Partnerzy klubów Ligi Mistrzów. Producent ikonicznego napoju na czele [RANKING]
Słynne "The Champions…" przyprawia niejednego kibica o gęsią skórkę. Faza pucharowa elitarnych rozgrywek ruszyła i 16 klubów da z siebie wszystko, aby zakwalifikować się do ćwierćfinału. Tym razem postanowiliśmy przeanalizować dla Was strukturę sponsorską klubów, które "pozostały w grze". Jakie firmy mają najwięcej współprac? Jakie branże reprezentują? Odpowiedzi na te pytania uzyskacie, czytając poniższy artykuł.
Kosmiczne prognozy rynku sponsoringu
Sponsoring to świetny sposób na zwiększenie rozpoznawalności marek, czego firmy są coraz bardziej świadome i inwestują w to coraz więcej pieniędzy. Jak podaje portal Statista rynek globalnego sponsoringu sportowego w 2023 roku wyniósł 105 mld dolarów. Prognozują również, że w 2030 roku wzrośnie do 190 miliardów dolarów! Prezentujemy poniżej ranking firm, które sponsorują największą ilość uczestników fazy pucharowej LM.
Zwycięzcą w zestawieniu jest Coca-Cola. Producent kultowego napoju sponsoruje aż dziesięć klubów! W tym gronie znajdują się:
- Atletico Madryt
- Bayern Monachium
- Borussia Dortmund
- FC Barcelona
- FC Porto
- Paris Saint-Germain
- PSV Eindhoven
- Real Madryt
- Real Sociedad
- SSC Napoli
Drugie miejsce należy do dynamicznie rozwijającego się projektu technologiczno-sportowego Socios. Jest to platforma stworzona przez firmę Chiliz, która przy współpracy z organizacjami sportowymi tworzą Fan Tokeny drużyn. Posiadając żetony, można głosować w kwestiach tj. grafika na klubowym autokarze, wzór opaski kapitańskiej czy korzystać ze zniżek w sklepie klubowym. Natomiast za aktywności w aplikacji zdobywa się punkty, które można wymienić na nagrody np. bilety na mecz, zwiedzanie stadionu, a nawet lot z drużyną.
Wyrównaną rywalizację prowadzą między sobą dwoje największych producentów piłkarskich gier wideo – EA Sports i Konami. Kanadyjska spółka sponsoruje o 1 więcej drużynę z zestawienia. Zaciętą walkę toczą również producenci odzieży sportowej – Nike (5), Adidas (4), Puma (3).
Cztery kluby sponsoruje meksykańska stacja TV afizzionados. Specjalizują się w nadawaniu transmisji sportowych i są regionalnym partnerem Bayernu Monachium, Borussii Dortmund, FC Barcelony i Interu Mediolan.
Kolejną spółką łączącą świat blockchainu i sportu jest Sorare. Jest to gra typu fantasy – użytkownicy rywalizują między sobą, grając kolekcjonerskimi kartami NFT piłkarzy.
Warto poświęcić również uwagę Match Worn Shirt. Oferują klubom i organizacjom charytatywnym wsparcie w zbieraniu funduszy poprzez aukcje online koszulek sportowych. Siódme miejsce ex aequo zajmuje producent kart piłkarzy Topps, Visit Rwnada oraz firma logistyczna GLS.
Analiza głównych partnerów
Kluby charakteryzują się nieco odmienną hierarchią sponsorską. Wyłoniliśmy 50 wyróżnionych przez kluby jako kluczowe i przyjrzeliśmy się danym zamieszczonych na profilach LinkedIN.
Aż 46 procent to korporacje liczące powyżej 10 tys. pracowników, nie brakuje jednak mniejszych firm, które zatrudniają poniżej 200 osób.
30 procent firm jest spoza Europy, z czego:
- osiem pochodzi z Azji, a cztery mają główną siedzibę na Bliskim Wschodzie
- sześć przedsiębiorstw zlokalizowanych jest w Stanach Zjednoczonych
- Jedynym afrykańskim przedstawicielem w tym zestawieniu jest wspomniane wcześniej Visit Rwanda
Badani sponsorzy reprezentują różnorodne branże. Nasze główne obserwacje, to fakt, że:
- Najwięcej w zestawieniu jest firm technologicznych. Pięć działa w obszarze telekomunikacji, pozostali zajmują się dostawą internetu, produkcją półprzewodników oraz usługami/ doradztwem z zakresu IT.
- Na siedmiu przedstawicieli sektora sportowego składają się 6 dostawców strojów piłkarskich oraz jeden bukmacher Betano.
- Wśród sześciu sprzedawców napoi, aż czterech to producenci piwa.
- Pięć firm to linie lotnicze, cztery z nich pochodzą z Półwyspu Arabskiego
- Ponadto w zestawieniu mamy po trzech przedstawicieli firm ubezpieczeniowych i biur nieruchomości
Jakie firmy sponsorują Ligę Mistrzów?
Do oficjalnych globalnych sponsorów rozgrywek zaliczamy:
- Heineken
- PlayStation 5
- Lay’s
- FedEx
- Mastercard
- Just Eat Takeaway (znane w Polsce jako “pyszne.pl”)
- Oppo
- Turkish Airlines
Można dostrzec spore podobieństwo między partnerami uczestników rozgrywek. W tym gronie również jest zakład browarniczy (wraz z 2 innymi przedstawicielami branży gastronomicznej), sieć linii lotniczych, producent telefonów, firma z sektora finansowego.
Ponadto w tym gronie znajduje się również twórca konsoli do gier umożliwiający grę w obydwa topowe symulatory piłki nożnej.
Wnioski:
Coca-Cola sponsoruje większość badanych klubów. Widać dużą konkurencję w pozyskiwaniu kontraktów partnerskich wśród czołowych producentów piłkarskich gier wideo i odzieży sportowej. Sponsoring daje świetną możliwość zwiększenia rozpoznawalności sportowym startupom.
W przypadku głównych partnerów drużyn przedstawiamy następujące obserwacje:
- Prawie połowa to korporacje zatrudniające powyżej 10 tysięcy osób
- Nie licząc Europy, większość badanych firm zlokalizowanych jest w Azji i w Stanach Zjednoczonych
- Sporo spółek zajmuje się telekomunikacją i produkcją piwa. Jest również dużo linii lotniczych z Półwyspu Arabskiego
- Reprezentują podobne branże w porównaniu do sponsorów Ligi Mistrzów
Dawid Misiak