„1 Liga finansowa”. Nowy raport finansowy o klubach z zaplecza Ekstraklasy
Po raz trzeci firma Deloitte we współpracy z PZPN i klubami 1 Ligi przygotowała raport, w którym pokazała strukturę i wielkość przychodów pierwszoligowców. Można wyciągnąć z niego kilka ciekawych wniosków. Gorzej niż w poprzednich latach Przygotowane zestawienie przedstawia przychody klubów piłkarskich uczestniczących w rozgrywkach 1 Ligi w sezonie 2019/2020 za rok kalendarzowy 2019. Nie można […]
Po raz trzeci firma Deloitte we współpracy z PZPN i klubami 1 Ligi przygotowała raport, w którym pokazała strukturę i wielkość przychodów pierwszoligowców. Można wyciągnąć z niego kilka ciekawych wniosków.
Gorzej niż w poprzednich latach
Przygotowane zestawienie przedstawia przychody klubów piłkarskich uczestniczących w rozgrywkach 1 Ligi w sezonie 2019/2020 za rok kalendarzowy 2019. Nie można z niego wyciągnąć wniosków, w jaki sposób kluby poradziły sobie z pandemią koronawirusa oraz ograniczeniami, które spowodowała.
Łącznie dochód pierwszoligowców wyniósł 91 milionów złotych. To co prawda o 0,4 mln więcej niż w poprzednim sezonie, jednak kluby nie mają powodów do zadowolenia. Wynik jest lepszy w stosunku do ubiegłego roku tylko przez wzrost o 8,4 mln zł (aż 59%) kwoty otrzymanej z tytułu praw telewizyjnych. Przychody komercyjne spadły o 7,6 mln złotych (11%), a wypływy dnia meczowego o 400 tys. (5%).
źródło: raport
Ilość czy jakość?
W raporcie „1 liga finansowa” twórcy szczegółowo przyjrzeli się sponsorskim piramidom w klubach. Padają konkretne kwoty, a bardziej dociekliwych odsyłamy do pełnej treści zestawienia.
Kto miał najwięcej partnerów w 2019 roku? Odpowiedź może zaskoczyć. Na czele znaleźli się spadkowicze – Chojniczanka oraz Wigry Suwałki. Ekipa z Chojnic mogła pochwalić się aż 138 sponsorami! To więcej niż suma darczyńców trzech kolejnych drużyn w zestawieniu (Wigier, Miedzi oraz Chrobrego).
Kluby budują swoje sponsorskie hierarchie w różny sposób. Dla mniejszych ekip liczy się każde wsparcie, niektóre z ekip postawiły na konkretne partnerstwa. Pod względem średniej przychodów z komercyjnego sponsora liderem rankingu jest tyski GKS, który otrzymywał średnio 310 tys. złotych od partnera. Na szarym końcu Warta Poznań i Olimpia Grudziądz z kwotami o blisko 300 tys. niższymi.
źródło grafik: raport
Inaczej niż na boisku
Kto poradził sobie najlepiej w finansowym zestawieniu w 2019 roku? Najkorzystniej wypadło ono dla Miedzi Legnica. Spadkowicz z PKO Ekstraklasy uzyskał 11,7 mln złotych wypływów. Na drugim miejscu Podbeskidzie Bielsko-Biała. Nowa ekipa z najwyższego szczebla rozgrywkowego rok zakończyła z 11,13 mln złotych przychodu.
Najlepsza drużyna sezonu 2019/20 uplasowała się dopiero na siódmej pozycji w rankingu. Stal Mielec uzyskała 5,39 mln złotych przychodu. Niewiele ponad 2 mln złotych zasiliły kasę Warty Poznań. To drugi najgorszy wynik w lidze, co nie przeszkodziło Zielonym po wielu latach uzyskać awansu do PKO Ekstraklasy.
źródło grafiki: raport