20.07.2024 17:54

Raporty Ekstraklasy z sezonu 2023/2024 – prawa mediowe

Przedstawiamy jedną z kwestii zawartych w „Raporcie Ekstraklasa 2023/2024”. Publikacja zawiera szczegółowe podsumowanie minionego sezonu PKO Bank Polski Ekstraklasy z perspektywy sportowej, a także z działań marketingowych, komunikacyjnych i biznesowych. Znaleźć można w niej wiele danych i pogłębionych statystyk.

Raporty Ekstraklasy z sezonu 2023/2024 – prawa mediowe

Warto zaznaczyć, że Ekstraklasa od listopada 2018 roku samodzielnie prowadzi sprzedaż scentralizowanych praw mediowych w kraju i za granicą. Obecnie sygnał z meczów najwyższej klasy rozgrywkowej dociera do ponad 200 krajów na świecie.

Prawe mediowe – Polska

W sezonie 2023/24 głównym nadawcą meczów PKO BP Ekstraklasy pozostał Canal+. Była to jednocześnie pierwsza edycja obowiązywania umowy między Ekstraklasą SA a stacją. Łączna wartość tego kontraktu to blisko 1,3 miliarda zł na przestrzeni czterech sezonów. Canal+ dysponował prawem do transmisji wszystkich meczów na żywo. Jednocześnie otrzymał też szereg nowych uprawnień, dotyczących pokazywania skrótów online zarówno w trakcie meczu, jak i w kilku wybranych oknach czasowych po jego zakończeniu. Określony został także podział pozostałych praw do prezentowania ligi w telewizji i internecie przez partnera, Ekstraklasę i same kluby. Przed pierwszą kolejką po przerwie zimowej ogłoszono także, że sublicencję na prawa do transmisji na żywo w paśmie otwartym ma TVP.

W tym sezonie TVP pokazywała po jednym spotkaniu z każdej serii w pasmie stałym – w niedzielę o 17:30. Łącznie było to 15 meczów. Dodatkowo obaj nadawcy udostępniali mecze w Internecie – na platformie Canal+Online i w serwisie sport.tvp.pl. W tej edycji rozgrywek Canal+ zdecydował się także na transmisje spotkań również w otwartym kanale YouTube Canal+Sport (Legia-ŁKS w 1. kolejce i Ruch-Legia w 20. kolejce). Posiadane pakiety licencyjne dają nadawcom prawo do wyświetlania powtórek spotkań, publikowania skrótów w programach informacyjnych i magazynach poświęconych lidze.

Międzynarodowe prawa mediowe

W 14 krajach rozgrywki najwyższej polskiej ligi były dostępne w ramach tradycyjnej telewizji lub lokalnych platform. Na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii trzy wybrane mecze z każdej kolejki pokazywał Sportdigital. Licencja pozwala na transmisję spotkań na platformie „commentaro”, skrótów meczowych w programie „Scoore” w telewizji Sport1 (telewizja bezpłatna) oraz na platformie DAZN. W siedmiu krajach południowej Europy – Serbii, Chorwacji, Słowenii, Bośni i Hercegowinie, Macedonii Północnej, Czarnogórze i Kosowie – transmisje były przeprowadzone za pośrednictwem telewizji ArenaSport.

Miała ona prawo do pokazywania wszystkich spotkań w kolejce. W Izraelu po dwa spotkania z każdej kolejki pokazywał Maariv (Charlton). Na Łotwie i w Gruzji w telewizji pokazywano 3 mecze każdej z kolejek sezonu 2023/24. Mieszkańcy Słowenii mieli zaś dostęp do rywalizacji w PKO BP Ekstraklasie dzięki TV JOJ. W sezonie 2023/24 Ekstraklasa, dzięki współpracy z European Leagues i Octagon, kontynuowała kooperację z platformami Elevensports.com i Onefootball obejmującą około 200 terytoriów.

Inne opcje

W każdym z tych serwisów były dostępne po trzy spotkania z jednej kolejki. Jednocześnie transmisje wszystkich meczów z polskim komentarzem na terenie całego świata, oprócz Polski, są dostępne także w ligowym serwisie OTTEkstraklasa.TV w systemie abonamentowym (za opłatą miesięczną lub za jednorazową płatnością za cały sezon). Kibice w Polsce i w pozostałych krajach mogą natomiast bezpłatnie, po zalogowaniu, obejrzeć w serwisie oraz aplikacji pozostałe materiały, w tym skróty i najciekawsze akcje meczowe. Ekstraklasa TV jest dostępna w formie serwisu streeamingowego poprzez przeglądarki internetowe, aplikacje mobilne na systemy operacyjne iOS oraz Android, jak również przez platformę smart TV Samsung Tizen, Apple.TV czy Android.TV.

fot. Raport Ekstraklasa 2023/2024

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski