26.05.2023 15:49

Roland Garros 2023 – rekordowa pula nagród, ceny biletów i sponsorzy

Już 28 maja na obiekcie Stade Roland Garros w Paryżu rozpocznie się wielkoszlemowy French Open. Jak każda impreza tej rangi, międzynarodowe mistrzostwa Francji przyciągają rzesze tenisowych kibiców, gromadzą bogatych sponsorów a zawodników i zawodniczki kuszą nie tylko prestiżem, ale także ogromnymi pieniędzmi. Pula nagród tegorocznej edycji wyniesie rekordowe 49,600,000 euro i będzie wyższa od poprzedniej o ponad 13%.

Roland Garros 2023 – rekordowa pula nagród, ceny biletów i sponsorzy

Pula nagród w Roland Garros 2023: największe podwyżki za pierwsze rundy

Podniesienie puli nagród w tej edycji French Open było przewidywane. Po tym, jak w 2020 roku światową gospodarkę storpedowała pandemia koronawirusa, nagrody dla uczestników większości turniejów tenisowych zostały obniżone. W przypadku wielkoszlemowej imprezy we Francji w 2020 roku pula nagród po raz pierwszy od kilkunastu lat była niższa niż rok wcześniej. Wyniosła wówczas 38,000,000 euro. Co istotne, w 2021 roku do podziału między zawodników i zawodniczki było jeszcze mniej pieniędzy, bo dokładnie 34,367,215 euro.

Odbicie nastąpiło w edycji 2022, kiedy prize money wyniosło 43,600,000 euro (w porównaniu do 2021 roku wzrost o 26.87%). Teraz jest to już rekordowe 49,600,000 euro. Zgodnie z ideą mającą na celu wspieranie niżej notowanych tenisistów i tenisistek, najwyższy procentowy wzrost wynagrodzeń w stosunku rok do roku miał miejsce na poziomie pierwszych trzech rund turnieju głównego i eliminacji. Już za sam udział w kwalifikacjach uczestnicy otrzymują 16 tysięcy euro, czyli o 14,29% więcej niż w zeszłym roku. Jest to najwyższy procentowy wzrost wynagrodzenia spośród wszystkich etapów eliminacji i turnieju głównego. Co ciekawe, najniższy procent podwyżek dotyczy finalistów i zwycięzcy (podwyżka o 4,55%). Wszystkie dane dotyczą oczywiście rywalizacji singlowej, zarówno męskiej jak i kobiecej.

Wynagrodzenia dla tenisistów i tenisistek za poszczególne fazy:

  • 1 runda eliminacji – 16 tys. eruo
  • 2 runda eliminacji – 22 tys. euro
  • 3 runda eliminacji – 34 tys. euro
  • 1 runda turnieju głównego – 69 tys. eruo
  • 2 runda turnieju głównego – 97 tys. euro
  • 3 runda turnieju głównego – 142 tys. euro
  • 4 runda turnieju głównego – 240 tys. euro
  • ćwierćfinał – 400 tys. euro
  • półfinał – 630 tys. eruo
  • finał – 1 mln 150 tys. euro
  • zwycięzcy – 2 mln 300 tys. euro

Ceny biletów na French Open 2023

Mimo że Roland Garros uchodzi za turniej dosyć drogi dla kibiców, chcących oglądać tenisa na najwyższym poziomie na żywo, to jednak ceny wejściówek w tym roku zaczynały się już od 10 euro. Tyle trzeba było zapłacić za jeden dzienny bilet dla osoby poniżej 25 lat. Dla starszych było to już 20 euro. Poruszając kwestię cen biletów na French Open należy brać pod uwagę fakt, że są one uzależnione od kilku czynników. Można wymienić tu:

  • kwalifikacje lub turniej główny;
  • dzień turnieju/etap rozgrywek;
  • preferencje dotyczące kortu/stadionu;
  • rodzaj sesji (dzienna lub wieczorna);
  • wiek kibica;
  • wybór miejsca (nie na wszystkich kortach).

Każda z wymienionych kwestii ma ogromny wpływ na to ile kibic będzie musiał zapłacić za swój bilet. W każdym turnieju wielkoszlemowym najtańsze są wejściówki na eliminacje, a na imprezę główną na tzw. groundsy, czyli na wszystkie dostępne korty z wyłączeniem największych aren. W przypadku Rolanda Garrosa do tej pory do groundsów nie zaliczały się korty im. Philippe-Chatriera, Suzanne-Lenglen i Simmone-Mathieu. W 2023 roku następuje jednak pewna zmiana, ponieważ kibic nabywający bilet na korty zewnętrzne będzie miał również możliwość wejścia na wysokie trybuny kortu Simonne-Matieu. Pozostałe miejsca tego obiektu są jednak biletowane oddzielnie.

Jeśli chodzi o ceny biletów na turniej główny, to bilety dzienne na korty zewnętrzne na pierwsze dni turnieju kosztowały 39 euro. Najtańsze wejściówki w tym samym okresie na większe obiekty były oczywiście droższe. Na obiekt Simonne-Matieu zaczynały się od 60 euro, na Philipe – Chatrier od 70 euro a na Suzanne-Lenglen od 90 euro. Jeśli chodzi natomiast o najdroższe i zarazem najbardziej prestiżowe bilety, to na finał męskiego turnieju za tzw. złotą kategorię trzeba było zapłacić nawet 1585 euro.

Wszyscy sponsorzy Rolanda Garrosa 2023

Organizacja wielkoszlemowego turnieju w Paryżu nie byłaby możliwa bez wsparcia i zaangażowania sponsorów i partnerów. Głównym partnerem tegorocznej edycji jest BNP Paribas. To marka już od blisko 50 lat zaangażowana we wspieranie i rozwój światowego tenisa. Na przestrzeni lat ta znana na całym świecie grupa bankowa miała wydatny wpływ we wzroście marki, jaką jest Roland Garros. To właśnie logo BNP Paribas jest widoczne na najbardziej eksponowanych w telewizyjnych przekazach z meczów tenisowych ścianach za liniami końcowymi kortów.

Poza BNP Paribas imprezę wspierają tzw. partnerzy premium, którzy odgrywają znaczącą rolę jeśli chodzi o kwestie logistyczno-organizacyjne French Open. Do tej grupy zaliczają się: Rolex, Emirates, Lacoste, OPPO i Renault. Ostatnia z marek jest partnerem French Open dopiero od 2022 roku, ale niedawno ogłosiła przedłużenie i rozszerzenie współpracy. Oznacza to, że w tym roku tenisiści, działacze i goście specjalni turnieju będą podróżowali flotą samochodów Renault. Za logistykę odpowiadają także linie lotnicze Emirates. One pomagają w dotarciu wyżej wymienionym osobom do Paryża.

Mówiąc o sponsorach Rolanda Garrosa jedną z pierwszych marek, jakie wielu kibicom tenisa przychodzą na myśl, jest Lacoste. Nie jest to przypadek. To francuska firma założona po zakończeniu kariery przez tenisistę, wielokrotnego zdobywcy tytułów wielkoszlemowych – Rene Lacoste. Obecnie marka z logo kultowego krokodyla dostarcza odzież i akcesoria dla personelu i oficjeli turnieju. W tekstylia Lacoste są ubierani m.in. sędziowie. Jeśli chodzi natomiast o wspomnianego wcześniej Rolexa, to w ramach współpracy, firma zapewnia m.in. dokładne i precyzyjne mierzenie czasu podczas meczów. Ze względu na prestiż marki, współpraca ta ma również – a może przede wszystkim – odzwierciedlać wysokie standardy French Open.

Podobnie, jak w kilku ostatnich latach, tak i w 2023 roku tenisiści i tenisistki mecze będą rozgrywali piłkami Wilsona. To jeden z grupy oficjalnych partnerów. Poza Wilsonem w tej grupie wspierającej French Open znajdują się: Infosys, Perrier (Nestle), Haier i ENGIE.

Ostatnią grupę wspierającą stanowią oficjalni dostawcy, czyli firmy, które skupiają się na dostarczaniu swoich produktów lub usługi w celu sprawnego przeprowadzenia turnieju. W tym roku zostali nimi: Accor, JCDecaux, Adecco Group, Hesperide, Lavazza, LVMH Wines & Spirits, Priceless Paris i Magnum.

Udostępnij
Marcin Michalewski

Marcin Michalewski