Warszawska jazda
Wszystkie polskie miasta, które \"przygarną\" mecze Euro 2012 muszą przygotować się na napływ ogromnej liczby kibiców. Jak wyglądają przygotowania ZTM Warszawa?
Dwa piękne stadiony, masa muzeów i atrakcji turystycznych oraz wiele malowniczych miejsc do zwiedzania to błogosławieństwo i przekleństwo dla Warszawy w związku ze zbliżającymi się Mistrzostwami Europy w piłce nożnej. Jak stolica Polski zabezpiecza się przed paraliżem komunikacyjnym w trakcie rozgrywek?
Swój czas na rozmowę ze SportMarketing.pl poświęcił rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, Igor Krajnow. – Przed Euro 2012 tabor wzbogaci się o jedenaście zespołów trakcyjnych Elf. Przeznaczone będą zasadniczo do obsługi kolejowego połączenia do Lotniska Chopina. Do SKM dotrzeć ma także część spośród 6 zamówionych pociągów 35WE produkcji Newagu z Nowego Sącza – mówi pracownik ZTM.
Z każdym rokiem, modernizacji ulegają kolejne elementy infrastruktury komunikacyjnej, jak przystanki, czy tory tramwajowe. – Wyremontowana została już główna trasa tramwajowa na Alejach Jerozolimskich, łącząca Stadion Narodowy z centrum miasta. Wyremontowane zostało również torowisko na Trasie W-Z. Trwa modernizacja trasy tramwajowej w ciągu al. Jana Pawła II oraz modernizacja trasy tramwajowej w al. Zielenieckiej i na ul. Targowej. Trwa projektowanie tzw. „łącznika” tramwajowego na Bemowie, a za przykład inwestycji w modernizację infrastruktury przystankowej posłużyć może wybudowanie nowoczesnych, cało przystankowych wiat na wspólnych przystankach autobusowo-tramwajowych przy pl. Bankowym oraz przy Parku Praskim – dodaje Krajnow. Co do przystanków – byliśmy, widzieliśmy, jest dobrze.
W związku z priorytetową rolą ZTM w relokacji kibiców w trakcie rozgrywek sportowych, zarząd spółki zadbać ma także o opracowanie nowej, odpowiedniej do wymaganej przepustowości siatki połączeń autobusowych i tramwajowych. – Opracowana w ramach przygotowania transportu miejskiego do turnieju Koncepcja Transportowa przewiduje obsługę Stadionu Narodowego i Strefy Kibiców zlokalizowanej na pl. Defilad odpowiednio wzmocnionymi istniejącymi liniami (zarówno dziennymi jak i nocnymi) oraz uruchomionymi specjalnymi liniami łączącymi te obiekty z czasowymi parkingami Park & Ride dla kibiców przyjezdnych – mówi pracownik ZTM.
Brzmi pięknie, a co to oznacza w praktyce? – Przyjęto zasadę, że przed meczem funkcjonują dwukierunkowa linia tramwajowa na moście Poniatowskiego i jednokierunkowe (do stadionu) linie autobusowe – wracające na lewy brzeg innymi trasami, północna jezdnia Al. Jerozolimskich od ul. Marszałkowskiej do Ronda Waszyngtona przed meczem jest przeznaczona do ruchu pieszego kibiców zdążających na stadion, a po meczu cały ww. odcinek przeznaczony jest dla pieszych – mówi Igor Krajnow.
Sekretariat Urzędu Miasta wciąż rozmawia z UEFA w sprawie wprowadzenia oficjalnych biletów okresowych do poruszania się po Warszawie w trakcie rozgrywek Euro 2012. – Miasto prowadzi negocjacje z UEFA dotyczące umożliwienia bezpłatnego przejazdu środkami warszawskiego transportu zbiorowego dla kibiców z biletami na mecz, a także dla personelu UEFA przed i w czasie turnieju. Jak na razie nie zapadły w tej sprawie szczegółowe ustalenia – twierdzi rzecznik prasowy spółki.
Istotną rolę odgrywać ma projekt „Polish Pass” o którym przeczytać można TUTAJ. – W Warszawie „Polish Pass” będzie honorowane od dnia 6 czerwca 2012 r. do dnia 2 lipca 2012 r. zarówno w 1 jak i 2 strefie biletowej w pojazdach komunikacji miejskiej tj. w autobusach, tramwajach, metrze oraz pociągach SKM, w których obowiązuje taryfa ZTM w pełnym zakresie – zapewnia Krajnow.
W planach ZTM Warszawa są także obcojęzyczne kampanie reklamujące poruszanie się po mieście, ale są one w fazie wczesnych opracowań.