Zamiast Premier League w Anglii obejrzą Ekstraklasę
Już 29 maja mają zostać wznowione rozgrywki PKO Bank Polski Ekstraklasy. Spółka zarządzająca ligą nadal prowadzi sprzedaż praw do międzynarodowych transmisji meczów.
– Chcemy wykorzystać zainteresowanie naszą ligą, która ruszy jako jedna z pierwszych w Europie po epidemii, do promocji naszych rozgrywek i własnego serwisu OTT – Ekstraklasa.TV. Z założenia sprzedajemy po 2 mecze w każdej kolejce w ramach niewyłącznych licencji. Prowadzimy rozmowy bezpośrednio z nadawcami, ale też z agencjami zajmującymi się sprzedażą praw mediowych na różnych rynkach oraz pośrednikami oferującymi wsparcie na wybranych terytoriach, rozmawiamy także z zewnętrznymi platformami OTT. Na tym etapie, według już podpisanych umów, mecze PKO Bank Polski Ekstraklasy będą pokazywane w tym sezonie w co najmniej 16 krajach. Spodziewamy się, że kolejne umowy zostaną podpisane jeszcze w maju lub na początku czerwca – powiedział Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasy SA.
Na bazie już podpisanych kontraktów po 2 mecze z każdej kolejki w bieżącym sezonie będą pokazywane w Wielkiej Brytanii i Irlandii na antenie bezpłatnej stacji Free Sports, będącej własnością spółki Premier Media Sarl. Jest ona operatorem kanałów Premier Sports (płatny) oraz Free Sports (bezpłatny) oraz jest właścicielem sieci pubów w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Kanadzie. Polskie mecze będą dostępne z angielskim komentarzem. Nadawca ten transmituje także rozgrywki La Liga, Liga NOS, MLS, Serie A oraz J1 League.
– To doskonała wiadomość dla wszystkich fanów futbolu w Zjednoczonym Królestwie, którzy będą mogli śledzić na swoich telewizorach rozgrywki Ekstraklasy. Z każdej kolejki pokażemy na żywo po dwa mecze całkowicie bezpłatnie poprzez platformę telewizyjną i naszą aplikację FreeSports – komentuje Richard Sweeney, dyrektor operacyjny w Free Sports.
Po dwa mecze w tym i kolejnym sezonie będą transmitowane również w Izraelu na kanałach telewizyjnych Sport 1, Sport 1 HD, Sport 2, które nadają m.in. transmisje rozgrywek francuskiej Ligue 1 i belgijskiej Pro League.
O prawo do pokazywania do 10 kolejnych meczów Ekstraklasa poszerzyła umowę licencyjną ze Sportdigital, obowiązującą w sezonach 2019/20 oraz 2020/21. W rezultacie telewizja ta pokaże w bieżącym sezonie nawet 40 meczów PKO Bank Polski Ekstraklasy w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Będzie też mieć prawo do pokazania wybranych meczów na kanałach Eurosport z około 3-5 dniowym opóźnieniem.
Z kolei prawo do pokazywania 50 meczów w sezonie 2019/20 z możliwością transmisji nawet wszystkich 88 meczów polskiej ligi nabyła agencja Spring Media, która zapewni transmisje polskiej ligi na bazie jednej sublicencji w Danii, Szwecji i Norwegii. Skandynawowie przygotowują w związku z tym szeroką kampanię promocyjną, prezentującą topowych zawodników grających w PKO Bank Polski Ekstraklasie oraz atmosferą stadionową i emocje kibiców podczas meczów.
– Direktesport jest największym sportowym serwisem streamingowym w Norwegii i z radością będziemy prezentować Ekstraklasę naszym widzom. Polacy są zdecydowanie największą grupą imigrantów w Norwegii i tym bardziej cieszymy się, że już wkrótce będziemy mogli pokazywać zarówno polskim, jak i norweskim widzom rozgrywki PKO Bank Polski Ekstraklasy – skomentował Helge Birkelund, wiceprezes ds. sportu w Amedia.
Prawa do pokazywania wszystkich meczów Ekstraklasy na bazie wyłącznych licencji zostały też sprzedane na początku sezonu do 7 krajów bałkańskich.
Ekstraklasa zamierza jednocześnie przełożyć zainteresowanie polskimi rozgrywkami przez nadawców na promocję własnej aplikacji i platformy OTT – Ekstraklasa.TV, w ramach której pokazywane są wszystkie mecze w sezonie live i w formie VOD. Są one dostępne na całym świecie – z wyłączeniem Polski i siedmiu krajów bałkańskich objętych wyłącznymi umowami licencyjnymi – w systemie płatności pay per view, w abonamencie miesięcznym i na sezon.
– Kwestia promocji naszej platformy streamingowej Ekstraklasa.TV jest ważnym elementem prowadzonych przez nas rozmów z partnerami zagranicznymi. Liczymy przy okazji na rozbudowanie naszej bazy danych w ramach tego serwisu. Udostępniliśmy też właśnie aplikację mobilną Ekstraklasa.TV na Androidzie, co dodatkowo poszerzy dostępność naszego serwisu. Na świecie użytkowników urządzeń działających w oparciu o ten system jest trzykrotnie więcej niż urządzeń iOS. Spodziewamy się wiec znaczącego wzrostu pobrań aplikacji Ekstraklasa.TV, odtworzeń bezpłatnych skrótów oraz subskrypcji wśród osób zainteresowanych oglądaniem rozgrywek na żywo. Pracujemy jeszcze nad aplikacjami pozwalającymi na korzystanie z naszej platformy w ramach Apple TV oraz Smart.TV, powinny być one dostępne od sezonu 2020/21 – wyjaśnia Małgorzata Borkowska, konsultant ds. praw mediowych w Ekstraklasie.
Platforma streamingowa Ekstraklasa.TV została uruchomiona w sierpniu 2019 jako jeden z pierwszych serwisów OTT w piłkarskim świecie. Dotychczas była dostępna w wersji desktopowej oraz na urządzeniach działających w oparciu o iOS. Ekstraklasa.TV ma obecnie 155 tysięcy zarejestrowanych użytkowników.