Cracovia śladami AS Romy
Od pierwszych dni lipca w mediach społecznościowych Cracovii pojawiać się będą wizerunki osób zaginionych.
Będą one dostarczane przez Fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Celem współpracy jest poszerzenie grupy odbiorców informacji o zaginięciach oraz nagłośnienie samego problemu. Inspirację stanowią działania podjęte przez włoski klub AS Roma. Klub z Rzymu od początku letniego okna transferowego opatruje swoje informacje o transferach wizerunkami dzieci zaginionych na terenach Włoch i Stanów Zjednoczonych (w wersji angielskiej). Działanie to ma na celu pomoc w ich odnalezieniu.
To samo przesłanie stoi za działaniem Cracovii, która nawiązała kontakt z Fundacją ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Każdego roku w Polsce ginie ok. 18 tys. osób, w tym ok. 5 tys. dzieci i młodzieży (wg danych policji). W porozumieniu z organizacją klub będzie publikował kilkanaście wizerunków osób zaginionych miesięcznie. Staną się one częścią treści, zamieszczanych w jego mediach społecznościowych. Kibic będzie mógł natknąć się na nie między innymi w osobnych postach, czy też przed klipami wideo, promowanymi przez MKS Cracovia.
Ma to poszerzyć grono odbiorców informacji o osobach zaginionych, a tym samym również nadać większy wymiar samemu problemowi zaginięć. Klub wierzy, że dzięki przekazywaniu dalej wieści na temat konkretnych, poszukiwanych osób uda się szczęśliwie zakończyć wiele ludzkich dramatów.
Poza wizerunkami osób zaginionych w ostatnim czasie, publikowane będą także zdjęcia osób długotrwale zaginionych. W tej grupie jest między innymi Andżelika Rutkowska – zaginiona w styczniu 1997 roku w Kole, w wieku 9 lat. Dziecko wyszło wówczas z domu dziadków, następnie było widziane na dworcu we Włocławku – ponad 60 km od domu. Jej los do dziś pozostaje nieznany. Bliscy jednocześnie wierzą, że zaginiona żyje i uda się ją odnaleźć.
Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych to jedyna w Polsce organizacja zajmująca się tematyką zaginięć, a w tym roku obchodzi 20 rocznicę działalności. Przez te wszystkie lata Fundacja pomogła odnaleźć ponad 11 000 osób. Głównym narzędziem poszukiwawczym, wykorzystywanym przez Itakę, jest publikowanie wizerunków osób zaginionych w mediach i Internecie. Fundacja prowadzi również stronę internetową www.zaginieni.pl. Organizacja świadczy także pomoc psychologiczną i prawną dla rodzin osób zaginionych oraz realizuje kampanie społeczne dotyczące m.in. depresji i problemów psychicznych.