Jagiellonia w medialnym ogonie
W kwietniu zakończyła się zasadnicza część sezonu Lotto Ekstraklasy. Na pierwszej pozycji uplasowała się wprawdzie Jagiellonia Białystok, ale…
Nie przełożyło się to na zainteresowanie medialne klubem prowadzonym przez Michała Probierza. W kwietniowym badaniu „Polska Piłka”, przygotowanym przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, klub z Białegostoku nie zmieścił się nawet w czołowej ósemce.
Największym zainteresowaniem medialnym cieszyła się Legia Warszawa, która zajęła drugie miejsce w rundzie zasadniczej, tracąc jeden punkt do Jagiellonii. Na temat klubu ze stolicy najwięcej informacji opublikowały portale gol24.pl, sportowefakty.wp.pl i sport.pl. Było to odpowiednio 310, 281 i 275 materiałów. Z kolei dziennikarzami, którzy najczęściej publikowali na temat „Wojskowych” byli Bartłomiej Kubiak ze sport.pl (51 informacji), Maciej Kmita (48 publikacji) ze sportowefakty.wp.pl i Maciej Henszel (36 doniesień) piszący w „Przeglądzie Sportowym”.
Największe zainteresowanie medialne wywołał mecz z drugim zespołem w rankingu medialności – Lechem Poznań. Legia przegrywała z „Kolejorzem” 0:1, ale w samej końcówce spotkania zdołała doprowadzić do remisu, a w ostatnich sekundach wyprowadzić kontrę, która skończyła się golem Kaspra Hamalainena. Drużyny z Poznania ta porażka nie podłamała i dwa ostatnie mecze rundy zasadniczej wygrała, najpierw z Wisłą Płock, a później z Ruchem Chorzów. O Lechu najczęściej pisali: Maciej Henszel (60 publikacji) z „Przeglądu Sportowego” oraz Szymon Mierzyński (52 publikacje) i Maciej Kmita (41 informacji) ze sportowefakty.wp.pl.
Na trzecim miejscu w rankingu znalazła się Wisła Kraków, która po 30. kolejce Lotto Ekstraklasy uplasowała się na 5. pozycji. Drużyna „Białej Gwiazdy” drugi miesiąc z rzędu zajmuje lokatę za drużyną ze stolicy Wielkopolski.
Najwięcej publikacji z tzw. grupy spadkowej Lotto Ekstraklasy zgromadziła drużyna Śląska Wrocław. Choć zespół Jana Urbana zajął dopiero 11. miejsce w rundzie zasadniczej, to w rankingu medialności znalazł się na wysokim piątym miejscu. W kwietniu drużyna z Wrocławia w trzech meczach zdobyła tylko dwa punkty po remisach z Górnikiem Łęczna i Zagłębiem Lubin.
Wykres 1. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn Lotto Ekstraklasy w kwietniu 2017 (prasa i wybrane strony internetowe)
Najwyżej sklasyfikowaną drużyną w rankingu Nice 1 Ligi został Górnik Zabrze. Zabrzanie, tak jak w całym sezonie – również w kwietniu – mecze lepsze przeplatali gorszymi. Wygrali z Olimpią Grudziądz i Drutex-Bytovią Bytów, a przegrali z Chrobrym Głogów i MKS Kluczbork. Do tego dorobku dołożyli jeszcze remis z Wigrami Suwałki. Na temat drużyny Górnika najczęściej informowano w katowickim „Sporcie” oraz na portalach sportowefakty.wp.pl i gol24.pl. Było to odpowiednio 129, 124 i 119 publikacji. Na kolejnych pozycjach w zestawieniu uplasowały się Stal Mielec i GKS Katowice.
Wykres 2. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn Nice 1 Ligi w kwietniu 2017 (prasa i wybrane strony internetowe)
„Polska Piłka” to cykliczna analiza prowadzona przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Badanie uwzględnia medialność klubów Ekstraklasy, 1. ligi oraz polskich piłkarzy występujących w Premier League, Primera Division, Ligue 1, Serie A i pierwszej Bundeslidze. Proces analizy obejmuje ponad 1100 tytułów prasowych i wybrane strony internetowe. Ponadto analitycy firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sprawdzają popularność klubów Ekstraklasy w mediach społecznościowych (Facebook.com, Twitter.com, Youtube.com). Badanie „Polska Piłka” prowadzone jest cyklicznie począwszy od 1 marca 2010 roku. Do tej pory analitycy firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wzięli pod uwagę już ponad 1,5 mln informacji.