Australian Open 2024 – pula nagród, ceny biletów i sponsorzy
Już w nocy z soboty na niedzielę polskiego czasu (13-14 stycznia 2024 r.) rozpocznie się pierwszy wielkoszlemowy turniej tenisowy w tym roku. Australian Open przyciąga uwagę kibiców na całym świecie nie tylko ze względu na swój unikalny klimat, ale przede wszystkim dlatego, że biorą w nim udział najlepsi tenisiści i najlepsze tenisistki w tourze. W tym roku będą oni walczyli nie tylko o prestiż, ale także o rekordowe nagrody. Pula nagród Australian Open 2024 wynosi bowiem 86,5 miliona dolarów australijskich (około 60 milionów dolarów amerykańskich).
Pula nagród w Australian Open 2024: duże podwyżki za pierwsze rundy i kwalifikacje
Po roku 2020, czyli tym, w którym wybuchła pandemia koronawirusa, obserwujemy wzrost płac w turniejach wielkoszlemowych. Zgodnie z przewidywaniami, pula nagród w tegorocznej edycji Australian Open jest wyższa niż pula nagród w roku ubiegłym. Jak wspomnieliśmy na początku, teraz jest to blisko 60 milionów dolarów amerykańskich. I właśnie w dolarach amerykańskich będziemy przedstawiać premie dla zawodników i zawodniczek za poszczególne etapy rozgrywek.
Porównując rok do roku, najwięcej zyskają uczestnicy biorący udział w eliminacjach oraz w pierwszych czterech rundach turnieju. Jeśli chodzi o eliminacje, to tam wzrost wynagrodzeń w porównaniu do Australian Open 2023 jest na poziomie około 20%. W pierwszej rundzie turnieju głównego płace wzrosły dokładnie o 12,94%, w drugiej – 13,31%, w trzeciej 11,88% a w czwartej – 10,86%. Procentowo najmniej wzrosły wynagrodzenia dla zwycięzców turniejów singlowych – o 5,88%. Zarówno triumfator, jak i triumfatorka tegorocznej imprezy w Melbourne otrzymają po 2 miliony 131 tysięcy dolarów.
Wynagrodzenia dla tenisistów i tenisistek za poszczególne fazy:
- 1 runda eliminacji – 21 tys. dolarów;
- 2 runda eliminacji – 29 tys. dolarów;
- 3 runda eliminacji – 44 tys. dolarów;
- 1 runda turnieju głównego – 81 tys. dolarów;
- 2 runda turnieju głównego – 122 tys. dolarów;
- 3 runda turnieju głównego – 173 tys. dolarów;
- 4 runda turnieju głównego – 254 tys. dolarów;
- ćwierćfinał – 406 tys. dolarów;
- półfinał – 670 tys. dolarów;
- finał – 1 milion 167 tys. dolarów;
- zwycięzcy – 2 miliony 131 tys. dolarów.
Ceny biletów na Australian Open 2024
Jeśli chodzi oceny biletów, to polityka cenowa obowiązująca w Australian Open jest podobna do tej, jaka obowiązuje na innych wielkoszlemowych imprezach. Wpływ na cenę biletów mają takie czynniki, jak:
- dzień i etap turnieju;
- rodzaj wejściówki (bilet normalny lub ulgowy);
- wybór stadionu (poza trzema głównymi arenami można nabyć bilety na tzw. groundsy, czyli pozostałe korty);
- rodzaj sesji (dzienna lub wieczorna);
- wybór miejsca na stadionie.
Zacznijmy od najtańszych biletów na zbliżające się wydarzenie w Melbourne Park. W okresie 14-18 stycznia wejściówki dla dzieci w wieku 3-11 lat na groundsy można kupić już za 10 dolarów. Więcej, bo 47 dolarów kosztują bilety ulgowe dla starszych. Bilet normalny to już koszt 59 dolarów. W kolejnych dniach imprezy ceny wejściówek oczywiście rosną.
Odrębny cennik obowiązuje natomiast na główne korty tj. Rod Laver Arena, Margaret Court Arena i John Cain Arena. Tam o cenach decydują już nie tylko etapy imprezy, ale miejsca na stadionach oraz to czy jest to sesja dzienna czy wieczorna. Najtańsze bilety na Rod Laver Arena zaczynają się od 89 dolarów. Na dwie pozostałe areny można wejść za jeszcze mniejsze pieniądze, gdyż na nie ceny zaczynają się od 49 dolarów.
Partnerzy i sponsorzy Australian Open 2024
Głównym partnerem pierwszej wielkoszlemowej imprezy w tenisowym kalendarzu od lat jest Kia. Znana na całym świecie marka samochodowa jest mocno zaangażowana we wspieranie i promocję Australian Open. Dzięki temu wielu tenisowych kibiców kojarzy tę markę właśnie z imprezą rozgrywaną w Melbourne. Współpraca obu stron przy organizacji turnieju zaczęła się w 2002 roku, więc już ponad 20 lat temu. Dzięki owocnym dla obu stron działaniom, w poprzednim roku osiągnięto porozumienie i przedłużono umowę o współpracy o pięć kolejnych lat. Kia z Australian Open pozostanie zatem przynajmniej do 2028 roku. Poza głównym partnerem, imprezę wspierają tzw. partnerzy stowarzyszeni. W tym gronie znajdują się trzy marki:
- Rolex;
- Luzhou Laojiao;
- Emirates.
Trzecią grupą są wszyscy pozostali partnerzy. Wiele z firm jest znanych fanom tenisa głównie ze wspierania innych wielkoszlemowych turniejów. Poza producentem oficjalnych piłek turniejowych – Dunlop, w gronie partnerów Australian Open są: ANZ, Aperol 1919, Bondi Sands, Canadian Club, Chemist Warehouse, Chubb Insurance, City Of Melbourne, CyberCX, Infosys, Life Space Probiotics, Louis Vuitton, Luckin Coffee, Marriott Bonvoy, Mastercard, New Balance, PacificBlue, ABC Bullion, Penfolds, Peroni Nastro Azurro, Piper-Heidsieck Champagne, Polo Ralph Lauren, Safety Culture, Somersby, Squealing Pig, Tanqueray, Melbourne i Yonex.
Fot. Press Focus