Adidas pomaga sportowcom mierzyć się z presją
W swojej najnowszej kampanii, adidas łączy największe postacie ze świata sportu i pokazuje, że zarówno zawodowcy, jak i amatorzy mogą zapanować nad presją i czerpać radość oraz satysfakcję z uprawiania sportu.
W ramach specjalnego projektu badawczego, marka wraz z udziałem sportowców i naukowców z dziedziny neurobiologii zbadali, jaki wpływ presja może mieć nie tylko na ich wyniki, ale również ogólne czerpanie przyjemności z aktywności fizycznej.
Poprzez optymistyczny manifest „You Got This” oraz serię poradników opartych na badaniach naukowych i doświadczeniach najlepszych atletów, adidas wspiera wszystkie osoby uprawiające sport w rozbrajaniu presji i wykorzystaniu swojego potencjału, aby
w pełni cieszyć się ze sportu.
W wyniku badania adidas odkrył, w jakim stopniu odczuwana jest presja na wszystkich poziomach zaawansowania w sporcie. Zarówno sportowcy amatorzy, jak i zawodowcy, doświadczają bardzo zbliżonych w intensywności poziomów napięć w kluczowych momentach sportowych. To co ich różni, to umiejętność radzenia sobie z presją w trudnych chwilach – w badaniu profesjonalni zawodnicy potrafili opanować stres aż o 40% lepiej niż amatorzy. Marka adidas zaprosiła do współpracy naukowców w dziedzinie neurobiologii z zespołu neuro11, specjalizujących się w obszarze sportu, aby wyjaśnić, jak i dlaczego presja utrudnia grę, jednocześnie dostarczając wskazówek, jak sportowcy na wszystkich poziomach zaawansowania mogą mierzyć się z tym stanem.
W cyklu badań prowadzonych przez specjalistów z firmy neuro11 wzięli udział czołowi sportowcy z różnych dyscyplin; od koszykówki, przez piłkę nożną czy golf oraz amatorzy z tych samych dyscyplin. Eksperci rejestrowali i analizowali odczyt fal mózgowych w momentach, gdy sportowcy odczuwali dużą presję. Wśród nich znaleźli się m.in. zwycięzca Mistrzostw Świata FIFA 2022 Emiliano Martínez, zwycięzca Ryder Cup 2023 Ludvig Åberg, ośmiokrotna uczestniczka Meczu Gwiazd WNBA Nneka Ogwumike, przebojowa golfistka Rose Zhang i gwiazda WSL, piłkarka Stina Blackstenius.
– Podczas, gdy presja wygląda i jest odczuwalna inaczej przez każdego z nas, istnieje naukowo określony “punkt optymalny” w mózgu, do którego wszyscy mogą dotrzeć. Jest to miejsce, w którym mózg jest fizycznie zrelaksowany, ale jednocześnie głęboko skoncentrowany, co prowadzi do optymalnego ruchu i wydajności. Kiedy pracujemy ze sportowcami, badamy częstotliwości fal mózgowych, aby ustalić, jak często i jak głęboko wchodzą w tę optymalną strefę koncentracji w momentach presji, a także co przyczynia się do tego, że wpadają w „zbyt niskie” lub „zbyt wysokie” strefy wydajności, a wszystko to z zamiarem nauczenia ich rutynowych działań, które mogą wdrożyć w swój trening. Opierając się na tym i wspierając misję marki adidas, by pomóc sportowcom amatorom wykorzystać swoje potencjały, stworzyliśmy praktyczne wskazówki, które wspierają ich w codziennych treningach – mówi dr Niklas Häusler, współzałożyciel firmy neuro11.
Wyniki pokazały, do jakiego stopnia sportowcy zawodowi są lepiej przygotowani do radzenia sobie z presją i podpowiadają jakie kroki mogą podjąć amatorzy, aby osiągnąć optymalną koncentrację i lepiej mierzyć się ze stresem. Marka adidas zebrała szeroką gamę historii sportowców, wypowiedzi ekspertów i poradników opartych na neurobiologii – wszystko stworzone po to, by pomóc sportowcom na każdym poziomie zaawansowania zwalczyć presję w sporcie.
Przykładowo, Emiliano Martínez, bramkarz reprezentacji Argentyny, wykazał się wyśmienitą zdolnością do prezentowania swoich umiejętności pod presją, podczas serii rzutów karnych przeprowadzonych w ramach badania. Martinez zaprezentował elitarną wręcz umiejętność odwrócenia uwagi od bodźców zewnętrznych i skupienia się wyłącznie na strzelcu wykonującym „jedenastkę”. Dzięki temu był trzykrotnie bardziej skuteczny
w opanowaniu presji i osiągnięciu „stanu optymalnego” niż poddany temu samemu testowi bramkarz-amator.
– Rzuty karne należą do najbardziej stresujących elementów w piłce nożnej, ale ja widzę je jako możliwość wykorzystania presji na moją korzyść. Kiedy stoję na linii bramkowej, staram się skupić i zachować czysty umysł. W pewnym stopniu polegam na intuicji. Przyglądam się uważnie temu, co robi strzelec – jak bierze rozbieg, jak się porusza i wykorzystuję to do podjęcia decyzji jaki będzie mój kolejny ruch. Badanie marki adidas i neuro11 pokazało, że pod presją jestem bliżej osiągnięcia optymalnego poziomu koncentracji i gram lepiej. Potwierdziło to moje własne przypuszczenia – przyznał zapytany o presję Emiliano Martínez.
Z serii poradników dotyczących wielu dyscyplin sportowych oraz w czteroczęściowej serii poświęconej konkretnym sportowcom, będzie można dowiedzieć się, jak uzyskać dostęp do “optymalnej strefy” w mózgu za pomocą szeregu technik. Wskazówki ujawniają na przykład optymalny obszar bramki do wykonania rzutu karnego, jak wykorzystać czas, aby odzyskać koncentrację przed trafieniem do kosza z rzutu osobistego, a także wpływ czasu oczekiwania na uderzenie w golfie – poparte naukowo porady pomagają zwiększyć koncentrację w niektórych z najbardziej stresujących momentach w sporcie.
„Zrozumienie, w jakim stopniu negatywna presja wpływa na wyniki, podkreśla znaczenie naszej misji pomagania sportowcom na całym świecie w jej przezwyciężaniu – aby w pełni uwolnić radość, jaką przynosi sport. W roku wielkich wydarzeń sportowych, postanowiliśmy zainspirować nadchodzące nowe pokolenie sportowców na całym świecie. Korzystając z najnowszych danych i badań z zakresu neurobiologii, udostępniliśmy również narzędzia i techniki, które pomogą każdemu rozbroić presję
w sporcie. Mamy nadzieję, że nowa kampania pozwoli sportowcom wrócić do tego, co kochają w grze. Dlatego mówimy wszystkim – You Got This!” – mówi o nowej kampanii adidas Florian Alt, wiceprezes globalnego działu Brand Communication marki adidas.
W trakcie nowej globalnej kampanii marki, adidas będzie opowiadał historie wielu ikon sportu, aby pokazać, jak radzą sobie oni z presją w najbardziej stresujących i kluczowych momentach gry czy rywalizacji, inspirując jednocześnie sportowców amatorów do tego samego. Koncentrując się wokół osobistości ze świata sportu, ale i organizując specjalne wydarzenia towarzyszące tegorocznym największym sportowym widowiskom jak EURO i Letnie Igrzyska Olimpijskie, adidas wierzy, że dotrze ze swoim przesłaniem do kolejnego pokolenia sportowców na całym świecie. Każdy może przezwyciężyć presję i czerpać radość oraz satysfakcję z uprawiania sportu wykorzystując w pełni swoje możliwości. Po prostu – You Got This!