04.04.2025 11:31

Cła nałożone przez Donalda Trumpa uderzyły w Nike

Amerykańskie marki, które ograniczyły współpracę z Chinami i postawiły na Wietnam, mogą boleśnie odczuć skutki polityki celnej prezydenta USA. Import z tego kraju został obłożony 46-proc. cłami.

5/5/2024 - Donald Trump, 45th President of the United States during the Formula 1 Miami Grand Prix in Miami, USA. (Photo by Alexander Trienitz/Motorsport Images/Sipa USA) France OUT, UK OUT
2024.05.05 Miami
sporty motorowe, motoryzacyjne, formula 1
Grand Prix Miami
Foto Motorsport Images/SIPA USA/PressFocus

!!! POLAND ONLY !!!
Autor zdjęcia: PressFocus

CNBC podkreśla, że wysokość taryf wymierzonych w Wietnam może poskutkować znacznym wzrostem kosztów dla amerykańskich firm z branży odzieżowej. Niewykluczone, a wręcz bardzo prawdopodobne, że w odpowiedzi na kryzys będą zmuszone podnosić ceny dla konsumentów.

Ponieważ nie od dziś wiadomo, że w relacjach z Chinami Amerykanie mają podejście konfrontacyjne, postrzegając Państwo Środka jako największego geopolitycznego oponenta, amerykańskie firmy przenosiły produkcję do Wietnamu, oczekując, że unikną dotkliwych reperkusji jeśli chodzi o działania administracji w Waszyngtonie, ale teraz okazuje się, że to nie jest bezpieczny kierunek, ponieważ polityka celna Trumpa sięga również tam.

1/4 produkcji w Wietnamie

Warto zwrócić uwagę, jak bardzo Amerykanie zaangażowali się w działania w Azji:

Na przykład amerykański koncern odzieżowy Nike wytwarza już 25 proc. obuwia właśnie w Wietnamie. Nałożone 46-proc. cła na ten kraj mogą mieć zatem potężne konsekwencje dla słynnej firmy. Nie pomaga jej, że kolejne 25 proc. obuwia Nike jest wytwarzane w Chinach. Trump nałożył na Pekin 34 proc. nowych ceł. Jeśli dodać do tego wcześniejsze 20-proc. cła, to wynosić one będą teraz już 54 proc” – podkreśla „Business Insider”.

Złe prognozy dla amerykańskiego giganta

Już w marcu pojawiły się wyliczenia wskazujące na to, że na produkty Nike jest coraz mniejszy popyt, a na rynku rozpychają się nowi gracze: Hoka czy On. Jeśli chodzi o ostatni kwartał, Nike zanotowało 9 proc. spadek globalnie, w Chinach ten wskaźnik sięga nawet 17 proc, a w Ameryce Północnej, gdzie firma była dotąd potentatem, osiągnął pułap 9 proc. Względem ubiegłego roku Nike zanotowało także 30 proc. spadek akcji, co na pewno nie napawa optymizmem.

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski