09.02.2024 06:17

Warta poznania… Warta z Poznania. Zielony wizerunek wyróżnia się na tle innych

Nie mają swojego stadionu, na co dzień przemieszczają się między Poznaniem a Grodziskiem Wielkopolskim. Obok siebie mają Lecha Poznań, a mimo tego są w stanie wyróżnić się na tle "wielkiego sąsiada". – W ogólnym działaniu w zakresie komunikacji chcemy przede wszystkim budować wizerunek klubu zielonego, rodzinnego, ale też klubu wyróżniającego się na tle innych, chociażby ze względu na nasze działania ekologiczne i społeczne – powiedziała nam Klaudia Berda, specjalistka do spraw mediów społecznościowych.

Udostępnij
Media Team Warty Poznań

Klub ze stolicy Wielkopolski jest mocno chwalony za komunikację w mediach społecznościowych. Warta stawia na oryginalność, swój indywidualny styl oraz nawiązanie do klubowych barw.

Staramy się docierać do różnych grup kibiców różnymi kanałami. W tym momencie, jak większość klubów Ekstraklasy, komunikujemy się z naszymi odbiorcami na Facebooku, platformie X, Instagramie, TikToku czy LinkedINie. Tworzymy również wiele materiałów wideo, które dostępne są na naszym kanale Warta TV na YouTube. Zdajemy sobie sprawę, że do innych osób trafiamy biznesową publikacją na LinkedInie, a do innych krótkim filmikiem z treningu wrzuconym na TikToka. W związku z tym staramy się w miarę możliwości różnicować tworzony i publikowany przez nas content – powiedziała nam Klaudia Berda.

W poprzednim sezonie furorę w sieci zrobił post na Twitterze (obecnie „X”). Warta po latach zmieniła herb i… rozpętała się burza. Część kibiców nie była zadowolona z nowego designu. Klubowy media team odpowiedział, jak się po czasie okazało, w najlepszy możliwy sposób.

Mamy ambitny i kreatywny zespół ludzi i, o ile spora część postów to efekt wcześniej rozplanowanego planu komunikacyjnego, to oczywiście zdarzają się momenty, że pewne rzeczy powstają pod wpływem chwili czy konkretnego wydarzenia. Myślę, że dobrym przykładem może być zmiana herbu, którą ogłosiliśmy w czerwcu. W Internecie pojawiło się wtedy bardzo dużo głosów, że teraz herb wygląda jak ten Wolfsburga, a nie Warty. Oczywiście mieliśmy przygotowane merytoryczne wyjaśnienie, że Warta jest starszym klubem i nowy herb nawiązuje do jej historycznego emblematu. Czytając jednak kolejny komentarz w tym samym tonie, stwierdziliśmy, że dzień 15 czerwca bez odniesienia się w złośliwy sposób do naszego herbu to dzień stracony. Po krótkiej burzy mózgów powstał post z wykorzystaniem kilku postaci Spidermanów z herbami klubów piłkarskich, które zawierają w sobie literę „W”. Jak się okazało, był to post z największą liczbą polubień na Twitterze spośród wszystkich opublikowanych przez kluby Ekstraklasy w 2023 roku. Zebrał ponad 10 tysięcy polubień i prawie 600 tysięcy wyświetleń – przyznała Berda.

W czerwcu Warta zaprezentowała kolejny plan rozwoju na lata 2024-2027. W tym czasie chce działać spójnie i zgodnie z założeniami strategii. Do najważniejszych celów na ten czas należą rozwijanie zaangażowanej społeczności Warty Poznań, powstanie kluczowej infrastruktury, realizacja celów sportowych w oparciu o rozwijającą się Akademię Piłkarską Warty Poznań oraz dalsze wzmocnienie wizerunku zielonego klubu piłkarskiego. W social mediach chce pokazywać zarówno kwestie stricte sportowe, ale również te związane z ekologią, środowiskiem czy walką z wykluczeniami. W komunikacji stara się stosować pozytywny hasztag #WARTO (#WARTOzobaczyć, #WARTObudować, #WARTOwspółpracować, #WARTOprzeczytać). Przez to chce umacniać ten element w świadomości naszych odbiorców.

Nasza rozmówczyni opowiedziała o akcjach marketingowych i wizerunkowych klubu, które miały miejsce w ostatnim czasie. Trzeba przyznać, że było ich bardzo dużo…

#WARTOdziałać, #WARTOkomunikować, #WARTOprzeczytać

„Jesteśmy dumni z realizowanej już trzeci rok akcji „AleZasadził!”. W listopadzie zeszłego roku odbyło się podsumowanie drugiej edycji, podczas której wspólnie z zawodnikami i trenerami pierwszej drużyny oraz Akademii posadziliśmy 4400 drzew w zamian za bramki zdobyte przez „Zielonych” w poprzednim sezonie. #WARTOpodkreślić, że kolejny raz akcję przeprowadziliśmy wspólnie z Regionalną Dyrekcją Lasów
Państwowych w Poznaniu. To działanie, które nie tylko mocno wpisuje się w założenia naszego „Planu Rozwoju”, ale jest również dobrym sposobem na integrację i zrobienie czegoś dobrego dla środowiska naturalnego. Wszystko to odbywa się w formie wyzwania, w trakcie którego mamy jeszcze jeden powód, by nasi piłkarze zdobywali jak najwięcej bramek. W tym przypadku każdy gol to kolejnych 111 drzew do posadzenia. Przy okazji inspirujemy i edukujemy, podkreślając kluczową rolę tych roślin dla naszego ekosystemu.

Kolejną marketingową akcją, z której możemy być zadowoleni to inicjatywa #ParkujMY. W zeszłym sezonie każdy kibic, który zakupił bilet na domowe spotkanie Warty Poznań, otrzymywał zaproszenie do jednego z parków krajobrazowych w Wielkopolsce. Przy okazji każdego meczu wspólnie z Zespołem Parków Krajobrazowych zachęcaliśmy do odwiedzenia innego parku i spędzenia czasu na świeżym powietrzu. To też wzmocniło nasz wizerunek, jako klubu, który patrzy nie tylko na boisko piłkarskie, ale znacznie szerzej. Tym bardziej że większość parków krajobrazowych w Wielkopolsce leży nad Wartą, czyli rzeką, od której m.in. wzięła się nazwa klubu.

Innym zielonym działaniem, o którym #WARTOwspomnieć było zaproszenie Warty Poznań do projektu Forever Green, którego autorem jest Real Betis Balompie. Główne założenia inicjatywy, w której udział biorą również takie marki jak AS Roma i Manchester United, są wspólne działania na rzecz ochrony środowiska, zmniejszenie zużycia energii i popularyzacja ekologicznych środków transportu, a także promowanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu. Warta Poznań została wybrana i zaproszona do tej inicjatywy, co pokazuje, że nasze działania są też zauważalne za granicą i to przez duże kluby.

Wartościowym działaniem była również wizyta Świętego Mikołaja w szpitalu Ortopedyczno-Rehabilitacyjnym im. W. Degi w Poznaniu. Okres przedświąteczny był idealnym momentem na to, aby odwiedzić najmłodszych, wspólnie zaśpiewać kolędy i przede wszystkim zobaczyć uśmiechy na twarzach dzieciaków.

Myśląc o podejmowanych przez nas działaniach marketingowych wspomniałabym również o filmie dokumentalnym o Robercie Ivanovie. Spontaniczny wyjazd do Helsinek, aby przygotować zakulisowy materiał o ówczesnym obrońcy „Zielonych” i decydującym meczu z Francją w walce o mundial doprowadził nas na końcu do Kina Muza w Poznaniu. Udało nam się połączyć pokaz filmu na dużym ekranie ze spotkaniem z Robertem, a takie działania zawsze pokazują, że jesteśmy otwarci i dostępni dla naszych kibiców”.

Znaczna część kibiców z Poznania kibicuje Lechowi. Warta potrafi jednak współpracować z „dużym sąsiadem”. W ostatnim czasie kluby przygotowały wiele wspólnych akcji.

Przy okazji spotkania derbowego we wrześniu 2022, które odbywało się na stadionie przy ul. Bułgarskiej, klub stworzył dedykowany hasztag #JedyneTakieDerby, który był wykorzystywany w komunikacji. Zawodnicy Warty wyszli „na miasto” i rozdawali vouchery na to spotkanie. Media team przygotował kilkanaście materiałów wideo z byłymi zawodnikami Warty i Lecha, którzy zachęcali do przyjścia na ten wyjątkowy mecz. Skład „Zielonych” został przedstawiony przez rodziny i bliskich zawodników. Wszystko zostało przygotowane w tajemnicy przed naszymi piłkarzami, a efekt końcowy zobaczyli dopiero na odprawie przed meczem. To zostało bardzo pozytywnie ocenione w Internecie. W tym roku pracownicy klubu zrobili cykl krótkich wywiadów z poznańskimi dziennikarzami, którzy wspominali najbardziej pamiętny mecz pomiędzy Wartą a Lechem.

Powiedziałabym, że Poznań to nie trudne miasto, a miasto wyjątkowe. Mieliśmy nawet taki slogan na koszulkach derbowych, które dostępne były w naszym sklepie internetowym przed meczem z Lechem Poznań. Robimy swoje i skupiamy się przede wszystkim na sobie i na tym, aby nasze działania były widoczne bez względu na to, czy mamy drugi klub ekstraklasowy w mieście, czy nie. Chcemy być jacyś, chcemy się wyróżniać i chcemy być obecni w przestrzeni miejskiej. Natomiast przy okazji Derbów Poznania staramy się raczej wykorzystywać fakt, że spacer w bluzie Warty Poznań po mieście nie wywołuje negatywnych reakcji, a kibice w koszulkach Lecha i szalikach Warty siedzący obok siebie na trybunach to nic nadzwyczajnego. W związku z tym, plakaty przedderbowe promujące mecz przygotowaliśmy we współpracy z Lechem Poznań, a wspólne konferencje prasowe stały się już poznańską tradycją – przyznała Berda.

Piłkarze trenera Dawida Szulczka swoje wiosenne zmagania zaczną z „wysokiego C”. W niedzielę 11 lutego zmierzą się u siebie z mistrzem Polski, Rakowem Częstochowa. Również media team Warty od dawna pracuje na wysokich obrotach…

Za nami obóz przygotowawczy w #GreenSide. To zawsze intensywny czas nie tylko dla zawodników i sztabu szkoleniowego, ale również dla naszego mediowego zespołu. Trzeba jednak podkreślić, że to zawsze dobry i wartościowy czas, aby pokazać więcej z życia zespołu czy tych „smaczków” zza kulis. Pod kątem wideo przez te 14 dni wrzucaliśmy nie tylko codzienne vlogi, ale przeprowadziliśmy też transmisję ze wszystkich meczów kontrolnych. Ponadto udało nam się zrobić osiem wywiadów live z zawodnikami oraz trenerami, które chcielibyśmy kontynuować teraz w Poznaniu. Mamy dużo pomysłów i chęci do działania! Chcemy się rozwijać i cały czas rosnąć! Jestem przekonana, że połączenie otwartości naszego sztabu szkoleniowego i zawodników, którzy są chętni do współpracy oraz nasze pomysły przełożą się na jeszcze większe zainteresowanie i kolejne wzrosty w social mediach. Po prostu… #WARTObyćznami i #WARTOnasobserwować – podsumowała Berda.

Udostępnij
Jakub Kłyszejko

Jakub Kłyszejko