Jak EA Sports zabezpieczyło 500 milionów dolarów na premierę swojej gry wideo o futbolu akademickim?
Nowe zasady dotyczące nazwy i wizerunku otworzyły EA Sports drzwi do wydania gry, a wiele osób wydawało się szczerze podekscytowanych tym faktem. Jednak pozostawały wątpliwości, jak EA poradzi sobie z ponad 12 tys. umów NIL ze sportowcami i szkołami akademickimi oraz czy fani są zafascynowani grą, czy też nostalgia minie, gdy ci sami ludzie, którzy […]
Nowe zasady dotyczące nazwy i wizerunku otworzyły EA Sports drzwi do wydania gry, a wiele osób wydawało się szczerze podekscytowanych tym faktem. Jednak pozostawały wątpliwości, jak EA poradzi sobie z ponad 12 tys. umów NIL ze sportowcami i szkołami akademickimi oraz czy fani są zafascynowani grą, czy też nostalgia minie, gdy ci sami ludzie, którzy grali w nią na studiach, zdadzą sobie sprawę, że mają teraz 30 lat, więcej obowiązków i mniej czasu na granie w gry wideo…
Specyficzne podejście do umów
EA Sports zaoferowało wszystkim futbolistom tę samą umowę: 600 dolarów w gotówce i bezpłatną kopię gry wideo każdego roku w zamian za prawo do korzystania z NIL tego zawodnika przez całą karierę. Kilku sportowców ostatecznie otrzymało lepsze oferty, jak Arch Manning, który początkowo odmówił gry, tylko po to, by później wyrazić zgodę, gdy EA Sports zapłaciło mu 50 000 dolarów.
Zawodnicy z okładki gry — Donovan Edwards (Michigan), Quinn Ewers (Teksas) i Travis Hunter (Kolorado) — również otrzymali wyższe wynagrodzenie niż w ramach standardowej umowy. Ale nawet jeśli chcielibyśmy przypisać wartość 500 tys. dolarów każdemu ze sportowców z okładki gry, EA Sports prawdopodobnie wydało mniej niż 10 milionów dolarów na wszystkie swoje umowy NIL — 7,4 mln dolarów na 85 zawodników w każdej drużynie i kolejne 1 do 2 mln na większe umowy.
Znaczenie uniwersytetów
Innym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, są same uniwersytety. Oczywiście, gra wideo nie działa bez sportowców, ale nie działa również bez szkół.
Dlatego EA Sports łącznie zapłaciło 134 drużynom FBS w grze 5,3 miliona dolarów — około 100 000 dolarów rocznie dla szkół Tier 1 (Alabama, Ohio State itp.), 60 000 dolarów dla szkół Tier 2 (USC, Florida State itp.), 40 000 dolarów dla szkół Tier 3 (Syracuse, Washington State itp.) i 10 000 dolarów dla szkół Tier 4 (Tulsa, Central Michigan itp.), zgodnie z dokumentami uzyskanymi przez cllct.
Poziom 1: 99 875,16 USD
Poziom 2: 59 925,09 USD
Poziom 3: 39 950,06 USD
Poziom 4: 9 987,52 USD
EA Sports ustaliło te „poziomy”, wykorzystując ostatnie miejsce każdej drużyny na koniec sezonu w ankiecie AP Top 25 z każdego z ostatnich dziesięciu sezonów (2014-2023), przy czym drużyny otrzymywały jeden punkt za każdy rok, w którym znalazły się w pierwszej 25 AP.
Poziom 1: 6-10 punktów
Poziom 2: 2-5 punktów
Poziom 3: 1 punkt
Poziom 4: 0 punktów
Te terminy są ustalone na kolejne cztery edycje gry wideo, a rankingi poziomów zmieniają się co roku w zależności od tego, jak szkoła zakończy sezon.
fot. EA Sports