Kluby Lotto Ekstraklasy w przebudowie
Po zakończeniu sezonu 2016/2017 Lotto Ekstraklasy dziennikarzy sportowych interesował jeden temat – transfery.
Szczególnym zainteresowaniem mediów cieszyła się Legia Warszawa. Zastanawiano się, czy mistrz Polski przed eliminacjami do Ligi Mistrzów wzmocni kadrę. Publikacje te wpłynęły na największą medialność "Wojskowych" spośród wszystkich drużyn Lotto Ekstraklasy w czerwcowym badaniu „Polska Piłka” przygotowanym przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
Legia w czerwcu nie szalała na rynku transferowym. Wyjątkowym zainteresowaniem medialnym cieszył się transfer Krzysztofa Mączyńskiego. Reprezentant Polski do Warszawy przeszedł z Wisły Kraków. Zmiana barw klubowych była tym bardziej ciekawa, że Mączyński kilka miesięcy wcześniej w wywiadzie udzielonym CANAL+ zadeklarował, że nigdy nie przejdzie do Legii. Jednak to nie w kontekście Mączyńskiego Legia była najczęściej wzmiankowana w publikacjach medialnych. Dziennikarzy najbardziej interesowało, czy najlepszy piłkarz poprzedniego sezonu Ekstraklasy Vadis Odjidja-Ofoe zostanie w Warszawie. Co szósta publikacja na temat Legii dotyczyła właśnie losów Belga. Ostatecznie Vadis przeniósł się do Olympiakosu Pireus. Na temat drużyny ze stolicy najwięcej informacji opublikowały portale sportowefakty.wp.pl, przegladsportowy.pl i eurosport.onet.pl. Były to odpowiednio 389, 234 i 232 publikacje.
Prawdziwą rewolucję kadrową przeszedł drugi zespół rankingu „Polska Piłka" – Lech Poznań. „Kolejorz” pożegnał trzech wychowanków: Jana Bednarka, Tomasza Kędziorę i Dawida Kownackiego. Z kolei do Poznania przyszło wielu nowych graczy z zagranicy (m.in. Emir Dilaver, Mario Situm, Vernon De Marco, Niklas Baerkroth, Nikola Vujadinović czy Christian Gytkjaer). Do tego klub ze stolicy Wielkopolski pozyskał piłkarzy znanych z Ekstraklasy (Deniss Rakels, Rafał Janicki). Najwięcej informacji na temat Lecha Poznań opublikowali: Maciej Henszel z „Przeglądu Sportowego” – 73 publikacje, Szymon Mierzyński ze sportowefakty.pl – 54 publikacje i Robert Błoński z „Przeglądu Sportowego” – 28 publikacji. Na kolejnych trzech pozycjach pod względem medialności znalazły się Wisła Kraków, Jagiellonia Białystok i Cracovia Kraków.
Wykres 1. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn Lotto Ekstraklasy w czerwcu 2017 (prasa i wybrane strony internetowe)
Najwyżej sklasyfikowanymi drużynami w rankingu medialności 1. ligi zostały drużyny, które wywalczyły awans do Lotto Ekstraklasy: Górnik Zabrze i Sandecja Nowy Sącz. 14-krotny mistrz Polski po roku wrócił do najwyższej klasy rozgrywkowej. Na temat drużyny Górnika najczęściej informowano w katowickim „Sporcie” oraz na portalach gol24.pl i sportowefakty.wp.pl. Z kolei o Sandecji najczęściej pisano w regionalnym „Dzienniku Polskim” i na portalu gol24.pl.
Wykres 2. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn 1. ligi w czerwcu 2017 (prasa i wybrane strony internetowe)
„Polska Piłka” to cykliczna analiza prowadzona przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Badanie uwzględnia medialność klubów Ekstraklasy, 1. ligi oraz polskich piłkarzy występujących w Premier League, Primera Division, Ligue 1, Serie A i pierwszej Bundeslidze. Proces analizy obejmuje ponad 1100 tytułów prasowych i wybrane strony internetowe. Ponadto analitycy firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sprawdzają popularność klubów Ekstraklasy w mediach społecznościowych (Facebook.com, Twitter.com, Youtube.com). Badanie „Polska Piłka” prowadzone jest cyklicznie począwszy od 1 marca 2010 roku. Do tej pory analitycy firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wzięli pod uwagę już ponad 1,6 mln informacji.