28.01.2025 08:53

Kobe Bryant zainwestował 400 milionów dolarów i stał się wzorem dla innych

W piątą rocznicę tragicznej śmierci Kobego Bryanta wiele się mówi o jego osiągnięciach na boisku. Dwadzieścia lat w NBA. Pięć mistrzostw świata. Dwa złote medale olimpijskie. Mecz z 81 punktami. I, co być może najważniejsze, niesamowita etyka pracy, o której rywale mówią nadal jako o jego najlepszej jakości pięć lat po jego śmierci.

(200127) -- LOS ANGELES, Jan. 27, 2020 (Xinhua) -- Kobe Bryant's portrait is displayed outside the Staples Center to pay respects to Kobe Bryant, in Los Angeles, California, the United States, on Jan. 26, 2020. Retired NBA star Kobe Bryant was one of nine people killed in a helicopter crash amid foggy conditions in the hills above Calabasas, southern California, on Jan. 26. (Xinhua/Li Ying)
2020.01.26 Los Angeles
Koszykowka NBA
Nie zyje Kobe Bryant. Zginal w katastrofie helikoptera
Foto Xinhua / PressFocus

!!! POLAND ONLY !!!
Autor zdjęcia: PressFocus

Jeśli spojrzymy na najlepsze inwestycje sportowców wszech czasów, zazwyczaj zwrócimy uwagę na te same historie: Junior Bridgeman buduje imperium fast-foodów warte setki milionów; David Beckham prowadzi negocjacje ws. przejęcia klubu po dołączeniu do LA Galaxy; Michael Jordan zawiera umowę opartą na tantiemach z Nike, która jest teraz warta miliardy; i Roger Federer zastępuje 10-milionową roczną umowę sponsorską z Nike na udziały w On Running, która teraz opiewa na prawie 500 milionów dolarów. Można wrócić do tego, jak Shaq zainwestował w serię A Google w 1999 roku po podsłuchaniu rozmowy dwóch pracowników w hotelu Beverly Hills, bo nowa technologia zmieni świat.

Eksplozja BodyArmor

Prowadzona przez wytrawnych przedsiębiorców Mike’a Repole’a i Lance’a Collinsa, BodyArmor podpisała umowy z wieloma partnerami, dając większości z nich udziały w grze. Napój sportowy zaczął pojawiać się w obiektach sportowych i sklepach typu convenience w całym kraju, a sprzedaż marki wzrosła o 1000% w ciągu czterech lat.

Kiedy współpracowałem z Kobe, myślałem, że dostaję elitarnego koszykarza z wielką wizją. Skończyło się na tym, że trafiłem na zdobywcę Oscara. Zainwestował swoje pieniądze, aby stać się częścią marki, a nie na podstawie umowy sponsorskiej. Był w firmie, gdy mieliśmy 20 milionów sprzedaży, więc uważam go za współzałożyciela – powiedział ESPN w 2018 roku założyciel BodyArmor, Mike Repole.

Pośmiertna fortuna

Coca-Cola zauważyła wzrost BodyArmor, nabywając 15% udziałów w firmie w 2018 roku, zanim ostatecznie zapłaciła 5,6 miliarda dolarów w 2021 roku za całkowitą kontrolę. Kobe zmarł przed ostateczną sprzedażą, ale przejęcie przyniosło majątkowi jego rodziny 400 milionów dolarów. To 67-krotny zwrot z inwestycji – 69% CAGR w ciągu ośmiu lat — i więcej pieniędzy, niż Kobe zarobił przez całą swoją 20-letnią karierę w NBA (323 miliony dolarów).

Sukces książkowy

Kobe został również autorem bestsellerów New York Timesa, współtworząc powieść zatytułowaną „The Wizenard Series: Training Camp”. Granity Studios wyprodukowało program ESPN+ „Detail”, który omawiał koszykówkę w detalach. A autobiografia Kobego, „The Mamba Mentality: How I Play”, jest nadal bestsellerem nr 1 na Amazonie siedem lat po jej wydaniu, pokonując takie książki jak Shoe Dog Phila Knighta i Open Andre Agassiego.

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski