Sponsoring sportu oczami kibiców – raport Ringier Axel Springer
Piłka nożna, siatkówka, skoki narciarskie i lekkoatletyka to cztery najpopularniejsze dyscypliny sportu w Polsce, za nimi są żużel, tenis, piłka ręczna, koszykówka, Formuła 1 i sporty walki – to jeden z wniosków wyciągniętych z raportu przygotowanego przez Ringier Axel Springer.

„Niezależnie od segmentu kibiców, top dyscypliną jest piłka nożna, której kibicuje 3 na 4 wszystkich badanych (74%). Ponad połowa (56%) kibicuje meczom siatkówki, a niewiele mniejszy odsetek skokom narciarskim (50%)„ – czytamy w raporcie.
Obecność sponsorów
Autorzy badania podają:
„Większość kibiców (63%) uważa, że sponsoring przynosi korzyści zarówno sportowcom, jak i sponsorom. Sponsorzy wspierający finansowo lub rzeczowo sport są dostrzegani przez kibiców – połowa z nich (51%) przynajmniej czasami zwraca uwagę na to, jaka marka sponsoruje wydarzenia sportowe. Tylko18% deklaruje, że nigdy tego nie robi„.
„Wsparcie sponsorów jest znacznie częściej dostrzegane w sporcie mężczyzn (76%). W przypadku sportu kobiet zauważa je 59% badanych, a 19% uważa, że tego wsparcia nie ma. Takie opinie mogą wynikać zarówno z faktycznych mniejszych dotacji w sporcie kobiet, jak również mniejszej popularności sportu kobiecego” – dowiadujemy się z raportu.
„Najbardziej zauważalną formą obecności sponsora w sporcie jest jego logo na strojach zawodników (56%). W następnej kolejności uwagę fanów sportu przykuwają reklamy w przerwach transmisji (49%), banery na stadionach (48%) oraz logo na sprzęcie i akcesoriach sportowców (44%). Ponad połowa badanych (54%) dostrzega obecność sponsorów w informacjach medialnych: w telewizji (28%), na billboardach (27%), w internecie (24%), mediach społecznościowych (24%) oraz – rzadziej – w radio (13%) i prasie (13%)” – zaznaczają autorzy raportu.
Rozpoznawalność sponsorów
„Kategoria sponsorów jest jednak mocno rozdrobniona na wiele marek, na co wskazują wyniki znajomości spontanicznej. W świadomości kibiców najczęściej zakotwiczone są 3 marki: Orlen (37%), Adidas (25%), Nike (21%). Znajomość spontaniczna pozostałych sponsorów nie przekroczyła 10%. Zdecydowanym liderem rozpoznawalności jest Orlen, wskazany przez 81% badanych jako sponsor sportu (znajomość wspomagana).
Na wskaźniku Top of Mind (pierwsza spontanicznie wymieniona) marka osiągnęła najwyższy wynik (24%), mocno dystansując pozostałe marki, nawet takie jak Adidas (9%), czy Nike (8%). Relatywnie wysokie pozycje pod względem rozpoznawalności na podstawie logotypów osiągnęły marki: Adidas (67%), Lotto (63%), Red Bull (60%), Nike (60%) oraz PGE (58%).
Cały raport można przeczytać tutaj: https://ocdn.eu/special/raport/Raport%20%22Sponsoring%20sportowy%20oczami%20kibic%C3%B3w%22.pdf#dlapi_npa=0&dlapi_lu=202411041232210986302574.
