26.03.2025 07:00

„Kobiety są zmotywowane do pełnienia ról przywódczych w sporcie”

Magdalena Marszałkowska zajęła 21. miejsce w rankingu TOP50 Najbardziej Wpływowych Kobiet w Polskim Biznesie Sportowym organizowanym przez portal "SportMarketing.pl". Sportmarketing.pl opowiedziała o tym, co kobiety mogą wnieść do biznesu sportowego, o tym czy pań w sporcie jest mało w porównaniu do innych branż oraz o strategii marketingowej Energi S.A.

„Kobiety są zmotywowane do pełnienia ról przywódczych w sporcie”

Łukasz Majchrzyk, SportMarketing.pl: Jak ważne wydają się Pani takie rankingi?

Magdalena Marszałkowska, Dyrektorka Departamentu Marketingu Energa S.A.: – Rankingi, choć same w sobie mogą nie mieć kluczowego znaczenia, stanowią bardzo ciekawą formę ukazania osób aktywnie działających w danej branży. W przypadku takich rankingów jak TOP50 Najbardziej Wpływowych Kobiet w Polskim Biznesie Sportowym, stanowią one przestrzeń do zaprezentowania środowiska sportowego i marketingowego. Dają także możliwość dostrzeżenia kobiet, które swoją pracą przyczyniają się do rozwoju tej branży. Choć może nie są one najważniejszymi wskaźnikami sukcesu, to z pewnością umożliwiają dostrzeżenie wysiłku wielu profesjonalistów i profesjonalistek, które kreują sportowy krajobraz w Polsce.

Ma Pani porównanie z innymi branżami. Czy w porównaniu do nich kobiet jest w sporcie mało?

– Zdecydowanie widać, że kobiety zaczynają być coraz bardziej zauważane w świecie sportu. W Enerdze SA stawiamy na równowagę i integrację, dlatego objęliśmy patronatem Dom Reprezentacji Kobiet, co ma na celu podkreślenie roli kobiet w sporcie. Angażujemy się również w inicjatywy promujące młode sportowe talenty. Jednak z perspektywy zarządzania sportem, mogłoby ich być więcej – rola kobiet w zarządzaniu, podejmowaniu decyzji i kształtowaniu strategii mogłaby być bardziej widoczna. Różnorodność, zarówno w kwestii płci, jak i doświadczeń, przyczynia się do bardziej kompleksowego postrzegania sportu i pozwala na wzajemne uzupełnianie się cech i umiejętności, co z pewnością byłoby korzystne dla całego sektora.

Co kobiety mogą wnieść do biznesu sportowego?

– Kobiety wnoszą do biznesu sportowego świeże spojrzenie, empatię, umiejętność budowania relacji oraz wysoką kreatywność. Ich zdolność do dostrzegania szczegółów, pomaga w opracowywaniu bardziej zróżnicowanych i atrakcyjnych strategii marketingowych, które są w stanie dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Oprócz tego kobiety często wykazują się wielką siłą w tworzeniu inkluzywnych środowisk, które sprzyjają integracji różnych grup społecznych – co w przypadku sportu ma nieocenioną wartość. Kobiety są zmotywowane do pełnienia ról przywódczych w sporcie. Wsparcie i docenienie utalentowanych kobiet to klucz do zrównoważonego rozwoju organizacji sportowych oraz promowania równości płci i szans.

Czym różni się branża sportowa od innych, według Pani?

– Branża sportowa to wyjątkowe połączenie pasji, rywalizacji i współpracy, które z jednej strony generują silne emocje, a z drugiej są niezbędne do osiągania sukcesów. To świat, w którym każda decyzja może mieć wpływ na wynik, zarówno ten na boisku, jak i poza nim. Pracowałam wcześniej również w turystyce, także w branży dóbr luksusowych, więc jeśli chodzi o moje spojrzenie, to branża sportowa wyróżnia się jeszcze większym wyzwaniem w zakresie zaangażowania kobiet, zarówno na poziomie zawodniczym, jak i zarządczym. I choć kobiety w różnych branżach wnoszą wartość poprzez kreatywność i innowacyjność, to w sporcie ich wpływ może być jeszcze bardziej przełomowy, szczególnie w kontekście równouprawnienia i rozwoju młodych talentów. Sport jest obszarem, w którym kobiety mają ogromny potencjał do kształtowania przyszłości, a ich zaangażowanie nie tylko w zarządzanie, ale i w popularyzowanie sportu wśród innych kobiet, może zmieniać całą branżę na lepsze.

Jakie są Pani założenia przy budowaniu strategii Energi w sponsoringu sportu?

– W Enerdze SA szczególnie zależy nam na wspieraniu inicjatyw, które mają realny wpływ na rozwój społeczności lokalnych. Sponsoring sportowy traktujemy jako integralną część naszej misji, a nasze działania są mocno związane z obszarem, na którym działamy. Z tego względu wspieramy drużyny w miastach takich jak Toruń, Słupsk, Elbląg, Olsztyn czy Grudziądz i oczywiście Trójmiasto, co pozwala nam budować silne relacje z mieszkańcami i wspierać rozwój młodych talentów. Poprzez programy takie jak Drużyna Energi, Planeta Energi czy Domy Dobrej Energii, angażujemy się w szeroki zakres działań na rzecz aktywności fizycznej, sportu i kultury. Chcemy, aby nasze wsparcie miało pozytywny wpływ na społeczności, a także sprzyjało integracji rodzinnej i rozwijaniu sportowych pasji w każdym wieku.

Dla Energi sponsoring sportu to część misji czy raczej biznes?

– Sponsoring sportowy to w Enerdze SA to połączenie misji i strategii biznesowej. Nasze działania są głęboko osadzone w lokalnych społecznościach i mają na celu wspieranie inicjatyw, które przekładają się na długofalowy wpływ na życie ludzi. Wspieramy sport, kulturę i edukację w sposób odpowiedzialny, z naciskiem na transparentność i jakość. Analizujemy efektywność wszystkich projektów, koncentrując się na ich wizerunkowym oraz społecznym wpływie. Współpracujemy z najlepszymi klubami sportowymi, aby budować markę Energi w zgodzie z wartościami profesjonalizmu, stabilności i zaangażowania w rozwój społeczny.

Udostępnij
Łukasz Majchrzyk

Łukasz Majchrzyk