25.10.2016 14:21

Legia na topie

Polscy kibice po 20 latach przerwy doczekali się występu polskiego zespołu w rozgrywkach Ligi Mistrzów UEFA. Jak to wpłynęło na medialność klubu?


Chociaż spotkań z Borussią Dortmund i Sportingiem CP na pewno nie można zaliczyć do udanych, to mistrz Polski we wrześniu powiększył swoją przewagę medialną nad pozostałymi klubami Lotto Ekstraklasy – wynika z raportu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Już po pierwszym meczu w Lidze Mistrzów wielu kibiców zaczęło się zastanawiać, czy „Wojskowi” pasują do tych elitarnych rozgrywek. Po porażce z Borussią Dortmund z posady trenerskiej zwolniony został Besnik Hasi. Poza tym drużyna zdobyła tylko jeden punkt w trzech wrześniowych kolejkach Lotto Ekstraklasy. Z pewnością sportowo nie był to udany miesiąc dla mistrzów Polski, jednak wszystkie te wydarzenia wpłynęły na wzrost liczby publikacji na temat klubu.

Przez ostatni rok Legia Warszawa nie schodzi z pierwszego miejsca w rankingu „Polska Piłka”. We wrześniu w nawiązaniu do klubu ukazało się prawie dwa razy więcej materiałów medialnych niż na temat drugiego zespołu w zestawieniu – Wisły Kraków. Warto zaznaczyć, że tak dużą liczbę publikacji Legia Warszawa zanotowała ostatnio ponad dwa lata temu, gdy odpadła w trzeciej rundzie eliminacji do Ligi Mistrzów po walkowerze z Celtikiem. Na kolejnym miejscu podium znalazł się Lech Poznań, który utrzymał pozycję z sierpnia. TOP 5 zespołów Lotto Ekstraklasy uzupełniły Śląsk Wrocław i Pogoń Szczecin.


Wykres 1. TOP 5 najbardziej medialnych drużyn LOTTO Ekstraklasy we wrześniu 2016 (prasa i wybrane strony internetowe)

Najwyżej sklasyfikowaną drużyną 1. ligi został Górnik Zabrze. Zabrzanie po słabym sierpniu, w którym przegrali aż trzy mecze na zapleczu Ekstraklasy, we wrześniu odnotowali cztery spotkania bez porażki (po dwa zwycięstwa i remisy). W analizowanym miesiącu media pisały nie tylko o wynikach sportowych klubu ze Śląska, ale także o problemach natury organizacyjnej, które klub ma od dłuższego czasu. Podczas pierwszej połowy wrześniowego meczu z Drutex-Bytovią Bytów kibice klubu najwięcej energii poświęcili na manifestację nieufności wobec prezydent miasta Małgorzaty Mańki-Szulik i zarządu klubu. Kibice gospodarzy pokazali zarządowi wcześniej przygotowane „żółte kartki”. Na nich umieścili swoje postulaty. Domagali się m.in. odwołania obecnego zarządu oraz zmian w jego strukturze. O Górniku pojawiło się ponad dwa razy więcej publikacji niż o Zagłębiu Sosnowiec – klubie, który zajął drugie miejsce w zestawieniu. Trzecie miejsce należało do Stali Mielec, a następne lokaty zajęły Olimpia Grudziądz i GKS Katowice. 


Wykres 2. TOP 5 najbardziej medialnych drużyn 1. ligi we wrześniu 2016 (prasa i wybrane strony internetowe)

„Polska Piłka” to cykliczna analiza prowadzona przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Badanie uwzględnia medialność klubów Ekstraklasy, 1. ligi oraz polskich piłkarzy występujących w Premier League, Primera Division, Ligue 1, Serie A i pierwszej Bundeslidze. Proces analizy obejmuje ponad 1100 tytułów prasowych i wybrane strony internetowe. Ponadto analitycy firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sprawdzają popularność klubów Ekstraklasy w mediach społecznościowych (Facebook.com, Twitter.com, Youtube.com). Badanie „Polska Piłka” prowadzone jest cyklicznie począwszy od 1 marca 2010 roku. Do tej pory analitycy firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wzięli pod uwagę już ponad 1,3 mln informacji.

Udostępnij
Bartosz Burzyński

Bartosz Burzyński