Nowy rekord Sportowca Roku
To był rok Kamila Stocha. Dwukrotny mistrz olimpijski, zdobywca Kryształowej Kuli, okrzyknięty „Sportowcem Roku 2014” w plebiscycie „Przeglądu Sportowego”.
Był także najlepszy we wspólnym rankingu Interii oraz Radia RMF FM, zwyciężył również w klasyfikacji raportu „Najbardziej medialni polscy sportowcy” przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. W ciągu minionych 12 miesięcy na jego temat pojawiło się ponad 57 tysięcy materiałów.
Na potrzeby badania przeanalizowano informacje z ponad 1100 tytułów prasowych, 5 milionów źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych, jakie ukazały się w 2014 roku. Raport objął trzynastu sportowców, nominowanych w plebiscycie Radia RMF i portalu Interia.pl.
Na temat wybranych zawodników pojawiło się łącznie 224 tysięcy publikacji! 66 procent z nich to materiały internetowe, 13 procent radiowe, 11 procent prasowe, a pozostałe pochodziły z TV. Największa aktywność medialna przypadła na luty – w związku z igrzyskami olimpijskimi w Soczi.
Kamil Stoch został niekwestionowanym liderem raportu medialnego – informacje o nim stanowiły 20 procent informacji zebranych na temat sportowców.
Wykres 1. Liczba publikacji na temat sportowców od 01.01-31.12.2014 r.
Ekwiwalent reklamowy wyniósł prawie 323 miliony złotych. Najwięcej wzmianek odnotowano w źródłach internetowych – stanowiły one 64 procent przekazu. Najczęściej Stoch pojawiał się w TVP Info, Eurosport.pl i PolskieRadio.pl. Z kolei największa medialność sportowca przypadła na luty. To wówczas wywalczył dwa złote medale. Tylko w tym miesiącu na jego temat opublikowanych zostało 24 tysiące materiałów. Ponad tysiąc razy znalazł się na okładkach magazynów. O Stochu pisały częściej media ogólnopolskie – 57 procent informacji.
Za plecami lidera znaleźli się Robert Lewandowski z 46 tysięcy wzmianek oraz Justyna Kowalczyk – 38 tysięcy. Publikacje na temat piłkarza pojawiały się najczęściej w internecie oraz w prasie, a największa liczba materiałów przypadła na październik. Dziennikarze pisali wówczas o wygranym przez Polskę meczu z Niemcami. Z kolei o biegaczce narciarskiej najgłośniej było podczas olimpiady. Informacje o Kowalczyk pojawiały się najczęściej w internecie oraz w radiu. Ta dwójka sportowców osiągnęła dość zbliżone AVE odpowiednio: 294 i 279 tysięcy złotych.
Za podium uplasowali się Rafał Majka, Mariusz Wlazły i Michał Kwiatkowski. Natomiast ranking zamknął Rafał Sonik z prawie 5 tysięcy materiałów. Co ciekawe, Zbigniew Bródka pod względem liczby publikacji zajął dopiero siódme miejsce, jednak biorąc pod uwagę ekwiwalent reklamowy, znalazł się zaraz za pierwszą trójką. AVE materiałów na jego temat wyniosło 102 tysięcy złotych. Informacje o nim najczęściej pojawiały się w telewizji – w programach Polsat News oraz TVP Info.