25.10.2013 07:03
Bukmacherska ekspozycja
Firmy bukmacherskie Bet-at-home.com oraz bwin były eksponowane podczas spotkania eliminacji Mistrzostw Świata pomiędzy Polską i Ukrainą.
Działalność wspomnianych firm w Polsce oraz ich reklama są zabronione.
Łączna wartość mediowa ekspozycji internetowych serwisów bukmacherskich podczas meczu wyniosła 3 557 907 zł przy liczbie 1 045 wejść na antenę. Duża część powyższej kwoty dotyczy ekspozycji w TVP – telewizji państwowej, która mogłaby zarabiać na reklamach gdyby nie wspomniany zakaz. Mecz odbywał się w Charkowie na Ukrainie, w której istnieją inne uregulowania prawne, dzięki czemu wspomniane reklamy mogły być eksponowane na bandach stadionowych.
Wydaje się, że obowiązująca ustawa nie ma większego zastosowania w sytuacji, gdy zabronione przekazy i tak są emitowane w mediach o największym zasięgu. Spotkanie Reprezentacji Polski z Ukrainą było transmitowane w trzech polskich stacjach telewizyjnych.
Jak prezentowała się marka Bet-at-home.com na ich antenie? Na pierwszym kanale telewizji publicznej, brand miał 65 wejść na antenę, z wartością mediową na poziomie 1,744 mln PLN. TVP Sport to 325 wejść, z wartością 20 tysięcy zł, a Polsat Sport – 390 wejść/175 tysięcy.
Średnia oglądalność meczu w TVP1 wyniosła 5,919 mln widzów (dane: Nielsen Audience Measurement), udział 37,1%. Oznacza to, że co trzeci Polak, który miał wtedy włączony telewizor oglądał w tym czasie
omawiany mecz. W najwyższym momencie oglądalności w TVP 1 mecz zgromadził widownię 6,648 mln osób.
Wartość mediowa jest wyliczana m.in. w oparciu o średnie cpt dla monitorowanych stacji oraz średnią oglądalność programów tv, podczas których eksponowane były marki. Przedstawione wartości oraz liczby wejść (ekspozycji) na antenę zostały przedstawione dla spotkania transmitowanego na żywo i wszystkich powtórek meczów, które były emitowane w badanym okresie w trzech stacjach tv.
Badanie przeprowadziła firma Pentagon Research.
Redakcja Sport Marketing