Aktualności 17 września 2024

Liga Mistrzów 2024/25 – pula nagród, ceny biletów, sponsorzy…

autor: Adrian Janiuk
We wtorek 17 września rozpocznie się nowy sezon Ligi Mistrzów. W rozgrywkach 2024/25 w piłkarskiej Lidze Mistrzów zaszły rewolucyjne zmiany. Najistotniejszą z nich będzie zastąpienie fazy grupowej fazą ligową (wg tzw. systemu szwajcarskiego, zaczerpniętego z rozgrywek szachowych). UEFA przedstawiła na jaki wzrost przychodów mogą liczyć uczestnicy tych elitarnych rozgrywek w nowej formule. W tym artykule przedstawiamy wynagrodzenia za poszczególne rundy, prezentujemy ceny biletów oraz sponsorów rozgrywek Champions League.

Nowy format rozgrywek

W rozgrywkach ligowych uczestniczyć będzie 36 zespołów (wcześniej w fazie pucharowej grały 32 drużyny). Każdy z klubów zmierzy się w ośmiu meczach z różnymi przeciwnikami (cztery u siebie oraz cztery na wyjeździe). W trakcie trwania całej fazy ligowej prowadzona będzie jedna wspólna tabela. Po zakończeniu wszystkich spotkań (razem 144 mecze), osiem najlepszych drużyn bezpośrednio awansuje do 1/8 finału i będzie rozstawionych.

Zespoły z miejsc 9-24 wezmą udział w barażach, gdzie zagrają systemem mecz-rewanż. Drużyny z miejsc 9-16 będą rozstawione, a ich rywale (drużyny z miejsc 17-24) zostaną do nich dolosowani. Zwycięzcy tych baraży awansują do 1/8 finału, gdzie nie będą rozstawieni i zostaną połączeni z najlepszą ósemką z fazy ligowej.

Drużyny, które zajmą miejsca 25-36, zakończą udział w rozgrywkach (nie przewiduje się przejścia do Ligi Europy po barażach). Kolejne etapy pucharowe, aż do finału, pozostaną niezmienione.

Pula nagród

UEFA ogłosiła, że na kluby uczestniczące w Lidze Mistrzów przeznaczy 2,43 miliarda euro rocznie. W poprzednim cyklu Champions League, kluby zarobiły 2,03 miliarda euro. Za sam awans do fazy grupowej Ligi Mistrzów kluby otrzymają 18,6 mln euro. W fazie grupowej każdy zespół rozegra 8 spotkań, za które można zdobyć dodatkowe nagrody: 2,1 miliona euro za wygraną oraz 700 tysięcy euro za remis. W poprzednich rozgrywkach było to 2,8 miliona euro za zwycięstwo i 930 tysięcy za remis, ale drużyny grały wtedy po 6 meczów.

Nagroda za udział w fazie grupowej wynosi 9,9 mln euro. Dodatkowo, zespoły z miejsc 1-8 otrzymają po 2 mln euro, a kluby z miejsc 9-16 – po milionie euro.

Nowością w fazie pucharowej będzie wprowadzenie 1/16 finału, w której zagrają drużyny z miejsc 9-24. Uczestnicy tej rundy dostaną po milionie euro, a za awans do 1/8 finału przewidziano premię w wysokości 11 mln euro.

Za udział w ćwierćfinale kluby otrzymają 12,5 mln euro, a awans do półfinału przyniesie 15 mln euro. Finaliści otrzymają po 18,5 mln euro, a zwycięzca dodatkowe 6,5 mln euro. Zespół, który przegra finał, zarobi 4,5 mln euro.

Ceny biletów

Jak poinformowała UEFA, ceny najtańszych biletów dla sympatyków zespołów przyjezdnych wynosić będą 60 euro w Lidze Mistrzów. Zdarza się, że bilety na mecze fazy grupowej są dostępne w korzystnych pakietach. Warto jednak pamiętać, że kluby często wymagają przystąpienia do płatnych programów lojalnościowych dla fanów, a priorytet w zakupie biletów na Ligę Mistrzów mają zazwyczaj posiadacze karnetów.

Najniższa cena za bilet na mecz domowy wynosi 70 euro (około 322 złote według bieżącego kursu). Za bilet w drugiej kategorii trzeba zapłacić 180 euro (około 830 złotych). Natomiast miejsca w trzeciej kategorii UEFA wycenia na 490 euro (około 2259 złotych).

Najdroższe bilety osiągają cenę aż 690 euro (około 3182 złote), ale ich zdobycie nie jest łatwe. Aby mieć szansę na zakup, trzeba najpierw wziąć udział w losowaniu, które wyłania osoby uprawnione do zakupu.

Sponsorzy Ligi Mistrzów, czyli marki znane na całym świecie

Rozgrywki UEFA Champions League wspierają i sponsorują firmy i marki popularne w każdym zakątku świata. Większość z nich to światowi giganci w swoich branżach. Na liście sponsorów Ligi Mistrzów znajdują się: Heineken, PlayStation, Lay’s, FedEX, Mastercard, Crypto.com i Just-Eat (Pyszne.pl).

Liga Mistrzów. Gdzie będą transmitowane mecze?

Przed tym sezonem doszło również do rewolucji na rynku medialnym. Produkt premium, czyli Ligę Mistrzów, będzie transmitowało Canal+ Sport. Liga Mistrzów wraca także do Telewizji Polskiej. W edycji 2024/25 publiczny nadawca pokaże jedno ze środowych spotkań.

Na mocy porozumienia z Canal+ z TVP ma prawo do pokazywania jednego, wybranego spotkania (oraz finału w Monachium) w kolejce fazy ligowej i na kolejnych etapach rywalizacji. Uściślając, TVP ma prawo drugiego wyboru środowego meczu zaplanowanego na godzinę 21:00. W środę 18 września pokaże mecz Club Brugge – Borussia Dortmund. Początek o godzinie 21:00.

Transmisje Ligi Mistrzów UEFA w nowym formacie będą dla widzów CANAL+ prawdziwym piłkarskim świętem, dlatego przygotowujemy na tę okazję szereg zmian i nowości. W naszej ofercie pojawi się siedem dedykowanych Lidze Mistrzów kanałów sportowych, tak aby zagwarantować widzom swobodny dostęp do rozgrywanych równolegle meczów. W kolejkach fazy ligowej planujemy również transmisje łączone w ramach Multiligi Ligi Mistrzów. Wszystkie spotkania będą realizowane z polskim komentarzem wyłącznie przez ekspertów piłkarskich i gości CANAL+. W najbliższych tygodniach będziemy dzielić się informacjami na temat nowych nazwisk, które zobaczą Państwo na naszych antenach. W naszej ramówce pojawi się również szereg nowych dedykowanych Lidze Mistrzów programów sportowych, w tym m.in. Magazyn Skrótów, Piłkarski Młyn czy studia przedmeczowe i pomeczowe. Nie zabraknie również ekskluzywnych wywiadów, ponieważ planujemy być obecni z piłkarzami na stadionach. Skupimy się na piłce nożnej, będziemy fachowi i rzetelni, wiemy, że tego oczekują od nas kibice i do tego przez lata ich przyzwyczailiśmy – mówi Michał Kołodziejczyk, dyrektor redakcji sportowej CANAL+ Polska.

fot. Pressfocus.pl