15.05.2024 15:17

Moda na współpracę z Szymonem Marciniakiem. Polski sędzia jest ambasadorem kilku marek

Szymon Marciniak jest autorytetem sędziowskim w Polsce i ma w polskiej piłce wręcz status gwiazdy. Trudno się temu dziwić, skoro jest ceniony przez władze UEFA i FIFA. Świadczą o tym chociażby prowadzone przez niego finały Ligi Mistrzów i mistrzostw świata w Katarze. Popularność Marciniaka, który godnie reprezentuje nasz kraj za granicę, zdecydowanie rośnie. To sprawia, że coraz więcej firm chce z nim współpracować.

Szymon Marciniak podczas meczu PKO BP Ekstraklasy

WIKĘD

Najnowszy przykład, który już opisywaliśmy, to deal z firmą WIKĘD. To polskie przedsiębiorstwo, które ma siedzibę na Pomorzu w Luzinie. Znane jest z produkcji drzwi zewnętrznych: stalowych i aluminiowych, a także okien oraz stolarki aluminiowej. Nazwa tej firmy pochodzi od nazwisk właścicieli: Grzegorza Wiśniewskiego i  Rafała Kędziory. Fabryka w Luzinie odpowiada za stolarkę otworową. W 2018 roku doszło do rebrandingu. Od tej pory WIKĘD jest sponsorem tytularnym trzecioligowej drużyny piłkarskiej KTS-K WIKĘD Luzino.

Zina                        

W styczniu Zina ogłosiła współpracę z Szymonem Marciniakiem. Jak czytamy w specjalnym komunikacie, firma postawiła na połączenie dwóch światów: odzieży piłkarskiej i sędziowania na najwyższym poziomie.

Zina to czołowy polski producent specjalistycznej odzieży i akcesoriów piłkarskich. Zaangażowanie cenionego sędziego ma pomóc w projektowaniu innowacyjnych produktów. Chodzi o spełnienie oczekiwań profesjonalnych piłkarzy  i wymogów sędziowskich. Motto tej marki brzmi następująco: JUST FOR FOOTBALL.

TCL Polska

Pod koniec marca Marciniak nawiązał współprace z TCL, czyli popularnym producentem elektroniki użytkowej na świecie, który oferuje wysokiej jakości smartfony, tablety czy sprzęt RTV i AGD. Jest to firma z Chin, która w Polsce nie ma jeszcze aż takiej renomy, by była rozpoznawana powszechnie. Jest dostawcą chociażby telewizorów. TCL chce przebić się do świadomości Polaków. Stąd decyzja, by przez cały bieżący rok ambasadorem firmy był nasz eksportowy sędzia.

Sędziowanie meczów piłki nożnej i zaawansowana technologia idą w parze od lat. Nie uznaję na tych polach żadnych kompromisów, dlatego bez wahania zdecydowałem się na współpracę z firmą, której produkty znam i wiem, że mnie nie zawiodą. Przeżywajcie piłkarskie emocje w 2024 r., oglądając mecze na mistrzowskich telewizorach od TCL – tak Marciniak tłumaczył decyzję o nawiązaniu współpracy z tą firmą.

Mennica Skarbowa

Przypomnijmy, że we wrześniu 2023 roku Marciniak został ambasadorem Mennicy Skarbowej. To numer jeden w Polsce pod względem sprzedaży złota inwestycyjnego i innych metali szlachetnych. Spółka jest notowana na rynku NewConnect, Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Swego czasu miała miejsce kampania reklamowa pt. „Twoja decyzja na wagę złota”, w której wystąpił Szymon Marciniak. Przekaz docierał do odbiorców poprzez telewizję, radio i media online (w tym VOD) oraz za pomocą reklamy zewnętrznej. Kampania miała wzmocnić wizerunek i świadomość marki. Chodziło też o zwrócenie uwagi na to, że inwestycje w złoto są bezpieczne.

–  Na rynku obserwujemy coraz większą konkurencję. Liczymy, że wybór tak znanej postaci wśród Polaków, jaką jest sędzia piłkarski – Szymon Marciniak, zwiększy rozpoznawalność naszej marki, a także poszerzy grono naszych klientów między innymi o zapalonych kibiców piłki nożnej. Zależało nam, aby Ambasador marki odzwierciedlał nasze wartości i charakter firmy. Szymon Marciniak jest profesjonalistą, podejmującym na boisku nieraz trudne, lecz trafne decyzje. Realizując kampanię pn. „Twoja decyzja na wagę złota” chcemy utrwalić w świadomości Polaków fakt, iż złoto jest dobrą i najbardziej bezpieczną inwestycją. Proszę zauważyć, że lokata w kruszec nie wymaga tak specjalistycznej wiedzy w porównaniu do inwestycji na giełdzie i we wszelkiego rodzaju produkty kapitałowe. Analizując dane długoterminowe – trend wartości złota jest rosnący. Inwestować w złoto może praktycznie każdy, bariera wejścia jest relatywnie niska i wynosi (w zależności od kursu dolara) około 300 zł. Jednak, w świadomości zbiorowej, nadal panuje przekonanie, że zakup złota to inwestycja tylko dla osób zamożnych. Chcemy edukować społeczeństwo w tym zakresie i wierzymy, że w przyszłości brak złota w portfelu inwestycyjnym będzie po prostu passé powiedział Jarosław Żołędowski, Prezes Mennicy Skarbowej (cytat ze strony www2.mennicaskarbowa.pl).

Spot reklamowy pt. „Twoja decyzja na wagę złota” trwał 30 i 15 sekund. Emitowany był w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych i radiowych. Jak informowała Mennica Skarbowa,”działania będzie wspierać kampania billboardowa oraz szeroka komunikacja w Internecie. Za przygotowanie, wdrożenie i prowadzenie nowej kampanii marketingowej była odpowiedzialna agencja ITBC Communication, a za kreację spotów reklamowych agencja Grandesi”.

Canal+Sport

Marciniak reklamował też PKO BP Ekstraklasę w Canal+. W specjalnym spocie wyjaśnił, dlaczego te rozgrywki należy śledzić uważnie. To o tyle ciekawe, że polecał content, którego sam jest uczestnikiem.

Maspex

W styczniu grupa Maspex nawiązała współpracę z Marciniakiem w celu promowania napojów spółki. Arbiter został ambasadorem linii izotoników marki DrWitt.

W ramach współpracy Szymon Marciniak uczestniczył będzie w działaniach komunikacyjnych marki DrWitt. Grupa Maspex wyjaśnia, że wybrała go ze względu na sportowe sukcesy, profesjonalizm, ambicję oraz aktywny i sportowy styl życia – informował portal wiadomoscihandlowe.pl.

Maspex to właściciel marki Dr Witt od 2015 r. Mamy też do czynienia z największą polską prywatną firmą w branży spożywczej i jedną z największych w Europie Środowo-Wschodniej

Szymon Marciniak jest świetną inspiracją dla osób chcących zostać mistrzami w swojej dziedzinie oraz rozwijać sportowe pasje, prowadzić aktywny tryb życia. Jest osobą, która wie, jak ważne jest dobre nawodnienie. Szymon swoją postawą na boisku i poza nim, szybkością podejmowania decyzji, idealnie pasuje jako ambasador linii izotoników DrWitt – powiedziała Anna Barabasz-Sawińska, marketing director CEE Beverages w Grupie Maspex, cytowana przez Wiadomości Handlowe.

O komentarz poprosiliśmy Adama Pawlukiewicza z Pentagon Research (odpowiada za analizy efektywności sponsoringu sportowego oraz projekty specjalne), doradza sportowcom, reprezentantom Polski z zakresu wizerunku i obecności w mediach.

Bartłomiej Najtkowski, SportMarketing.pl: Niedawno firma WIKĘD nawiązała współpracę z Szymonem Marciniakiem. Jest to pewne zaskoczenie, zważywszy na to, że ta firma nie jest powszechnie znana? Działa na Pomorzu i wydaje się, że tam kształtuje swój wizerunek przede wszystkim.

Adam Pawlukiewicz: – Dla mnie współpraca z uznanymi osobami ze świata sportu nie jest żadnym zaskoczeniem, taka właśnie jest siła marketingowa sponsoringu sportowego. To najskuteczniejsza forma reklamy. W ciągu 90 minut można zbudować wizerunek i rozpoznawalność praktycznie każdej marki. Red Bull też na początku nie był firmą znaną. Oczywiście jest duży problem z sędziowaniem meczów, w których sponsorami są konkurencyjne firmy.

Jak ocenia Pan współpracę z Ziną?

Zina to marka specjalizująca się w projektowaniu, produkcji i sprzedaży wysokiej klasy odzieży i akcesoriów piłkarskich. Szymon Marciniak jest jednym z najlepszych sędziów na świecie. Nie ma co oceniać – czyny mówią więcej niż słowa. Jeszcze ciekawostka – marka sędziego ma przeciw sobie 22 zawodników ubranych w stroje marek konkurencyjnych. Ale nie zdziwiłbym się, gdyby w badaniach rozpoznawalności okazało się, że Szymon Marciniak jest najskuteczniejszy na boisku.

TCL to chińska firma, która korzystając z popularności Marciniaka, chciałaby się wypromować w Polsce. Chyba rzadko się zdarza, że sędziowie, nawet ci z absolutnego światowego topu, współpracują z zagranicznymi podmiotami w takim sensie? 

Nie znamy umowy, ale pewnie Szymon Marciniak musiał to konsultować z prawnikami. Może tu być konflikt interesów, gdy w trakcie meczu sponsorem jednej z drużyn będzie firma konkurencyjna do TCL. Kiedyś Pierluigi Collina musiał zrezygnować z kariery przed reklamowaniem Opla. Co prawda czasy się zmieniają, ale jest to jakiś problem.

Jak ocenia Pan kampanię reklamową Mennicy Skarbowej z udziałem Szymona Marciniaka?

Szymon Marciniak jako ambasador Mennicy Skarbowej to bardzo dobry wybór dla obu stron. W tym przypadku słowem kluczowym jest według mnie zaufanie.

Ciekawy jest przypadek Canal+Sport, bo Szymon Marciniak reklamował Ekstraklasę, która jest transmitowana w tej stacji, a – jak wiadomo – sam jest jej uczestnikiem, de facto jedną z gwiazd. Takie spoty to chyba rzadkość. Wprawdzie np. Eleven czasami pokazuje, jak piłkarze LaLiga: Robert Lewandowski czy Mikel Merino zapraszają do oglądana meczów PD, ale to trwa kilka sekund. A Marciniak w reklamie „sprzedaje” pewną narrację. 

Nie widzę celu tej kampanii. Ludzie kupują abonament wyłącznie ze względu na atrakcyjność meczu. W dobrym spotkaniu sędzia jest najczęściej niewidoczny. W przypadku piłkarza jest to typowy przekaz informacyjny, gdzie można oglądać mecze z jego udziałem.

Proszę jeszcze o ocenę współpracy z firmą Maspex.

Podobnie jak z firmą TCL jest konflikt interesów, szczególnie z napojami izotonicznymi, bardzo popularnymi w sporcie. Jest bardzo duża konkurencja. Nie znam przepisów, ale to nie jest normalna sytuacja.

Na zakończenie, sędzia powinien w trakcie kariery zarabiać tak dużo, aby zajmować się wyłącznie swoimi kwalifikacjami zawodowymi i formą fizyczną. W przypadku Mennicy nie widzę problemu.

fot. Press Focus

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski