08.04.2024 11:44

Analiza sponsorów w klubach PKO BP Ekstraklasy

Jak podaje Sponsoring Insights w 2022 roku wartość rynku sponsoringu sportowego w Polsce wyniósł 1,219 mld zł, a od 2015 roku rośnie średnio 6% rocznie. Najwięcej, bo aż 37 procent przychodów ze sprzedaży praw sponsoringowych przypada organizacjom piłkarskim. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej sponsorom na strojach klubów PKO BP Ekstraklasy.

Sponsorzy w PKO BP Ekstraklasie

 

 

PARTNERZY TECHNICZNI 

Partner  Liczba klubów 
Nike  5 
adidas  4 
4F  3 
Macron  2 
Capelli  2 
Kappa  1 
Puma  1 

 Nike dostarcza stroje pięciu klubom, na drugim miejscu jest adidas, natomiast na końcu podium jest  4F. 

 EKSPOZYCJA PARTNERÓW 

Na strojach każdego klubu znajdują się loga dwóch kluczowych partnerów PKO BP Ekstraklasy – Lotto na środku klatki piersiowej i PKO Banku Polskiego na prawym rękawie. Oprócz tego zaprezentowanych jest średnio pięć logotypów innych sponsorów. Możemy wyróżnić kilka elementów strojów, gdzie się prezentują: 

  • Przód koszulki 
  • Lewy rękawek  
  • Tył koszulki 
  • Lewa nogawka spodenek  
  • Tył spodenek  

fot. Rakow.com

Najwięcej jest na strojach Ruchu Chorzów – 8 (poza wymienionymi wcześniej sponsorami ligi). Na końcu zestawienia znajduje się Zagłębie Lubin z tylko dwoma unikalnymi sponsorami, a mimo to jest w TOP10 organizacji sportowych pod względem przychodów ze sprzedaży praw sponsoringowych. Ogromna w tym zasługa głównego sponsora KHGM, który od 15 lutego 2007 r. jest jedynym akcjonariuszem Miedziowych. 

ANALIZA SPONSORÓW 

Przeanalizowaliśmy 83 organizacje, których logo znajdują się na strojach klubów PKO BP Ekstraklasy:  

  • najwięcej jest spółek prywatnych, bo aż 63 proc.
  • w badanej grupie jest 18 samorządów – 15 miejskich i trzy wojewódzkie 
  • 11 procent to spółki skarbu państwa 

BRANŻE SPONSORÓW 

Firmy natomiast podzieliśmy ze względu na reprezentowane obszary działalności, najwięcej pochodzi z branży: 

  1. Budowlanej 
  2. Energetyczno-paliwowej ex aequo z zakładami wzajemnymi / grami losowymi 
  3. MCG („Fast Moving Consumer Goods” – szybko zbywalne dobra pierwszej potrzeby, czyli żywność, środki higieniczne, używki, leki bez recepty) 

Na ośmiu przedstawicieli branży rozrywkowej składa się siedem bukmacherów i Lotto, które jest głównym sponsorem całej ligi. Trzy kluby sponsoruje STS, dwa – Fortuna, LV Bet i Superbet, natomiast po jednym Betclic, Betcris i forBET. Drugą firmą, której logo znajduje się na strojach trzech klubów to R-gol, partner techniczny. 

Podsumowanie: 

  • Nike jest najczęstszym partnerem technicznym
  • Kluby PKO BP Ekstraklasy mają średnio 5,3 ekspozycji sponsorów (nie licząc sponsorów ligi) 
  • Najwięcej sponsorów na koszulkach posiada Ruch Chorzów, najmniej natomiast Zagłębie Lubin 
  • Ponad połowa badanej grupy to spółki prywatne, 22 procent to samorządy, natomiast w 11 procent swoje udziały ma Skarb Państwa 
  • Najwięcej firm jest z branży budowlanej, sporo jest również energetyczno-paliwowych, bukmacherów i FMCG  

fot. zaglebie.com

Dawid Misiak

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing