Spółki skarbu państwa dają więcej
Interesujące zestawienie stworzyła „Gazeta Wyborcza”, która sprawdziła sprawozdania finansowe spółek skarbu państwa.
Okazuje się, że firmy te chętnie wydają pieniądze na marketing, sponsoring oraz PR. Najwięcej w 2018 roku przeznaczył na te cele PKN Orlen – aż 205 mln zł netto. Warto dodać, że w tej kwocie nie ma darowizn, których wartość wynosi 59 mln. Łącznie daje to zarazem 264 mln, a rok wcześniej było to 195 mln.
PKO BP na wspomniane cele wraz z usługami doradczymi i prawnymi wydało 202 mln (138 mln – 2017 r.), a Grupa Lotos 81,5 mln (64,3 mln).
Pieniędzy nie szczędzą również PGE – 57,9 mln (49,8 mln), PZU – 36 mln (32,2 mln) oraz PGNiG – 36 mln (brak danych za 2017 r.).
– Nie wiadomo, czy zawarte w sprawozdaniach spółek dane dotyczące wydatków na marketing, ale także np. na darowizny, są porównywalne. Nie dostajemy bowiem konkretów. Jestem bardzo sceptyczny co do merytoryczności pewnej części wydatków marketingowych spółek skarbu państwa, ponieważ analiza raportów z ostatnich lat pokazuje, że są one motywowane politycznie – ocenił prof. Tadeusz Kowalski z Uniwersytetu Warszawskiego.