18.06.2024 00:19

Te kraje przodują w wynikach oglądalności Euro 2024. Turniej bije rekordy

Oglądalność meczów otwarcia była szczególnie wysoka w Niemczech i Anglii. Ponad 20-milionowa publiczność oglądała, jak gospodarze Niemcy rozpoczęli Euro 2024 od zwycięstwa nad Szkocją. W Wielkiej Brytanii największą widownię spośród wszystkich meczów otwarcia dużego międzynarodowego turnieju piłki nożnej od dekady.

Udostępnij
Koszty wyjazdu na EURO 2024

Zwycięstwo Niemiec ze Szkocją (5:1)  podczas meczu otwierającego Euro 2024 w Monachium w piątkowy wieczór przyciągnęło w publicznym nadawcy ZDF średnio 22,5 miliona widzów. Mecz osiągnął udział w rynku na poziomie 69 procent w państwie gospodarzu.

Nadawcy publiczni ARD i ZDF mają prawa do pokazywania na żywo 34 meczów, w tym wszystkich meczów z Niemcami, meczu otwarcia, półfinału i finału na mocy umowy sublicencyjnej z głównym właścicielem praw telewizyjnych Deutsche Telekom.

Krajowe przepisy dotyczące wydarzeń wymienionych na liście oznaczają, że mecze Niemiec, mecz otwarcia, półfinały i finał mistrzostw Europy muszą być udostępniane w ogólnodostępnej telewizji.

Tymczasem brytyjski nadawca komercyjny ITV przyciągnął największą widownię wynoszącą 10,4 miliona podczas wielkiego zwycięstwa Niemiec w dniu premiery na swoim głównym kanale linearnym i w serwisie transmisji strumieniowej ITVX.

To najwyższa szczytowa oglądalność spośród wszystkich programów telewizyjnych w Wielkiej Brytanii w 2024 roku. Mecz oglądało średnio 9,1 miliona widzów, a ogólną transmisję śledziło średnio 6 milionów widzów.

Mecz zapewnił największą widownię na początku turnieju w ITV lub BBC od czasu mistrzostw świata w Brazylii w 2014 roku. Średnia ilość widzów transmisji była najwyższa w przypadku meczu otwierającego Euro od czasu, gdy Francja grała z Rumunią na Euro 2016.

STV, komercyjny nadawca niekodowany w Szkocji, przyciągał średnio 1,79 miliona widzów, a maksymalna widownia wynosiła 1,38 miliona. Transmisja była najchętniej oglądanym programem tego kanału w 2024 r. i przyciągnęła w tym roku największą widownię ze wszystkich kanałów w Szkocji.

W STV Playerze liczba 524 000 wyświetleń była najwyższa w historii tej platformy (w porównaniu z 494 000 odtworzeń meczu Anglii z Danią na Euro 2020).

Z kolei zwycięstwo Anglii 1:0 w meczu otwarcia Euro 2024 z Serbią przyciągnęło w publicznej telewizji BBC największą widownię wynoszącą 15 milionów widzów. Średnia oglądalność wyniosła 10,5 miliona, co stanowi 60 procent udziału w rynku. Mecz był także transmitowany 3,5 miliona razy na platformie BBC iPlayer. Następny mecz Anglii, przeciwko Danii, również zostanie pokazany w BBC, która dzieli prawa z ITV.

Na innych głównych rynkach europejskich obecni mistrzowie Europy, Włochy, rozpoczęli swoją kampanię od zwycięstwa w sobotę, wygrywając 2:1 z Albanią. Mecz z ich udziałem przyciągnęło 10,4 mln widzów (55,7% udziału) w Rai Uno, kanale należącym do nadawcy publicznego Rai.

Mecz wyemitował także gigant płatnej telewizji Sky Italia, który zgromadził dodatkowe 1,14 mln widzów, zwiększając łączny udział w rynku do 61,7 procent.

W tej samej grupie Hiszpania pokonała w sobotę Chorwację 3:0, a La1, główny kanał hiszpańskiego nadawcy publicznego RTVE, obejrzało ponad 5 milionów widzów. Maksymalna liczba widzów wyniosła 5,66 miliona, co stanowiło 50 procent udziału w rynku.

W drugim meczu turnieju i jego wczesnym rozpoczęciu w sobotę Szwajcaria pokonała Węgry 3:1, a oglądalność w Szwajcarii osiągnęła szczyt 1,15 miliona (84,2 procent udziału) w SRF Zwei, niemieckojęzycznym kanale szwajcarskiego nadawcy publicznego SRG SSR. Na platformach internetowych SRF odbyło się dodatkowo 550 000 transmisji na żywo.

Holandia również wygrała swój mecz otwarcia, odrabiając straty i w niedzielę pokonując Polskę 2:1, a nadawca publiczny NOS przyciągnął 4,7 miliona widzów.

fot. Euro 2024

Udostępnij
Adrian Janiuk

Adrian Janiuk