Kto najczęściej chodzi na mecze Trefla?
Przewaga kobiet na trybunach, a widowisko ważniejsze niż wygrana – wyniki z badania kibiców Trefla Gdańsk, klubu siatkarskiego występującego w PlusLidze.
Ma od 18 do 34 lat, wyższe wykształcenie, mieszka w Gdańsku, chodzi na większość meczów Trefla Gdańsk i ceni sobie przede wszystkim dobre widowisko sportowe – to – jak wynika z badań Sports Analytics – statystyczny kibic „gdańskich lwów”. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań, w których Trefl Gdańsk sprawdzał profil kibica, co ma z kolei pomóc w optymalizacji działań klubu.
Badanie kibiców Trefla Gdańsk zostało przeprowadzone na początku sezonu 2017/2018 PlusLigi. Udział w nim wzięło 1 432 respondentów, a w ostatecznej analizie wzięto pod uwagę odpowiedzi 1 065 kibiców i sympatyków (usunięto wartości przypadkowe i nierealne). Dane natomiast zbierała i analizowała niezależna firma zajmująca się badaniem rynku w branży sportowej – Sport Analytics.
Kibic – kobieta
Jak wynika z badań, w grupie kibiców Trefla Gdańsk dominują kobiety – stanowiąc ponad 55 procent ogółu. W obydwu przypadkach natomiast (podział wg płci) najliczniej reprezentowane są grupy wiekowe 18-34 lata (68,3%). Ponad połowa fanów to osoby z wyższym wykształceniem, a co druga osoba deklaruje także, że pracuje i mieszka w Gdańsku.
Widowisko
Osoby, które wypełniły ankietę, należą do zaangażowanych fanów „gdańskich lwów” – 15% respondentów odpowiedziało, że chodzi na wszystkie domowe mecze Trefla, a prawie 38% na większość spotkań. Lwia część, ponieważ blisko 70% badanych, było natomiast zgodnych, że w trakcie spotkania czynnie dopinguje zespół, a najważniejsze jest dobre widowisko sportowe. Zwycięstwo drużyny jako najbardziej istotny czynnik meczu podczas meczu wskazało o 50 p.p. mniej badanych – 22% respondentów.
Ulubiony kapitan
Kibice zostali też zapytani o ulubionego siatkarza w Treflu Gdańsk – 27,22% badanych wskazało na Mateusza Mikę, 11,08% Piotra Nowakowskiego, 7,3% Wojciecha Grzyba. Tuż za podium znaleźli się natomiast Damian Schulz i Artur Szalpuk. Wspomniany „Mikuś” należy też do topowej trójki ulubionych zawodników ogółem – częściej fani wskazywali tylko Mariusza Wlazłego i Michała Kubiaka. Co ciekawe, PGE Skra Bełchatów, w której występuje Wlazły zdominowała także zestawienie ulubionych klubów kibiców „gdańskich lwów” poza samym Treflem. Bełchatowian wskazało 21,8% respondentów, na drugim miejscu znalazła się Asseco Resovia (6,18%), a trzecim aktualny mistrz Polski ZAKSA Kędzierzyn-Koźle (2,18%).
Gdzie poza ERGO ARENĄ?
Z badań dowiadujemy się również, jakie są ulubione centra handlowe i kina kibiców Trefla. Jak wynika z ankiety, fani najczęściej (24% odpowiedzi) wybierają Galerię Bałtycką – to tam zorganizowana została m.in. przedsezonowa prezentacja drużyny – oraz kina sieci Helios (29,7%), których na mapie Trójmiasta znajdziemy trzy – dwa w Gdańsku i jedno w Gdyni.
Zarówno powyższe, jak i wcześniejsze wskazania, oraz odpowiedzi na pytania o zainteresowanie gadżetami, czy aspekty, które według fanów mogą zachęcić nowych kibiców do przyjścia na mecz Trefla Gdańsk, są bardzo ważne dla ustalania działań marketingowych klubu.
– Na początku chciałabym serdecznie podziękować wszystkim kibicom, którzy wypełnili ankietę. Ogromne podziękowania kierujemy także do tych osób, które w sekcji „wolny ring – miejsce na opinie kibiców” – dopisały kilka słów od siebie. Znalazły się tam głosy z aprobatą dla naszych działań, zarówno sportowych, jak i marketingowych, ale także wskazania, co moglibyśmy poprawić. Jest to dla nas niezwykle cenne, ponieważ cały czas chcemy podnosić poziom organizacyjny klubu. Oczywiście nie wszystkie prośby jesteśmy w stanie spełnić – np. tę o transmisję meczów na Facebooku – nie pozwalają nam na to prawa, jakie posiada telewizja Polsat, ale już np. o większą dostępność zawodników po meczach, czy jeszcze więcej atrakcji dla dzieci – jak najbardziej. Zbadanie samego profilu kibica, poznanie jego zainteresowań, dowiedzenie się, gdzie spędza wolny czas, jest natomiast dla nas wskazówką przy planowaniu działań marketingowych i promocyjnych, by jak najefektywniej je realizować oraz optymalizować, także pod względem finansowym – mówi Małgorzata Ciszewska, prezes Game Time – spółki, która odpowiada za marketing, komunikację oraz partnerstwa biznesowe Trefla Gdańsk i Trefla Sopot.