07.06.2019 08:49

Jaka była oglądalność Ekstraklasy w sezonie 2018/19?

Oglądalność rozgrywek piłkarskiej Ekstraklasy w sezonie 2018/19 była na poziomie 50 milionów.

Jaka była oglądalność Ekstraklasy w sezonie 2018/19?


Średnio prawie 1,1 mln widzów śledziło na żywo w telewizji każdą kolejkę LOTTO Ekstraklasy w sezonie 2018/2019. Sumarycznie po wszystkich kolejkach oznacza to oglądalność na poziomie ponad 40 mln, czyli o 20% więcej niż przed rokiem. Rekordowy wynik to m.in. efekt podpisanej między nc+ a TVP umowy, która od 27. kolejki umożliwiła pokazywanie meczów Ekstraklasy w telewizji publicznej. Co ciekawe, najwyższa liga piłki nożnej w Polsce znacznie wyprzedza pod względem oglądalności czołowe ligi zagraniczne. Dla porównania rozgrywki Ekstraklasy w kraju śledzi blisko pięć razy więcej widzów niż Premier League, sześć razy więcej niż Bundesligę i osiem razy więcej niż hiszpańską LaLiga. Coraz większą popularnością cieszą się też transmisje meczów LOTTO Ekstraklasy w serwisach online, które zanotowały ponad 10 mln wyświetleń.

Najwięcej meczów najwyższej ligi piłkarskiej w Polsce w sezonie 2018/2019 można było obejrzeć w telewizji płatnej na platformie nc+, która od ponad dwudziestu lat jest głównym nadawcą Ekstraklasy. Łącznie oglądalność w telewizji nc+ wyniosła 21,16 mln, a jeden mecz na żywo śledziło średnio 105 tys. osób. Na pierwszym miejscu pod względem oglądalności uplasował się tu mecz 23. kolejki między Lechem Poznań i Legią Warszawa z liczbą blisko 280 tys. widzów na Canal+. Kolejne dwie lokaty to spotkania transmitowane na tym samym kanale – Lechia Gdańsk-Legia Warszawa (18. kolejka) z widownią wynoszącą niemal 230 tys. osób i Lech Poznań-Lechia Gdańsk (14. kolejka) – ponad 210 tys. widzów.

– Za nami rekordowy pod względem oglądalności sezon w Ekstraklasie. Porozumienie między nc+ a TVP pozwoliło nam otworzyć się na szeroką publiczność już wiosną tego roku, a kibice mogli do końca sezonu śledzić zaciętą walkę o tytuł, puchary i utrzymanie, co przyciągnęło też fanów przed telewizory. Warto mieć świadomość, że mecze Ekstraklasy w Polsce gromadzą przed ekranem widownię kilkukrotnie razy większą niż najbardziej rozpoznawalne ligi na świecie. To pokazuje, jak silnym produktem w kraju jest ligowa piłka. Spodziewamy się, że w kolejnym sezonie wyniki oglądalności będą jeszcze lepsze, bo dzięki nowym kontraktom mediowym Ekstraklasa będzie regularnie gościć praktycznie w każdym polskim domu. Wszystkie mecze obejrzeć można będzie w nc+, a jedno topowe spotkanie z każdej kolejki na antenie TVP – mówi Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasy S.A.

W ramach umowy sublicencji piątkowe i poniedziałkowe mecze LOTTO Ekstraklasy były dostępne również w Eurosport 1 i Eurosport 2. Oglądalność na tych kanałach wyniosła 8,89 mln, przy średnio 124,5-tysięcznej widowni na mecz. Na kanałach Eurosportu najlepiej wypadł mecz Górnik Zabrze-Wisła Kraków z liczbą 260 tys. widzów (21. kolejka), następnie Wisła Kraków-Wisła Płock (31. kolejka), który zgromadził blisko 220 tys. osób. Na podium znalazło się też spotkanie Górnik Zabrze-Arka Gdynia (31. kolejka) z widownią przekraczającą 210 tys. widzów.

W rundzie wiosennej jedno spotkanie w każdej z ostatnich 11 kolejek sezonu transmitowała też Telewizja Polska. Sumaryczna oglądalność tych spotkań w telewizji publicznej przekroczyła 10 mln. Średnio każdy mecz transmitowany na żywo w kanałach otwartych śledziło 912 tys. widzów. Największą popularnością cieszył się mecz Piast Gliwice – Lech Poznań (37. kolejka) w TVP 2 i TVP Sport, który zgromadził przed telewizorami prawie 1,29 mln. widzów. Drugie miejsce zajęło spotkanie Lechia Gdańsk – Legia Warszawa w TVP 1 i TVP Sport (33. kolejka) z widownią na poziomie ponad 1,26 mln, a trzecie Legia Warszawa – Piast Gliwice (34. kolejka) na TVP 1 i TVP Sport, które oglądało niemal 1,24 mln osób. 

We wszystkich trzech telewizjach dostępne były także retransmisje meczów, których łączna oglądalność wyniosła ponad 3,96 mln. Największą widownię – bo aż 2,66 mln zgromadziły „powtórki” wszystkich 296 spotkań na platformie nc+. 820 tysięcy osób obejrzało w TVP osiemnaście retransmisji z kolejek 27-37. Z kolei na antenie Eurosportu mecze z odtworzenia zostały obejrzane przez 483 tysiące osób.


Warto zauważyć, że coraz większą popularnością Ekstraklasa cieszy się w serwisach online, gdzie w przekroju całego sezonu zanotowano ponad 10 milionów wyświetleń na trzech platformach. W kanałach nc+ GO liczba wyświetleń meczów Ekstraklasy sięgnęła niemal 7,38 mln, czyli o kilkaset tysięcy więcej niż rok wcześniej. Najwyższą oglądalność miało spotkanie Lech Poznań-Legia Warszawa (32. kolejka), które śledziło ponad 40 tys. kibiców (prawie 164 tys. wyświetleń). W serwisie Sport.TVP.pl 11 ostatnich meczów sezonu zanotowało 293 tysiące wyświetleń, a najwięcej widzów zgromadził finałowy mecz Piast Gliwice-Lech Poznań – obejrzało go 46 tys. osób (63. tys. wyświetleń). Z kolei mecze Ekstraklasy za granicą, w serwisie dailymotion oraz w aplikacji mobilnej Ekstraklasa, zanotowały przez cały sezon prawie 2,5 miliona wyświetleń.

– Choć to wciąż telewizja jest główną platformą do oglądania Ekstraklasy dla kibiców, to serwisy online transmitujące rozgrywki Ekstraklasy coraz bardziej zyskują na znaczeniu. Fani migrują z tradycyjnych kanałów do Internetu, w efekcie notujemy wzrosty w serwisach online i mobilnych. Biorąc pod uwagę te trendy Ekstraklasa stawia na rozwój własnych kanałów internetowych, takich jak aplikacja mobilna. Na tym polu odnosimy także znaczące sukcesy, bo w ciągu roku od uruchomienia została ona najlepiej ocenianą przez użytkowników oficjalną aplikacją ligową w Europie, a liczba pobrań przekroczyła już poziom 180 tysięcy. Pracujemy także nad bardziej zaawansowanym rozwiązaniem technologicznym umożliwiającym śledzenie rozgrywek na Smart TV, komputerach i urządzeniach mobilnych, czyli tzw. OTT ¬– przypomina Marcin Animucki.

Ogromne zainteresowanie wzbudziły też skróty meczowe i powtórki bramek zamieszczane na Ekstraklasa.tv (wraz z PrzegladSportowy.pl oraz Onet.pl), Ekstraklasa.org i na oficjalnych stronach klubów. Łączna liczba wyświetleń tych treści wideo przekroczyła 15,1 mln. W całym sezonie wyświetlenia materiałów wideo na oficjalnym profilu Ekstraklasy na Facebooku sięgnęły 44,5 mln, notując wzrost o ok. 10 milionów. Oprócz akcji meczowych zamieszczane są tam wszystkie materiały przygotowywane przez zespół Ekstraklasa Live Park. Są to archiwalne gole, reportaże oraz kulisy z klubów i inne formaty wideo dedykowane kanałom social media. Liczba wyświetleń tych materiałów podwoiła się z kolei na Twitterze Ekstraklasy, osiągając poziom prawie 5,2 mln.

Udostępnij
Bartosz Burzyński

Bartosz Burzyński