Co smartfon mówi o kibicu piłkarskim?
Firma Selectivv przy współpracy z agencją marketingu sportowego Urban Communications przeprowadziła analizę podczas ostatniego meczu piłkarskiej kadry.
Analizowano 27 921 smartfonów (49% z ogólnej liczby fanów na stadionie) należących do kibiców reprezentacji Polski podczas meczu eliminacji Mistrzostw Świata FIFA z Kazachstanem na PGE Narodowym. Czego zatem można dowiedzieć się o uczestnikach wydarzenia piłkarskiego zgromadzonych na trybunach?
Połowa przebadanej widowni meczu Polska-Kazachstan to osoby w przedziale wiekowym 30-40 lat. Aż 86% kibiców na trybunach korzysta z systemu Android. Nieco więcej niż co trzeci badany jest abonentem operatora Orange. W trakcie meczu fani zdecydowanie najczęściej odwiedzają serwisy sportowe. W czołowej trójce znalazły się Sportowefakty.wp.pl, Sport.pl oraz Przegladsportowy.pl.
Co ciekawe o osobach zgromadzonych na trybunach PGE Narodowego możemy również dowiedzieć się tak szczegółowych rzeczy, jak fakt kupowania w marketach Castoramy i Leroy’a Merlin (62% badanych).
Okazuje się również, że podobną grupę stanowią osoby aktywnie śledzące w swoich telefonach informacje sportowe. Nie zawsze zatem kibic reprezentacji Polski musi być jednocześnie zadeklarowanym fanem pozostałych wydarzeń piłkarskich. Warto również zwrócić uwagę, że zaledwie 15% z osób zgromadzonych na trybunach aktywnie uprawia sport.
– Reprezentacja Polski w piłce nożnej cieszy się zdecydowanie większym zainteresowanie niż pozostałe rozgrywki piłkarskie czy inne dyscypliny. Wynika to z długofalowej strategii PZPN i konsekwentnego budowania wizerunku reprezentacji. Myślę, że od UEFA Euro 2016 r. reprezentacja może być znakomitym partnerem reklamowym dla marek sportowych ale też lifestylowych. Badanie daje sygnał także marketerom, że kibice reprezentacji to ciekawa, świadoma grupa docelowa i wokół tego produktu można skutecznie budować wizerunek marki – powiedział Michał Mango, CEO w agencji marketingu sportowego Urban Communications.
Jak przeprowadzono badanie?
Do przeprowadzenia badania wykorzystano metodę geotrappingu, czyli oznaczania użytkowników mobile przebywających w danym czasie w danym miejscu. W następnym kroku przeanalizowano, jakie dane o uczestnikach meczu Selectivv zgromadził do tej pory w swojej bazie danych, będącej najbogatszym w Polsce zbiorem informacji o zachowaniach użytkowników mobile. Baza obejmuje 15 mln osób, czyli prawie wszystkich posiadaczy smartfonów w naszym kraju.