30.08.2018 10:00

Ligue 1 nie dla Polski. Za droga

Od tego sezonu żadna z polskich stacji telewizyjnych nie transmituje Ligue 1 Conforama. Dlaczego?

Przedstawiciele operatora rozgrywek – LFP – liczyli na to, że zeszłoroczny transfer Neymara do PSG wywinduje znacznie cenę praw medialnych do tej ligi. Tak też się stało, bowiem kontrakt na lata 2020-2024 w samej tylko Francji wart jest blisko 60% więcej, niż poprzednia umowa. Mimo wszystko, nie jest to zasługa brazylijskiego piłkarza.

 
We Francji w minionym oknie zakupowym praw medialnych rozpoczęła się agresywna batalia o prawa do Ligue 1. Hiszpańskie Mediapro zdecydowało się położyć na stole dużo więcej, niż dotychczas katarskie beIN Sports, które odkąd nadawało te rozgrywki (od 2012 roku), przyniosło właścicielom ponad miliard euro strat. W takiej sytuacji Canal+, który miał prawa do rodzimej ligi od 1984 roku zrezygnował z rywalizacji i zainwestował pierwszy raz duże środki w transmisje kobiecej ekstraklasy w tym kraju.
 
Z kolei Neymar pomógł wejść Ligue 1 na chiński rynek telewizyjny, dla którego LFP zmodyfikowało terminarz, przesuwając część weekendowych meczów na wcześniejsze godziny. 
 
Mecze Ligue 1 Conforama w Polsce przez ostatnie trzy lata pokazywał Eleven Sports. Wcześniej spotkania rozgrywek dostępne były m.in. w Orange Sport. Wówczas liga cieszyła się znikomym zainteresowaniem i trend raczej się nie zmienił. Dla przykładu, jeden z ostatnich dostępnych w naszym kraju hitowych pojedynków, jak PSG – Lyon przyciągnął przed ekrany zaledwie 11 tysięcy widzów. Gdyby zestawić go z meczem Bayern – Hoffenheim, który otwierał obecny sezon 1. Bundesligi, przyciągającym 150 tysięcy widzów, rozgrywki dzieli przepaść. 
 
Co ciekawe, prawa medialne do Ligue 1 przed tym sezonem polskim nadawcom proponowała agencja MP&Silva, która obecnie przeżywa ogromny kryzys finansowy i rozwiązuje kontrakty z kolejnymi podmiotami. Obecnie, ze względu na zbyt duże oczekiwania finansowe LFP, kupnem praw nie jest zainteresowany ani publiczny nadawca, czyli Telewizja Polska, ani nadawcy prywatni – Polsat i nc+.
Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing