Maraton Warszawski pierwszy na mecie
Medialność maratonów przekłada się bezpośrednio na wizerunek miast, które są ich organizatorami oraz sponsorów tych wydarzeń.
W ubiegłym roku na temat 27 popularnych biegów opublikowano łącznie 16 tys. materiałów, a liderem klasyfikacji został Maraton Warszawski – wynika z raportu „Polskie Maratony”.
Skala imprez zorganizowanych dla biegaczy w minionym roku była imponująca. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumował obecność w mediach kluczowych polskich maratonów oraz miast, w których odbywały się zawody w 2014 r., wymienianych w kontekście analizowanych wydarzeń.
Liderem pod względem liczby opublikowanych materiałów okazał się Maraton Warszawski – na jego temat ukazało się 4,2 tys. komunikatów. Na podium znalazły się także Cracovia Maraton (2,8 tys.) oraz Orlen Warsaw Marathon (2 tys.). Następne miejsca w rankingu zajęły zawody, które odbyły się w Poznaniu, Wrocławiu i Łodzi.
Wykres 1. Liczba publikacji na temat analizowanych maratonów w 2014 r.
Analiza medialności miast w kontekście maratonów wykazała, że najczęściej dziennikarze wymieniali Warszawę – łącznie aż w 2,6 tys. materiałów, z czego 70 proc. odnosiło się do Maratonu Warszawskiego, a pozostałe do Orlen Warsaw Marathon. W dalszej kolejności najbardziej wizerunkowo zyskały miejscowości: Poznań (1,7 tys. materiałów), Kraków (1,4 tys.), Wrocław (1,1 tys.) i Łódź (993).
Media ogólnopolskie częściej o maratonach
Blisko dwa razy więcej publikacji na temat biegów na dystansie 42 km ukazało się w mediach ogólnopolskich (11 tys.). Tylko 30 proc. przekazu należało do źródeł regionalnych.
Przewagę w mediach o krajowym zasięgu zyskały Dębno Maraton – aż 95 proc., Maraton Gór Stołowych (92 proc.) oraz wyścig organizowany w Krakowie (90 proc.). Z kolei w źródłach regionalnych dobrze widoczne były Nocny Maraton Górski (100 proc.), Maraton Lubelski (71 proc.) oraz Maraton Świnoujście – Wolgast (66 proc.).
Wykres 2. Liczba publikacji na temat maratonów i procentowy udział w podziale na zasięg mediów
Maraton Warszawski liderem
Bieg, który odbył się w stolicy już po raz 36., zwyciężył w rankingu pod względem liczby publikacji. Osiągnął także najwyższą wartość ekwiwalentu reklamowego oraz dotarcia. AVE informacji na temat Maratonu Warszawskiego wyniosło ponad 20 mln złotych, a przekaz mógł dotrzeć do 1,8 mld odbiorców.
Nazwa tego wyścigu ukazała się 11 razy na pierwszych stronach gazet, ale najlepszy pod tym względem okazał się okazał się Orlen Warsaw Marathon, który odnotował 14 informacji. Największa popularność medialna biegu przypadła na wrzesień, czyli miesiąc, w którym odbywały się zawody. Podobną tendencję zauważyć można także w przypadku pozostałych analizowanych maratonów.
Nazwę wydarzenia wymieniono w 2,3 tys. publikacjach internetowych, 411 prasowych oraz 401 materiałach radiowych i 381 telewizyjnych. Oprócz tego o wyścigu pojawiło się 611 wzmianek w social media.
Głośno o Warszawie
Z analizy ekwiwalentu reklamowego miast w kontekście biegowych imprez sportowych wynika, że AVE komunikatów na temat Warszawy wyniosło ponad 21 mln zł – 15,9 mln zł to wynik dla informacji traktujących o Maratonie Warszawskim, a 5 mln zł – o Orlen Warsaw Marathon. Kolejne miejsca w klasyfikacji zajęły Poznań – doniesienia medialne na temat tej miejscowości były warte 4,9 mln zł, Łódź – 3,8 mln zł oraz Kraków – 3,7 mln zł.
Warszawa zdominowała także klasyfikację pod względem wskaźnika dotarcia. Informacje o stolicy w nawiązaniu do biegów maratońskich mogły dotrzeć do 1,4 mld odbiorców. Drugie miejsce zajął Wrocław z wynikiem 600 tys., a kolejne Łódź, Poznań i Kraków.
Wykres 3. Wartość ekwiwalentu reklamowego dla miast w kontekście maratonów