To nie NBA królowała w amerykańskiej TV. Nowe rekordy
W świadomości kibiców przyjęło się, że podczas Świąt Bożego Narodzenia w amerykańskiej telewizji niepodzielnie rządzi NBA. Tymczasem najlepsza koszykarska liga świata ma spory problem, o czym mówią wyniki oglądalności. Rządzi futbol, a basket ma nawet problem z przebiciem wyników… piłki nożnej.
Miłosz Marek
Przez wiele lat w Stanach Zjednoczonych świąteczną tradycją było oglądanie spotkań NBA, jednak ta powoli zanika. Wszystko przez decyzję najważniejszej zawodowej ligi sportowej w USA, czyli NBA. Już w poprzednich sezonach futboliści wybiegali na murawy pod koniec grudnia, czym odebrali znaczną widownię koszykarzom.
W tym roku wigilia wypadła w niedzielę, a pierwszy dzień świąt w poniedziałek, czyli regularne dni meczowe NFL, jednak w 25 grudnia mogliśmy oglądać trzy zamiast jednego meczu.
USA + święta = miliony oglądają sport
Efekt dla futbolistów jest oszałamiający. Każda z potyczek osiągnęła fantastyczny wynik oglądalności. Mecz Kansas City Chiefs – Las Vegas Raiders (początek o godz. 19:00 w Polsce, 11/13:00 w USA) śledziło 29,17 mln widzów. Ligowy klasyk między Philadelphia Eagles a New York Giant (start 22:30 w Polsce, 14:30/16:30 w USA) oglądało nieco ponad 29 milionów kibiców, natomiast w prime time (2:30 w Polsce, 18:30/20:30 u USA) starcie San Francisco 49ers z Baltimore Ravens 27,23 mln.
Cowboys-Dolphins on Christmas Eve averaged 31.5 million viewers — the most-watched NFL game of the season excluding Thanksgiving Day.
It marks Fox’s best Sunday national window game since 1995. pic.twitter.com/EKactwS2Sz
— Front Office Sports (@FOS) December 27, 2023
Dodatkowo pierwsze z wymienionych spotkań było transmitowane także w telewizji dla dzieci i młodzieży – Nickelodeon. To kolejna odsłona wyjścia ze sportem do najmłodszych, gdzie transmisja wspierana jest uproszczonym komentarzem, tłumaczeniem zasad i specjalnymi elementami graficznymi działającymi w czasie rzeczywistym.
CBS Sports and Nickelodeon game on Christmas Day averaged over 29 million viewers.
The peak was 37.63 million
— Sportico (@Sportico) December 28, 2023
Do tych imponujących statystyk należy dodać niedzielną konfrontację Miami Dolphins i Dallas Cowboys, którą oglądało średnio 31,5 mln widzów. Telewizja FOX pochwaliła się, że to najlepiej oglądany mecz transmitowany w narodowym paśmie w sezonie zasadniczym z wyłączeniem Święta Dziękczynienia od 1995 roku.
To właśnie Thanksgiving jest nierozerwalnie związane z futbolem amerykańskim. W tym roku trzy mecze w czwartek, 23.11., zgromadziły odpowiednio 33,7 mln (Lions – Packers, pasmo poranne), 41,8 mln (Cowboys – Commanders, pasmo popołudniowe) oraz 26,9 mln (prime-time, Seahawks – 49ers).
NBA ma problem
Jak na tle NFL wypadły koszykarskie emocje w najlepszej lidze świata? Blado.
Rozegrano pięć spotkań i ich łączna oglądalność nie dorównała jednemu meczowi futbolu, a przecież ciekawie zapowiadających się gier nie brakowało, bo przecież Lakers zmierzyli się z Celtics, a mistrzowie z Denver podejmowali Warriors.
Poszczególne wyniki oglądalności:
New York Knicks – Milwaukee Bucks – 2,5 mln
Denver Nuggets – Golden State Warriors – 4,1 mln
Los Angeles Lakers – Boston Celtics – 5 mln
Miami Heat – Philadelphia 76ers – 1,3 mln
Phoenix Suns – Dallas Mavericks – 1,5 mln
W czym tkwi problem NBA? Długo by o tym pisać, ale w 82-meczowym sezonie regularnym sprawiają, że mecze mają znacznie mniejszą stawkę niż podczas 17 spotkań tej samej fazy w NFL, gdzie liczy się każdy punkt w końcowym rozrachunku. Ponadto zdecydowanie inaczej wygląda możliwość oglądania meczów w telewizji. Dopiero w play-off uwaga całego kraju koncentruje się na najważniejszych starciach, które pokazywane są na terenie całych Stanów Zjednoczonych. W fazie zasadniczej wiele gier można obejrzeć tylko lokalnie.
NFL and NBA viewership numbers from the Christmas games:
NFL:
– Raiders-Chiefs: 29.17M
– Giants-Eagles: 29.02M
– Ravens-49ers: 27.23MNBA (via @sportsrapport)
– Bucks-Knicks: 2.5M
– Warriors-Nuggets: 4.1M
– Celtics-Lakers: 5.0M
– 76ers-Heat: 1.3M
– Mavericks-Suns: 1.5MThe NFL… pic.twitter.com/744DQ6hBEy
— Ari Meirov (@MySportsUpdate) December 28, 2023
Piłkarski rekord
Świąteczny okres był dobry także dla piłki nożnej. Stacja NBC Sport pochwaliła się, że mecz Liverpool – Arsenal był najlepiej oglądanym meczem Premier League w USA w historii.
Łączna skumulowana widownia stacji NBC oraz platform online – Peacock i NBC Sports Digital wyniosła 1,96 mln. Dotychczasowym rekordem, ustanowionym podczas styczniowego mecz Arsenalu z Manchesterem United, był wynik 1,92 mln.
NBC Sports says Liverpool vs Arsenal on Saturday was the most-watched Premier League match in US history, with 1.96 million viewers across NBC, Peacock and NBC Sports Digital platforms.
Previous high: Arsenal vs Manchester United last January (1.92 million).
— Steven Goff (@SoccerInsider) December 27, 2023