18.12.2023 18:56

Kto z PKO BP Ekstraklasy przyciąga przed ekrany? Mamy dane

Piłkarze PKO BP Ekstraklasy mają za sobą całą pierwszą rundę sezonu 2023/2024. Już po przerwie zimowej rozegrane zostaną starcia przełożone ze względu na występy w europejskich pucharach oraz warunki atmosferyczne. To dobry moment na podsumowanie telewizyjnej oglądalności poszczególnych spotkań.

Rekordowe pieniądze w PKO BP Ekstraklasie

Miłosz Marek

Czas na pierwsze podsumowania w PKO Bank Polski Ekstraklasie. O ile dane frekwencyjne znaleźć dość łatwo, tak trudniej jest ze szczegółowymi informacjami na temat oglądalności spotkań na antenach Canal+ i Canal+ Sport. Dane ze wszystkich 149 spotkań w rundzie jesiennej zebrała firma Sponsoring Insight na podstawie badań Nielsen Media. 

„W kontekście sponsoringu sportowego kluczowe jest również zestawienie skumulowanego AMR z podziałem na mecze domowe oraz wyjazdowe” – czytamy w poście opublikowanym przez Sponsoring Insight. „Oglądalności telewizyjne są istotną składową do określenia ekwiwalentu reklamowego generowanego przez marki widoczne na ekranie odbiorników, natomiast większość świadczeń umownych na rzecz sponsorów realizowana jest podczas meczów na własnym obiekcie. Szczegółowa analiza danych pomaga dostarczać klubom i sponsorom wielu cennych informacji, a w efekcie dostosować odpowiednią strategię do działań sponsoringowych” – dodają autorzy zestawienia.

Lech i Legia na czele

W tekście często będzie pojawiał się skrót AMR, czyli Average Minute Rating. To średnia oglądalność minutowa. To podstawowa wartość podawana przy tego typu raportach. 

Do pełnego zestawienia meczów rundy jesiennej brakuje czterech rozegranych gier. Te zostały przełożone na wiosnę, więc większość ekip ma na swoim koncie 17 transmisji, a niektóre 16. W związku z tym różnią się zwycięzcy pod względem skumulowanego oraz średniego AMR.

W wyniku bezwzględnym pierwsze miejsce przypadło Lechowi Poznań, którego wszystkie konfrontacje w rundzie jesiennej oglądało łącznie 1,64 mln widzów, co dało średnią 97,4 tys. na mecz. Pod względem średniej Kolejorz ustąpił Legii Warszawa, której potyczki oglądało średnio 102,8 tys. widzów. Jednak przez przełożony mecz z Cracovią suma AMR z meczów warszawskiej drużyny to 1,63 mln.

O niespodziance można mówić w przypadku zespołu z najniższego stopnia podium medialnego rankingu. W obu kategoriach na 3. pozycji uplasował się Górnik Zabrze (średnio 77,2 tys. na mecz, ponad 1,31 mln łącznie). Co ciekawe, aż 60% tego wyniku pochodzi z meczów wyjazdowych zabrzan.

Powyżej i poniżej oczekiwań

Na podstawie danych można wynotować kilka ciekawych obserwacji:

  • Średnia AMR dla meczu PKO BP Ekstraklasy w rundzie jesiennej sezonu 2023/2024 to 66 tys. 
  • Tuż za podium uplasowało się KGHM Zagłębie Lubin. Gra zespołu Waldemara Fornalika częściej rozczarowywała postronnych widzów, niż zadowalała, jednak nadal była chętnie oglądana.
  • Mimo słabych wyników sportowych, mecze z udziałem Łódzkiego Klubu Sportowego, ostatniej drużyny PKO Ekstraklasy, cieszyły się wysokim średnim AMR. Beniaminek uzyskał szósty najlepszy wynik, wyprzedzając między innymi Raków, Śląsk Wrocław Czy Jagiellonię.
  • Dość niespodziewanie na odległym miejscu uplasował się drugi klub z Łodzi – Widzew, który był dopiero 12. ekipą pod względem średniego AMR. Co ciekawe, Widzew to zespół z największą różnicą pomiędzy oglądalnością meczów wyjazdowych a domowych. Tylko 36% skumulowanego rezultatu to widzowie transmisji z potyczek ze stadionu przy al. Piłsudskiego. 
  • 7 z 18 ekip osiągnęło wynik lepszy w meczach wyjazdowych niż w domowych. Poza wspomnianymi Górnikiem i Widzewem były to ŁKS, Raków Częstochowa, Piast Gliwice, Ruch Chorzów, Stal Mielec, Korona Kielce i Radomiak Radom.

Graficzne porównanie miejsca w tabeli do zestawienia średniego AMR:

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing