09.12.2024 13:19

„50 procent osób z niepełnosprawnościami nigdy nie było na meczu piłkarskim”

Osoby z niepełnosprawnościami na co dzień mierzą się z różnymi problemami. Na szczęście stadiony piłkarskie są coraz bardziej przyjazne, a polscy kibice licznie pojawiają się na meczach. – Osób z niepełnosprawnościami jest wiele, a każda z nich ma inne potrzeby. Cieszę się, że mówi się o tym coraz więcej – mówił Michał Fitas, Prezes Federacji Kibiców Niepełnosprawnych. Portal "SportMarketing.pl" jest patronem medialnym tego wydarzenia.

"50 procent osób z niepełnosprawnościami nigdy nie było na meczu piłkarskim"

Ważne jest podejście, ponieważ potrzeby są różne. Siedem procent niepełnosprawności dotyczy osób na wózkach. Duża część niepełnosprawności nie jest widocznych. Wiele osób niewidomych ogląda mecze z perspektywy stadionów. Ważne, aby zapewnić im taką możliwość. Coraz więcej starszych kibiców chce chodzić na mecze – powiedział Oliver Jarosz, CEO w AccessibAll.

Kluczowe znaczenie mają linie widoczności. Organizator powinien zadbać o to, aby nikt nie stanął przed osobą z niepełnosprawnością i nie zasłaniał jej widoczności. Tylko część stron internetowych klubów jest przystosowana dla osób z niepełnosprawnościami. Na to zwracali uwagę prelegenci.

Często w Polsce lubimy patrzeć na Zachód, ale u nas mamy dobry klimat do oglądania meczów, a także odpowiednie obiekty. Im stadiony nowsze, tym dostępność jest wyższa. Warto o tym pamiętać, że to, co było standardem 12 lat temu, teraz jest absolutnym minimum. Tylko PGE Narodowym posiada „komfortkę”, czyli miejsce, gdzie osoba z niepełnosprawnością może się przebrać. Nowy obiekt w Katowicach będzie też mieć takie miejsce. Ogólnie w naszym kraju jest dobrze. Mamy aż 21 kibicowskich grup zorganizowanych. To bardzo dobry wynik, nawet na tle Europy – dodał Michał Fitas, Prezes Federacji Kibiców Niepełnosprawnych.

CZYTAJ TEŻ: PZPN opowiedział o strategii ESG. „Środki finansowe nie zawsze są konieczne”

Z danych wynika, że aż 50 procent kibiców z niepełnosprawnościami nigdy nie było na meczu piłkarskim. – Nasza współpraca z PZPN trwa od dziesięciu lat i jest coraz więcej wspólnych inicjatyw. Od lat możemy korzystać z audiodeskrypcji, która jest bardzo pomocna. Uruchomiono sektory Easy Access, a dzięki nim osoby na wózkach mogą w lepszych warunkach oglądać mecze. Pięć polskich klubów otrzymało ostatnio certyfikat „Klub bez barier” i to kolejny krok ku temu, aby osoby z niepełnosprawnościami mogły obejrzeć spotkania w godnych warunkach. Ten program motywuje kolejne i wskazuje, co można zrobić lepiej – wspomniał Fitas.

Uczestnicy konferencji dowiedzieli się, że cały czas są miejsca, w których kibice z niepełnosprawnością mogą kupić bilet jedynie w kasie. Europa cały czas uczy się podejścia do osób z problemami. Duża część fanów z niepełnosprawnością boi się iść na mecz ze względu na niedostosowanie obiektu do ich potrzeb.

ZOBACZ TAKŻE: Jak UEFA patrzy na zrównoważony rozwój? „Euro 2024 ma być punktem odniesienia”

Wprowadzenie godzin ciszy w sklepie klubowym nie kosztuje kompletnie nic. Są aspekty, które można uwzględnić, aby wszystkim funkcjonowało się lepiej. Na przestrzeni lat katalog dostępności rośnie. Osób z niepełnosprawnościami jest wiele, a każda z nich ma inne potrzeby. Cieszę się, że mówi się o tym coraz więcej – podsumował Fitas.

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing