Marketingowy alfabet 2023 roku. Tak minęło ostatnich 365 dni w sporcie
Ostatnie podsumowanie mijających 12 miesięcy. Działo się w świecie sportu i marketingu w Polsce. Nie zawsze dobrze. Wierzymy, że w 2024 roku będziemy mogli wystawić jedynie laurki.
Miłosz Marek
A jak afery
Niestety, nie brakowało ich w polskim sporcie. Najbardziej widoczne były w Polskim Związku Piłki Nożnej, gdzie wszystko układało się nie po myśli zarządu. W 2023 roku nie miało to jeszcze wymiernego efektu finansowego dla federacji, natomiast w kolejnym może nie być już tak dobrze. Umowy niektórych sponsorów dobiegają końca, a ich renegocjacja przy słabych wynikach kadry i wątłym PR związku będzie dużym wyzwaniem
B jak bukmacherzy
Ważny element środowiska sportowego w Polsce. To był trudny rok dla firm, które odnotowały spore straty. Dwa podmioty dobrze znane na polskim rynku – eWinner oraz Totolotek – zakończyły działalność, a w środowisku mówi się, że 2024 rok będzie kluczowy także dla innych marek.
C jak Clout MMA
Freak fighty na dobre zadomowiły się w Polsce, a federacja prowadzona przez Sławomira Peszkę zadebiutowała i narobiła wiele szumu. Nie zawsze dobrego.
D jak dymy
Dymy – zwykł mawiać Michał Pol, kiedy na swoich transmisjach LIVE omawiał kontrowersyjny temat. Tym razem to współtworzony przez niego Kanał Sportowy był częścią jednej z największych sportowo-marketingowych dysput w mijającym roku. Odejście Krzysztofa Stanowskiego zatrzęsło medialnym rynkiem i wywołało kolejne ruchy. Kto wyjdzie lepiej na rozstaniu? Odpowiedź już w 2024, choć mamy swojego faworyta…
E jak Entain
Na polski rynek z impetem wkroczył duży gracz. Entain przejął STS i kontroluje największego bukmachera w Polsce. Od nowego roku zmieni się zarząd firmy, a prezesem przestanie być Mateusz Juroszek. Jesteśmy bardzo ciekawi, co szykują dla nas nowe władze firmy.
F jak Filipiak Janusz
Pod koniec roku pożegnaliśmy Janusza Filipiaka, właściciela Cracovii. Założyciel Comarchu wyciągnął zasłużony klub z niebytu, świętował z nim zdobycie Pucharu i Superpucharu Polski w piłce nożnej oraz kilka mistrzostw kraju w sekcji hokejowej. Jego działania i komentarze czasami budziły kontrowersje, ale był jednym z nielicznych z grona najbogatszych Polaków, który nie szczędził na inwestowanie w sport.
G jak gospodarz
Polska po raz kolejny pokazała się z dobrej strony podczas organizacji dużych i ważnych imprez sportowych. Mistrzostwa świata w piłce ręcznej, finały Ligi Narodów siatkarzy, Drużynowy Puchar Świata na żużlu, Igrzyska Europejskie. Imprez na najwyższym poziomie nie zabrakło.
H jak hokejowy przełom
PZHL jest zadłużony i biedny, liga dawno zniknęła z medialnych czołówek, a mimo to kadra osiągnęła największy sukces ostatnich dekad i wraca do grona elity na mistrzostwach świata. To może być impuls dla całej dyscypliny i próba podniesienia dyscypliny z kolan. Tym bardziej, że turniej odbędzie się w Czechach. Działacze, nie zmarnujcie tej szansy!
I jak Iga Świątek
Największa gwiazda polskiego sportu w 2023 roku. Utrzymała formę, pobiła kolejne rekordy, spełniła kolejne sportowe cele, a poza tym świetnie odnajdywała się także poza kortem. Sportowa ambasadorka naszego kraju na arenie międzynarodowej. Oby jak najdłużej!
K jak kibice
Duch w narodzie nie ginie. Reprezentacja gra słabo, ale trybuny ciągle są pełne. Podobnie na meczach PKO BP Ekstraklasy, która w pierwszej połowie sezonu 2023/24 biła rekordy.
L jak Liga Konferencji
Okno na świat dla polskich klubów. Najpierw Lech, a teraz Legia pokazały się szerszej publiczności – na boisku, ale przede wszystkim na trybunach.
M jak mistrzostwa Europy siatkarzy
Medal siatkarzy jest najbardziej wymiernym sukcesem, choć wszystko w tym roku ułożyło się zgodnie z myślą naszych reprezentantów, którzy triumfowali w Lidze Narodów, mistrzostwach Europy oraz wywalczyli kwalifikację na igrzyska w Paryżu. Warto dodać, że polecą tam także nasze siatkarki.
N jak Newcastle United
Reprezentant Premier League w Lidze Mistrzów od 2023 roku ma nowego, polskiego partnera – firmę inPost. Głośna i duża umowa jednej z największych firm w naszym kraju, której sponsoring sportu istotnym elementem staje się istotnym elementem strategii marketingowej.
O jak ORLEN
Największy sponsor polskiego sportu. Sponsoruje największe związki sportowe oraz kluczowe ligi. Trudno wyobrazić sobie polski sport bez wsparcia multienergetycznego koncernu.
P jak Paryż
To jeszcze nie był rok olimpijski, ale już teraz wiele działań było podporządkowanych kwalifikacjom na igrzyska. Po drugie, federacja KSW zapowiedziała, że jedna z kolejnych gal odbędzie się właśnie w stolicy Francji. To kolejny odważny krok i wyjście na nieznany dotąd rynek.
R jak reprezentacja Polski
Piłkarska reprezentacja Polski to największy przegrany 2023 roku. Afera premiowa, nowi selekcjonerzy. Po wyjściu z grupy na mistrzostwach świata 2022, zaufanie społeczne zostało całkowicie roztrwonione. Futboliści wrócili do rozmów głównie w blokach nieśmiesznych radiowych żartów oraz narzekań wujków na imprezach rodzinnych.
S jak Sochan Jeremy
Polak w NBA zaczął kapitalizować swój kontakt w NBA. Podpisał umowę z 4MOVE, przyjechał do Polski i spotkał się z setkami fanów koszykówki. Konsekwentnie buduje swoją markę osobistą. Oby równie dobrze szło mu na parkiecie i to w koszulce z orłem na piersi.
Ś jak Śląsk Wrocław
Lider Ekstraklasy w tabeli, lider wśród pozytywnych zmian wizerunkowych. Dobra gra i skuteczna, odświeżona strategia marketingowa oraz komunikacyjna sprawiła, że wrocławianie tłumnie przybywali na Tarczyński Arenę. Można? Można, choć przez wiele lat się nie udawało. Przykład dla innych klubów, że praca w końcu przyniesie efekty.
T jak Transfery
Koniec roku w rynku mediów i sportu to wiadomość o nowym szefie TVP Sport – Jakubie Kwiatkowskim i odejścia z redakcji Canal+ Sport oraz Kanału Sportowego. Spodziewamy się jeszcze wielu ruchów w najbliższym czasie. Sytuacja będzie bardzo dynamiczna.
U jak U-20
Jeden z nielicznych sukcesów PZPN w mijającym roku. Polska będzie organizatorem mistrzostw świata kobiet do lat 20. Szansa i jednocześnie wielkie wyzwanie, bo wypełnić trybuny nie będzie łatwo.
V jak Viaplay
Weszli na polski rynek z impetem i niestety, równie szybko z niego znikną. Zarząd firmy w Szwecji zdecydował, że rok 2024 będzie ostatnim spółki w Polsce. To wywoła wiele kolejnych ruchów na rynku medialnym (prawa telewizyjne, przejścia dziennikarzy), którym będziemy się przyglądać w kolejnym roku.
W jak Warta Poznań
Wzór dla wszystkich klubów w Polsce, jeśli chodzi o budowanie własnej tożsamości. Zieloni chcą udowodnić, że przydomek to nie tylko nawiązanie do barw, ale jednocześnie “styl życia”. Konsekwentna praca nad własną marką i spójne działania zapewniają bardzo dobry efekt. W Polsce ciągle mamy zbyt mało podobnych długofalowych i zaplanowanych działań. W kolejnym roku życzymy, aby poznaniacy nie schodzili z obranej drogi.
Z jak Zero. Kanał Zero
Nowy projekt medialny Krzysztofa Stanowskiego. Otrzymał gigantyczny kredyt widzów – ma już 482 tys. subskrypcji, mimo że… jest na nim tylko film zapowiadający start w lutym 2024. Jesteśmy tylko ciekawi, jaki procent będą stanowić treści sportowe.
Ż jak żużel
Polacy nadal kochają czarny sport – nic się nie zmienia. Tłumy na trybunach, przed telewizorami i w sieci. Wszystko rozwija się harmonijnie: są indywidualne i reprezentacyjne sukcesy, rozwój Ekstraligi i nowy rekordowy kontrakt telewizyjny na horyzoncie.
fot. Pixabay