reklam sponsorów, już na pierwszy rzut oka można mieć zastrzeżenia.
Fot. Wisła Kraków
Rozmieszczenie reklam sponsorskich określono w Regulaminie Strojów Meczowych, który znajduje się w Podręczniku Ekstraklasy. Patrząc na zasady z poprzedniego sezonu (które miały w założeniu obowiązywać także w kolejnych rozgrywkach), przednia część koszulek jest podzielona na dwie części – górną i dolną. W górnej znajduje się logotyp głównego sponsora rozgrywek, klubowy emblemat oraz logo producenta/dostawcy strojów. Z kolei w dolnej określono przestrzeń reklamową dla klubowych sponsorów.
W art. 14.2. Regulaminu Strojów Meczowych można przeczytać, że: “powierzchnia reklamowa przeznaczona na reklamę sponsora Klubu na przodzie koszulki wynosi maksymalnie 350 cm²”. Ponadto “możliwe jest umieszczenie pod pierwszą reklamą drugiej reklamy o wymiarach 175 cm²”. Poza tym, w art. 15.1d. napisano: “Reklamy sponsorów Klubu dopuszczalne są pod dolną krawędzią wszycia rękawa koszulki. Powierzchnia reklamowa dla drugiego sponsora Klubu znajduje się pod logo pierwszego sponsora Klubu i wynosi w sumie 175 cm²”. Rozdziały o usytuowaniu reklam sponsorów klubu na koszulce i zagospodarowaniu powierzchni przodu koszulki są więc tutaj zgodne.
Fot. Regulamin Strojów Meczowych Ekstraklasy
Odnieśmy się teraz na podstawie tych wytycznych do koszulek Wisły Kraków na przyszły sezon. W dolnej strefie widzimy bowiem trzy emblematy. Owszem, logotyp Orlen Oil oraz marki Platinum będzie widniał na strojach “Białej Gwiazdy” w ramach jednej umowy, aczkolwiek są to dwa różne znaki towarowe. Co więcej, pod nimi znajduje się jeszcze emblemat Socios Wisła. Rozmieszczenie budzi więc zastrzeżenia w kontekście zasad Regulaminu Strojów Meczowych, który miał obowiązywać nie tylko w minionym sezonie, ale także kolejnych rozgrywkach.
Zdaniem eksperta: „Nie mamy wyznaczonej liczby logotypów”
Według Przemysława Kasiury, Dyrektora Marketingu sportowej spółki Top Level Tennis, zastrzeżenia mogą wynikać z nieścisłości regulaminu. Nie jest w nim bowiem jasno określone, ile logotypów może znaleźć się na przestrzeni reklamowej. – Teoretycznie nie mamy w regulaminie wyznaczonej liczby logotypów. Mowa głównie o „reklamie sponsora”, więc jeżeli tylko nie przekracza dopuszczalnej wielkości 350 cm² oraz nie nachodzi na przestrzeń ochronną, to wydaje się, że wszystko jest zgodne z przepisami. Szczególnie, że aby sponsor znalazł się na koszulce, Ekstraklasa S.A. musi wyrazić pisemną zgodę. Być może zapis o „logotypie sponsora” byłby bardziej precyzyjny, jednakże na tym etapie nie widzę przesłanek do złamania regulaminu – stwierdził Przemysław Kasiura.
Ekspert w dziedzinie marketingu sportowego stwierdził także, że osobne logotypy Ekstraklasa SA mogła potraktować jako reklamę jednego sponsora. Dlatego ostatecznie mogłyby zostać zaakceptowane na przestrzeni reklamowej koszulek Wisły Kraków. – Orlen Oil i Platinum to są osobne logotypy, jednakże należą do jednego sponsora i są w sumie… jedną reklamą sponsora. Zapewne taką linię „obrony” obie strony musiały przyjąć w uzasadnieniu wniosku do Ekstraklasa S.A. o zatwierdzenie sponsora na koszulce – dodał Kasiura.
„Moim zdaniem koszulki nie powinny być dopuszczone do rozgrywek”
Dyrektor Marketingu spółki Top Level Tennis przyznał jednak, że koszulek Wisły Kraków z takim układem nie powinno się dopuścić do nadchodzących rozgrywek PKO Ekstraklasy. Zdaniem Przemysława Kasiury, w ten sposób w przyszłości może dojść do nadużyć ze strony innych klubów, które będą używać wielu logotypów należących do marki konkretnego sponsora.
– Moim zdaniem koszulki nie powinny być dopuszczone do rozgrywek. Regulamin powinien być zawężony do „logotypu” oraz do ustalenia, że może to być jeden logotyp jednego sponsora oraz drugi logotyp drugiego (bądź tego samego sponsora). Jak wiadomo przestrzeń na samym dole przodu koszulki zajmują oczywiście Socios Wisła. A dlaczego jestem przeciw? Dlatego, że to może służyć do wielu nadużyć – w tych 350 cm² znajdzie się kilka brandów jednego sponsora, co nie wygląda profesjonalnie i dobrze wizerunkowo dla całej ligi. Zdaje sobie sprawę, że z punktu widzeniu klubów taki zapis jaki jest mógłby się utrzymać (teoretycznie większe pole negocjacyjne dla spółek z wieloma markami), jednakże nie wygląda to, mówiąc krótko, profesjonalnie, gdy na koszulce jest wielość i przesyt logotypów – podkreślił ekspert w dziedzinie sportowego marketingu.
Co na to Ekstraklasa SA?
W związku z wątpliwościami, poprosiliśmy Ekstraklasę SA o zabranie głosu w tej sprawie. Zadaliśmy pięć pytań:
- Czy nowe koszulki Wisły Kraków z logotypem sponsora Orlen Oil i marki paliwa Platinum spełniają wymogi PKO BP Ekstraklasy, wedle których objętość reklam sponsorów z przodu wynosi odpowiednio 350 cm² i 175 cm²?
- Logotypy Orlen Oil i marki Platinum są według prawa Ekstraklasy uważane za jedną reklamę?
- Czy są podejmowane określone procedury, które mają na celu sprawdzić, czy reklamy są zgodne z regulaminem PKO BP Ekstraklasy?
- Jakie są konsekwencje, gdy emblematy sponsorów na klubowych koszulkach nie spełniają ustalonych zasad?
- Czy zasady dotyczące reklam sponsorów jedynie wynikają z wytycznych regulaminu PKO BP Ekstraklasy, czy są określone przez inne odgórne regulaminy?
W odpowiedzi (22.06.2021) otrzymaliśmy komunikat, że proces weryfikacji brandingu na strojach meczowych klubów jeszcze się nie rozpoczął. Bartosz Orzechowski, Manager ds. Komunikacji Ekstraklasy SA dodał, że niezgodności z regulaminem są na bieżąco konsultowane z klubami i jeszcze nie zdarzyło się, by zaakceptowane koszulki nie spełniły zasad. Dowiedzieliśmy się także, w jaki sposób przebiega proces weryfikacji strojów drużyn najwyższej ligi piłkarskiej w kraju.
– Na chwilę obecną nie prowadzimy jeszcze procesu weryfikacji brandingu na koszulkach meczowych klubów Ekstraklasy na sezon 2021/22, gdyż kluby mają jeszcze czas na zgłaszanie projektów wraz z logotypami partnerów. Jeśli w świetle naszego Regulaminu Marketingowego pojawią się jakiekolwiek uwagi do projektu koszulki Wisły Kraków, to będziemy te kwestie wyjaśniać bezpośrednio z klubem. Wszystkie zasady regulujące obecność brandingu na koszulkach są szczegółowo opisane we wspomnianym regulaminie i na bazie tych zapisów dokładnie sprawdzamy co roku wszystkie projekty. Ewentualne niezgodności z regulaminem są korygowane z klubami na bieżąco i nie dochodzi do sytuacji, w których zaakceptowane koszulki nie spełniają tych zasad – poinformował Bartosz Orzechowski, Manager ds. Komunikacji Ekstraklasy SA.
Regulamin Strojów Meczowych wymaga zmian?
W tej chwili jeszcze nie wiadomo, czy Ekstraklasa zaakceptuje nowe koszulki Wisły Kraków… Nie da się jednak ukryć, że ich format budzi wiele pytań. Może rozwiązaniem tej sytuacji i jej następstw mogłyby się okazać zmiany w Regulaminie Strojów Meczowych?
– Regulamin Strojów Meczowych jest za mało szczegółowy, czego efektem jest „reklama” w postaci dwóch logotypów. Nie rozbudowywałbym jednak tego aż nadto, bo owszem – aktualny brak szczegółów może prowadzić do tego co zadziało się na koszulce Wisły Kraków, aczkolwiek jestem też zdania, że kluby i sponsorzy powinni mieć tych schematów jednak jak najmniej – żeby móc jak najbardziej elastycznie dopasowywać się do wyglądu stroju – stwierdził Przemysław Kasiura.
W tej chwili nowe koszulki Wisły Kraków nie są jeszcze dostępne w klubowym sklepie internetowym, gdyż muszą jeszcze przejść weryfikację. Na razie nie wiadomo, czy stroje “Białej Gwiazdy” spełniają przepisy Ekstraklasy. Jeśli jednak nowe koszulki klubu zostaną zaakceptowane, luki w regulaminie mogą wykorzystać kolejni uczestnicy rozgrywek i ich sponsorzy. Może większe uściślenie regulaminu mogłoby zapobiec przyszłym zastrzeżeniom? Nie da się bowiem ukryć, że nadmiar logotypów na koszulkach nie będzie wyglądać dobrze – ani od strony estetycznej, ani wizerunkowej rozgrywek. Czy Ekstraklasa SA zgodzi się na projekt nowych strojów Wisły? Powinniśmy dowiedzieć się w najbliższych tygodniach. Trudno jednak na razie przewidzieć, jak zareaguje spółka zarządzająca najwyższą ligą.