Francja skorzystała na organizacji Pucharu Świata w rugby
Specjalny raport, który został przygotowany na zlecenie francuskiego ministerstwa sportu, dowodzi, że Puchar Świata w rugby, który odbył się we Francji w 2023 roku, miał znaczący wpływ społeczny i gospodarczy na kraj gospodarza, a starania, by ograniczyć negatywny wpływ na środowisko naturalne, przyniosły sukces. Blisko 900 mln euro wkładu netto Triumfatorem zeszłorocznego Pucharu Świata w […]
Specjalny raport, który został przygotowany na zlecenie francuskiego ministerstwa sportu, dowodzi, że Puchar Świata w rugby, który odbył się we Francji w 2023 roku, miał znaczący wpływ społeczny i gospodarczy na kraj gospodarza, a starania, by ograniczyć negatywny wpływ na środowisko naturalne, przyniosły sukces.
Blisko 900 mln euro wkładu netto
Triumfatorem zeszłorocznego Pucharu Świata w Rugby była ekipa RPA. Ale 10. edycja tego turnieju była udana także dla gospodarzy imprezy. Czempionat wiązał się z wydatkami na poziomie 1,8 miliarda euro. Wkład netto dla kraju gospodarza sięga 871 milionów euro. Uwzględniając trzy główne czynniki (gospodarczy, społeczny, środowiskowy) przy użyciu metodologii porównywalnej z innymi dużymi międzynarodowymi wydarzeniami sportowymi, zaznaczmy, że kompleksowy raport zawiera dogłębną analizę wyraźnych korzyści z organizacji Pucharu Świata. Chodzi tu o pobudzenie gospodarki kraju-gospodarza, pozytywne opinie kibiców, redukcję globalnego śladu węglowego.
South Africa wins the 2023 Rugby World Cup final #RWCFinal #StrongerTogether 🏉🏆❤️🇿🇦 pic.twitter.com/Vg7fD96xlT
— The Presidency 🇿🇦 (@PresidencyZA) October 28, 2023
Setki tysięcy zagranicznych gości
Na turniej przybyło 425 tysięcy gości z zagranicy (72 procent z Europy), którzy spędzili we Francji średnio 10 dni i wydawali 170 euro dziennie Szacunkowe finansowanie publiczne (70 mln euro) przeznaczone na ochronę, stadiony i strefy kibica zostało pokryte z wpływów podatkowych wygenerowanych przez wydarzenie (84 mln euro).
Korzyści dla różnych regionów
39 procent całkowitych wydatków turystycznych przyniosło korzyści społecznościom lokalnym, a nie tylko miastom-gospodarzom. 98 procent kibiców jest zadowolonych z pobytu we Francji, a 82 procent zamierza jeszcze wrócić do tego kraju, co pokazuje atrakcyjność Pucharu Świata w rugby w aspekcie turystycznym. Popularność Pucharu Świata doprowadziła także do 12-procentowego wzrostu liczby zarejestrowanych zawodników we Francji w okresie od lutego 2023 r. do lutego 2024 r. W raporcie rzuca się w oczy 160 000 bezpośrednich beneficjentów programów społecznych „Francja 2023”.
Redukcja śladu węglowego
Całkowity ślad węglowy RWC 2023 wyniósł 830 000 ton ekwiwalentu CO2, z czego 86% wynika z podróży gości zagranicznych poza Francję. Ogólny wpływ na środowisko został złagodzony poprzez wykorzystanie istniejących obiektów i propagowanie korzystania transportu publicznego oraz mobilności niskoemisyjnej.
Korzyści dla francuskiego rynku
Z raportu wynika, że dzięki strategii przyjętej na Puchar Świata w rugby powstało 5200 miejsc pracy, które zakładają priorytetowe traktowanie francuskich firm. A zatem 90 procent wszystkich dostawców i partnerów handlowych stanowiły rodzime organizacje, a mniej niż jeden procent wydatków operacyjnych programu „Francja 2023” wygenerowały firmy zagraniczne.
Dobry odbiór rugby
Rugby propaguje dobre wartości zdaniem większości respondentów. Dlatego 84 procent ankietowanych widzów pozytywnie ocenia ten sport, co przewyższa wskaźnik notowany w większości dyscyplin. Ambitne programy CSR realizowane przed i w trakcie turnieju, takie jak fundusz dotacyjny Rugby au Coeur, który wspiera finansowo rugby jeśli chodzi o projekty rozwojowe (210 projektów, przyznano 1,5 mln euro) czy kampania „Rugby jest moją dumą” podnosząca świadomość w zakresie włączenia społeczności LGBTQ+ w rugby spotkały się z uznaniem i były promowane na platformach turniejowych.