20.02.2024 11:08

Media społecznościowe w sporcie. Inwestycja, rozwój i szanse

Obserwacja codzienności pozwala nam stwierdzić, że internet, a w szczególności media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w naszym życiu. Nie inaczej jest w przypadku sponsoringu w sporcie. Poza wartością promocyjną i marketingową w internecie możemy upatrywać się wielu więcej zastosowań.

Media społecznościowe w sporcie. Inwestycja, rozwój i szanse

Inwestycja

Właściciele praw sponsoringowych mają świadomość tego, jak zmienia się rynek. Odpowiednie prowadzenie i wykorzystywanie mediów społecznościowych jest dziś inwestycją. Nie jest to traktowane jako coś dodatkowego. Dla wielu firm działania w mediach są kluczowym aspektem w kontekście budowania wartości praw sponsoringowych w świecie sportu. Ich wpływ na kreowanie wizerunku jest wręcz nieoceniony, niezależnie czy mówimy o koncie pojedynczego sportowca, klubu, ligi czy związku. Również ciągle rosnąca rola samego internetu stanowi ważny wątek w kontekście funkcjonowania organizacji. Poza tym social media to obecnie najbardziej skuteczne narzędzia aktywizacji. Wpływ na odbiorcę poprzez działania w sieci osiąga coraz większe rozmiary i nie zapowiada się, aby taki trend miał w najbliższych latach ustępować. Niedawno na naszym kanale YouTube ukazała się merytoryczna rozmowa na temat roli mediów społecznościowych we współczesnym sporcie. O roli social mediów opowiadali Natalia Ostrowska, social media manager w PZPN i Michał Szolc, prezes zarządu Dzików Warszawa.

Nowe możliwości

Media społecznościowe na każdym kroku swojego rozwoju dają swoim użytkownikom szereg nowych możliwości działania. Co jakiś czas pojawiają się nowe aplikacje, które zyskują na popularności i w mgnieniu oka miliony ludzi, w szczególności młodych zaczyna z nich korzystać. Aktualnie najpopularniejszym narzędziem staje się TikTok. Aplikacja stawia przede wszystkim na krótkie treści wprost na wyciągnięcie ręki. Pojawienie się jej na rynku stworzyło nowe opcje reklamy, co nie przeszło bez echa także na rynku sponsoringu w sporcie.

Specyfika TikToka jest w pewien sposób dopasowana do aktualnych czasów, gdzie marki walczą o cenną uwagę ludzi. Współczesny konsument treści znacznie różni się gdy porównamy go z odbiorcami sprzed chociażby kilku lat. Wszechobecne przebodźcowanie sprawia, że utrzymanie uwagi na dłuższych filmach czy reklamach jest rzadkością. Treści są o wiele krótsze. Reklamodawcy skupiają się na prostszym i szybszym przedstawianiu informacji. Aby zaistnieć, trzeba się wyróżniać. Zauważają to oczywiście kluby sportowe, chcąc w najlepszy możliwy sposób trafić do kolejnych odbiorców. Działania nie ograniczają się tu oczywiście do wyłącznie jednej platformy. Eksperci od marketingu muszą myśleć o Facebooku, Instagramie, Twitterze, TikToku, YouTubie, grupach na WhatsApp czy też pojawiać się na Threads. Trzeba szybko reagować na pojawiające się innowacje.

Głównym celem działów marketingowych staje się coraz częściej dążenie do zaangażowania jeszcze większej grupy poprzez szereg szans, jakie dają media społecznościowe. Wszechobecny dostęp i łatwość wejścia w ten świat tworzą również o wiele większą konkurencję. W przypadku sportowców czy klubów o lepszych ofertach sponsoringowych nie decydują już tylko wyniki sportowe, ale także popularność i pozycja w świecie wirtualnym. Tutaj pojawia się bardzo ważne pytanie, czy sportowe sukcesy idą w parze z rozwojem swojej marki w social mediach? Między innymi na to pytanie staraliśmy się odpowiedzieć w naszej publikacji dotyczącej social mediów klubów Ekstraklasy. Widzimy tam wyraźnie, że na czele są największe klubu i nie przypadkowo stawiają one dziś głównie na dynamikę TikToka.

Pułapki

Nowe możliwości niosą za sobą niestety również szereg problemów. Uważać powinni z pewnością odbiorcy, którzy są narażeni na różnego typu wpływ ze strony źle i nierozsądnie używanych aplikacji. Świadomy użytkownik powinien pamiętać, że celem algorytmów i działań firm jest wciągnięcie użytkowników w niekończący się wir przewijania aplikacji. Twórcy chcą, by stale korzystano z ich stron. Zalewa nas coraz większa ilość informacji. Istnieją szersze problemów jak FOMO, czyli lęk przed tym, że coś nas ominie i nie będziemy na bieżąco z interesującymi nas informacjami czy wydarzeniami.

Dlatego właśnie ludzie mają ochotę na kolejny i kolejny filmik, a musimy pamiętać, że działa to w ten sposób, że jest ich nieograniczona ilość. Aby być na bieżąco, konieczne jest wręcz codzienne śledzenie tego co dzieje się w internecie. Świat jest tak dynamiczny, że trendy trwają po kilka dni i wciąż się zmieniają. Kiedyś treści były zdecydowanie dłuższe, a trendy potrafiły utrzymywać się nawet latami. Nigdy nie działo się tak wiele w tak krótkim czasie.

Pozycja sportowców

Wracając typowo do wątków dotyczących samego sponsoringu w sporcie, tu też widzimy bardzo znaczące zmiany. Kluby i związki sportowe ustępują sportowcom w kontekście walki o uwagę fanów. To nazwiska wielkich zawodników napędzają kluby, reprezentacje, związki, a nawet całe dyscypliny. Co ciekawe nie jest tak tylko w przypadku sportów indywidualnych. Oczywiście Iga Świątek jest dziś twarzą polskiego tenisa, ale w przypadku sportów drużynowych jak piłka nożna i koszykówka niezwykle ważni są Robert Lewandowski i Jeremy Sochan (a wcześniej Marcin Gortat). Instagramowy profil Roberta Lewandowskiego ma już 35,5 miliona obserwatorów, co tylko pokazuje skalę jego popularności w social mediach.

Wszystkie wspomniane zmiany to nowe wyzwania. Właściciele praw i sponsorzy muszą szukać rozwiązań jak sobie z tym sobie radzić. Dziś wiele rankingów opiera się na liczbach w mediach społecznościowych, ludzie chcą się odnosić do innych ludzi, a nie brendów czy organizacji. To twarze popularnych sportowców przyciągają młodych kibiców.

Udostępnij
Jakub Kleczkowski

Jakub Kleczkowski